Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor joostvansurksum » 28 apr 2023 20:28

Boor hem dan door naar Voorburg en maak er eventueel een metro van. Kan de RET via de Koningscorridor door naar Den Haag Centraal. Route 2. [respect]
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor PAV » 28 apr 2023 21:41

iljitsch schreef:Hoe zou een bus dan moeten rijden? Je wilt ofwel naar CS ofwel naar het centrum. Meer bussen over spui/hofweg lijkt mij onwenselijk, en bij CS kan je moeilijk/niet stoppen in de lekstraat dus moet je halsbrekende toeren uithalen om op het busplatform te komen.

Ik vind lijn 1 door de binkhorst laten rijden geen slecht plan, zolang dat maar geen extra rijtijd oplevert. Grootste bottleneck is dan het derde spoorviadukt (afbuiging naar CS) waar de tram onder door moet, naast (onder?) alle huidige gebruikers.


Momenteel rijdt bus 28 tussen CS en Voorburg Station via de Binckhorst. Haalt die halsbrekende toeren uit? Ik schreef dat het misschien beter is (lees: goedkoper en flexibeler) om een bus te laten rijden met de hogere frequentie en/of andere route. Ik ben niet bekend met alle woningbouwplannen in de Binckhorst, maar een kleine omleiding/extra slinger t.o.v. de huidige route in de Binchorst zou wellicht mogelijk kunnen zijn.

Overigens ben ik groot voorstander van meer railverbindingen/trams. Een tram voelt concreter/permanenter dan een busverbinding, maar zoals we nu in Delft bij de TU zien kan dat ook een wassen neus zijn als je naar de geplande dienstregelingtijden kijkt.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 29 apr 2023 06:43

Ik reed er gister nog even langs en volgens mij is een tram goed in te passen. Er zijn nu twee autobanen per richting, dus zelfs een vrije trambaan is mogelijk zonder sloopwerk.

Ook die bocht richting weteringkade moet te doen zijn, zeker als je de binnenbocht wat ruimer maakt en zo onder het viadukt uitkomt.

Ook niet bijzonder onaangenaam daar. Ja, het is allemaal wat open/industrieel, maar dat zijn veel plekken aan de rand van de stad ook. In elk geval een stuk beter dan dat rottige tunneltje onder het spoor door naar bezuidenhout. En je kan altijd via het trekvlietplein fietsen als je op zoek bent naar de drukte van het rijswijkseplein. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor HaagsePeter » 03 mei 2023 11:09

Zou een nieuwe lijn 10 een optie zijn? Voorburg Station > Binckhorst > CS > Madurodam en vv.
Que vervoerswaarde & inpassing qua ruimte?
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor OVinDelft » 03 mei 2023 18:54

Ik denk zelf juist weer aan een doorkoppeling van het stukje Voorburg - CS aan het noordelijke deel van lijn 17 CS - Statenkwartier. Een eventuele verlenging naar Zuiderstrand zou helemaal top zijn, omdat je dan een echte mooie doorgaande corridor Scheveningen - Voorburg bouwt waarin je bus 28 ook kan integreren.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor richard1074 » 03 mei 2023 22:00

Of zou lijn 11 of 12 niet door kunnen rijden vanaf HS naar Centrum, Buitenhof, CS en zo naar Voorburg?
Mooi rondje centrum en je komt zo overal.
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor OVinDelft » 03 mei 2023 22:48

Dat is een route met een hoop omwegen waar je denk ik niet veel mensen blij mee maakt...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 04 mei 2023 05:36

HaagsePeter schreef:Zou een nieuwe lijn 10 een optie zijn? Voorburg Station > Binckhorst > CS > Madurodam en vv.
Que vervoerswaarde & inpassing qua ruimte?
Zou een mooie aanvulling zijn. Voor lijn 9 een mooie versterking op het traject naar Madurodam.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Slagathor » 04 mei 2023 07:51

richard1074 schreef:Of zou lijn 11 of 12 niet door kunnen rijden vanaf HS naar Centrum, Buitenhof, CS en zo naar Voorburg?
Mooi rondje centrum en je komt zo overal.


