Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 19 mei 2023 11:17

Admin schreef:Ik proef vooral NIMBY gedrag: waarom hier, waarom wij, waarom trams, laten die 10000-en nieuwe bewoners in een nieuwbouwwijk waar wij geen binding mee hebben de fiets maar pakken, we kunnen onze gebruikelijke route met de auto niet meer rijden (afsluiten Geestbrug),

Ja, zo klinkt het allemaal wel. Waarom gaat er trouwens zoveel autoverkeer over de geestbrug? Iets verderop rij ze zo de A12 op en via de binkhorst ben je zo op de S100 en S107 voor bestemmingen in Den Haag.

Maar wel een punt dat de toegevoegde waarde van een tramverbinding met Delft niet groot lijkt. Met alleen een nieuwe lijn vanaf station Voorburg bedien je ook de nieuwe huizen die al druk gebouwd worden.

Ondergronds naar de nieuwe remise lijkt me wat overdreven, leg die sporen gewoon verhoogd naast het treinspoor. Je zou dit zelfs door kunnen trekken naar Nootdorp en dan aansluiten op de sporen naar Zoetermeer.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 20 mei 2023 06:16

Het afsluiten van de Geestbrug voor auto verkeer snap ik niet. Alternatieven zijn er maar dan zadel je de weg langs de Vliet en door de toch al drukke Binckhorst op met nog meer verkeer. Sinds in de jaren '80 het spoor bij Voorburg omhoog is gebracht en er een onderdoorgang ontstond tussen de Parklaan en de Prinses Mariannelaan is dit een mooie doorgaande route geworden.
En als de bewoners in de omgeving van de Geestbrug al tegen de tram zijn helpt het afsluiten van de Geestbrug al helemaal niet. Je zou maar net een huis hebben aan de ene kant van de brug en deze altijd passeren om naar je bestemming te gaan en na afsluiten mag je elke keer gaan omrijden...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 20 mei 2023 07:07

Je neemt toch niet de auto om alleen die brug over te steken?

Met de auto is het totaal gebruikelijk om een paar extra kilometers te maken over wegen die beter geschikt zijn voor veel autoverkeer in plaats van een rechtstreekse route.

Maar wellicht is er iets te doen met stoplichten die het OV voorrang geven. Alleen als het echt zo druk is dan is afsluiten waarschijnlijk beter. Zoals gezegd, ik snap sowieso niet waarom daar veel auto's zouden moeten rijden, de meeste bestemmingen zijn efficiënter via andere routes te bereiken.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor OVinDelft » 20 mei 2023 14:02

Waarschijnlijk zal de trambaan überhaupt niet dwars door dat parkje heenkomen. Aannemelijk is dat de ruimte gereserveerd voor een viersporige spoorlijn wordt gebruikt om de tramlijn aan te leggen. Dat gaat ter hoogte van 'Opa's Veldje' dan om een bomenrij op de rand van de spoordijk, en bij een eventuele verlenging naar Zoetermeer ter hoogte van Huygens' Hofwijck idem dito.

Tram omgeving station Voorburg.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 21 mei 2023 05:36

iljitsch schreef:Je neemt toch niet de auto om alleen die brug over te steken?
Zou het echt niet?
Wat denk je zelf... Natuurlijk niet. Maar het is een vrij belangrijke route en alternatieven betekent minuten omrijden, in de spits veel erger. Het slaat dus nergens op omdat er nu weer een tram bij komt die brug af te sluiten voor autoverkeer. Ooit reed lijn 10 daar ook gewoon en dat is jaren goed gegaan.
Als de bestemmingen efficiënter via andere routes bereikbaar zouden zijn dan zouden de automobilisten die ook massaal kiezen...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 21 mei 2023 06:48

Leg mij dan eens uit welke bestemming meer dan één of twee kilometer voorbij de geestbrug het best via de geestbrug te bereiken is en niet via de A12, rotterdamsebaan of S100?

Het zou mij niks verbazen als veel mensen uit die buurt de hoornbrug gebruiken terwijl de A12 en/of rotterdamsebaan efficiënter is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Tiktak » 21 mei 2023 10:13

Ik hou het liever bij het tramproject.
Is er al een voorlopig sporenplan zichtbaar, hoe komt het traject op de Binckhorstlaan, hoe gaan we onder de spoorviaducten onderdoor, hoe zit het met de bedrijven aan de Lekstraat/Schenkviaduct moeten die gaan wijken.
Waar kunnen de tramhaltes komen.
Als Prorail het 4 sporenplan gaat uitvoeren is daarin Voorburg nog ruimte voor de trambaan.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 23 mei 2023 07:50

iljitsch schreef:Leg mij dan eens uit welke bestemming meer dan één of twee kilometer voorbij de geestbrug het best via de geestbrug te bereiken is en niet via de A12, rotterdamsebaan of S100?