De meeste mensen die ik ken storen zich nu al mateloos aan de 9 die van HS via de Kalvermarkt naar CS rijdt. Dat vindt men een irritante omweg...
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor joostvansurksum » 04 mei 2023 08:06

Als er genoeg behoefte aan zou zijn hadden ze vast wel weer een lijn 7 of 8 erbij overwogen, zoals ooit eerder bestond. Eentje vanaf HS rechtstreeks naar CS over het Rijswijkseplein ri. Lekstraat en de andere door het centrum. Beide daarna rechtstreeks door naar Scheveningen.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor xCookiesolax » 04 mei 2023 08:47

Slagathor schreef:De meeste mensen die ik ken storen zich nu al mateloos aan de 9 die van HS via de Kalvermarkt naar CS rijdt. Dat vindt men een irritante omweg...

Ik vind het anders toch een fijne verbinding. Vanaf de omgeving Zuiderpark ben ik in zeer korte tijd bij de twee grote stations en in het centrum van de stad.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor wattman » 04 mei 2023 09:52

Die route via Kalvermarkt - Lage Zand - Schedeldoekshaven - Rijnstraat is een voorbeeld waar je onder het genot van versnaperingen eindeloos kunt filosoferen. Om het kort samen te vatten - en iedereen zal dat wel weten - dat is het gevolg van het afschieten van de Koekamplus (opgenomen in de Nota OV 1969). Via die Koekamplus zou immers lijn 9 vanaf de Kalvermarkt en CS-hoog rechtstreeks naar Scheveningen zou kunnen rijden. Daar kwam vervolgens na lange discussies in 1983 geopende route via het Forumgebied voor in de plaats.
Je kunt verdedigen dat men het in 1969 voor een efficiënt railvervoer niet zo slecht gezien had. Of je voor die efficiëntie een stad met betonnen viaducten plus trams in tunnels zou willen hebben is een andere vraag.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Slagathor » 04 mei 2023 10:07

Ik doe het liever zonder betonnen viaducten. Blij dat die lus er nooit gekomen is.

xCookiesolax schreef:
Slagathor schreef:De meeste mensen die ik ken storen zich nu al mateloos aan de 9 die van HS via de Kalvermarkt naar CS rijdt. Dat vindt men een irritante omweg...

Ik vind het anders toch een fijne verbinding. Vanaf de omgeving Zuiderpark ben ik in zeer korte tijd bij de twee grote stations en in het centrum van de stad.


De waarde van een directe verbinding zie ik ook wel in maar toen ik nog nabij het Lorentzplein woonde probeerde ik toch altijd een tram te pakken die via het Weteringplein naar CS rijdt. Dat is toch wel een stuk fijner dan de Kalvermarktroute, zeker als je onverhoopt maar een paar minuten hebt om je trein te halen.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor buschauffeur » 04 mei 2023 12:42

HaagsePeter schreef:Zou een nieuwe lijn 10 een optie zijn? Voorburg Station > Binckhorst > CS > Madurodam en vv.
Que vervoerswaarde & inpassing qua ruimte?

En lijn 9 dan? Die korte 9 tot Madurodam is niet voor niets een stille dood gestorven.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor buschauffeur » 04 mei 2023 12:43

richard1074 schreef:Of zou lijn 11 of 12 niet door kunnen rijden vanaf HS naar Centrum, Buitenhof, CS en zo naar Voorburg?
Mooi rondje centrum en je komt zo overal.

Als je reizigers weg wil jagen ja. Rondje kost tijd en een rondje kost geld voor de reiziger.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor PAV » 04 mei 2023 14:59

buschauffeur schreef:En lijn 9 dan? Die korte 9 tot Madurodam is niet voor niets een stille dood gestorven.