Het zou mij niks verbazen als veel mensen uit die buurt de hoornbrug gebruiken terwijl de A12 en/of rotterdamsebaan efficiënter is.
Ga een buurtonderzoek doen, kom je er achter. Wat heeft iemand die nabij de Geestbrug woont aan de Rotterdamsebaan? Er gaan veel meer mensen daar in de buurt wonen en dan ga je één verkeersader afsluiten. Lijkt me geen slim plan als je nu al ziet hoe druk het daar is in de buurt.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Lange_Dre » 23 mei 2023 12:15

Tiktak schreef:Als Prorail het 4 sporenplan gaat uitvoeren is daarin Voorburg nog ruimte voor de trambaan.


Wanneer men er voor kiest om de sprinter tussen Den Haag en Zoetermeer (wellicht in de verdere toekomst tot Gouda) te vervangen door een sneltram, heeft de NS geen vier sporen nodig tussen Den Haag CS en Zoetermeer. In dat geval zullen twee van de vier sporen voor de sneltram worden.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor PAV » 23 mei 2023 14:12

RET wil tussen Rotterdam en Leiden ook al de Sprinters ombouwen naar metro, om die vervolgens zelf te exploiteren. Dus het lijkt erop alsof iedereen tegenwoordig maar treinsporen wil vervangen door sneltram- of metrosporen. Alsof dat een soort magische oplossing is. Het gevolg wat je dan krijgt is op hetzelfde traject (parallelle sporen) meerdere tariefstructuren en abonnementsvormen krijgt voor regionaal- en lange(re)afstandsverkeer. Beetje Duits models, alleen zijn de afstanden in Nederland veel korter en is het voor mij daarom niet logisch.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor willem » 23 mei 2023 15:55

Bovendien wordt er dan veel geld geïnvesteerd op plaatsen waar al voldoende ov aanwezig is.
Dat geld is beter te besteden door het ov te verbeteren op plaatsen waar dat nodig is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Admin » 23 mei 2023 16:52

Ja en nee. In principe is dat wel een goed uitgangspunt, maar dan moet er ook wel voldoende vervoersvraag zijn. En die is er niet, de regionale bustoko's sluiten niet voor niks al die buslijnen in hun regio: er is geen vraag, dus de slurpsidieverstrekker wil de verliezen niet meer dekken => einde buslijn. Als plattelanders zo graag met de bus willen, hadden ze in die bus moeten zitten toen'ie nog reed, maar omdat ze massaal in de auto zijn gestapt is de buslijn nu weg :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 24 mei 2023 07:31

Ik heb ook nog nooit vernomen dat delen van de Goudse lijn viersporig zouden moeten worden.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 24 mei 2023 08:21

PAV schreef:RET wil tussen Rotterdam en Leiden ook al de Sprinters ombouwen naar metro, om die vervolgens zelf te exploiteren. Dus het lijkt erop alsof iedereen tegenwoordig maar treinsporen wil vervangen door sneltram- of metrosporen. Alsof dat een soort magische oplossing is.

Je bedoelt van Schiedam naar Leiden via Delft en HS, of via RR E naar Leiden?

Dat laatste lijkt me onhaalbaar omdat je dan voor LvNOI ineens de andere kant op moet afbuigen. Dat betekent een ingewikkeld viadukt waar de treinen elkaar nu al ongelijkvloers kruisen en waarschijnlijk het einde van een aantal bedrijven in een hoekje daar.

Ook qua vervoersvraag lijkt dit nergens op. Toevallig was ik gister met de metro van Voorburg 't Loo naar Zuidplein. ~ 45 minuten, waarvan meer dan 30 van Voorburg naar Rotterdam CS. Die rit begon om 8.15 met de metro minder dan halfvol. Vanaf Pijnacker werd het steeds drukker totdat je uiteindelijk bijna een schoenlepel nodig had. Je maakt mij niet wijs dat een metro van Rotterdam naar Mariahoeve - Leiden de Vink een hoop extra reizigers gaat trekken. (Sterker nog, er rijdt nu nieteens een sprinter op dat trajekt!) Maar wel van/naar Den Haag CS verliezen, en te weinig vervoersvraag voor beide.

En naar Leiden C neem je natuurlijk gewoon de sneltrein.

Sporen van de trein afpakken tussen Mariahoeve en Leiden is al verre van geweldig (ik denk dat met name station Leiden C hier niet op zit te wachten) maar dit wordt natuurlijk een ramp tussen Schiedam en LvNOI. Van Schiedam naar Delft-Zuid heb je sowieso maar twee sporen en geen plannen voor meer voor zover ik weet. Dan van Delft naar HS wel vier, en zou je zonder al te grote rampen twee aan de metro cadeau kunnen doen.

Maar HS dan? Sporen 5 en 6 zorgen nu voor de verbinding met LvNOI. Die kan je dus niet afpakken. Je zou treinen van CS naar Rotterdam via spoor 1 kunnen afhandelen en dan de andere kant op via spoor 3. Dan is spoor 3 vrij, maar ja met één spoor en één perron kom je niet ver. Of je zou een spoor 3a / 3b oplossing moeten gebruiken zoals 8a / 8b in Leiden. (Je hebt nog wel het perronloze spoor 2 dat hierbij zou kunnen helpen.) De spoorbrug is nog viersporig dus