De korte ritten waren toch een stille dood gestorven door de daling in reizigersaantallen tijdens/na covid? Daarvoor was er kennelijk wel voldoende vervoerswaarde. De vraag is hoe de reizigersaantallen zich verder zullen ontwikkelen.

buschauffeur schreef:
richard1074 schreef:Of zou lijn 11 of 12 niet door kunnen rijden vanaf HS naar Centrum, Buitenhof, CS en zo naar Voorburg?
Mooi rondje centrum en je komt zo overal.

Als je reizigers weg wil jagen ja. Rondje kost tijd en een rondje kost geld voor de reiziger.

Hoe kun je reizigers wegjagen door (een verlenging van) een lijn te introduceren die nog niet bestaat? Huidige reizigers kunnen ervoor kiezen om niet verder te reizen, en voor de rest is het een aanvulling op het bestaande aanbod.

Het is misschien een omslachtige route, maar in de praktijk blijken mensen best bereid te zijn om langer onderweg te zijn over een traject zonder overstappen dan korter onderweg mét overstappen. En voor frequente reizigers zal het waarschijnlijk niet duurder zijn, omdat die waarschijnlijk een abonnement zullen kopen. Voor de incidentele reiziger is het een afweging van kosten en tijd tussen een directe verbinding of een met overstappen. Maar voor incidentele reizigers zal dit minder impact hebben, en het gemak van een directe verbinding denk ik toch de doorslag geven.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor xCookiesolax » 05 mei 2023 08:18

PAV schreef:
buschauffeur schreef:En lijn 9 dan? Die korte 9 tot Madurodam is niet voor niets een stille dood gestorven.

De korte ritten waren toch een stille dood gestorven door de daling in reizigersaantallen tijdens/na covid? Daarvoor was er kennelijk wel voldoende vervoerswaarde. De vraag is hoe de reizigersaantallen zich verder zullen ontwikkelen.

Volgensmij heeft men gewoon vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd. Voorheen reed lijn 9 tijdens de spits elke 5 minuten tussen Vrederust en Madurodam. 9K wagens gingen vervolgens naar binnen. De rest van de dag reed lijn 9 elke 10 minuten. Nu rijdt lijn 9 vanaf ongeveer 7 uur in de ochtend tot en met de avondspits elke 7 á 8 minuten over het gehele traject.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 18 mei 2023 12:54

Zorgen over nieuwe tramlijn: 'Wij voelen ons het afvoerputje van het ov':
De petitie met de naam 'Stopknop HOV' is een initiatief van verschillende bewonersgroepen. 'We snappen niet dat de lijn door Voorburg moet, zeker niet langs Opa’s Veldje', vertelt Maarten Drabbe. Hij werkt mee aan de petitie. Opa's Veldje is een geliefd stukje groen in Voorburg waar de tram langs zal gaan rijden. 'Ik zou zeggen, knip die tramlijn doormidden. Laat de lijn naar Delft gewoon vervallen. Dat kan via de huidige tramlijn 1.'
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 18 mei 2023 15:14

Waarom het hele traject niet bouwen in een geboorde tunnel (Lekstraat tot de nieuwe tramremise Ypenburg ) met ondergrondsen tramstations, hier heeft niemand last van, maar kost waarschijnlijk wel duurder.
Een groot voordeel je heb dan een aansluiting voorbij de remise op lijn 19 in de richting naar Delft (eventueel naar eind/beginpunt lijn 15 in Nootdorp) of in de richting naar Leidscheveen
Dan kan lijn 1 rijden zoals hij nu al rijd.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Admin » 18 mei 2023 16:41

Ik proef vooral NIMBY gedrag: waarom hier, waarom wij, waarom trams, laten die 10000-en nieuwe bewoners in een nieuwbouwwijk waar wij geen binding mee hebben de fiets maar pakken, we kunnen onze gebruikelijke route met de auto niet meer rijden (afsluiten Geestbrug), ons geliefde grasveldje gaat eraan en nog zo meer. Niet overtuigend, dus en daarom niet zo vreemd dat de bewoners hun "bezwaren" niet terug zien in de plannen.

Vooral niet omdat er zo'n 600 miljoen slurpsidie op de tocht staat, want als er geen tram komt, komen die (dure!) woningen op de Binckhorst er ook niet :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron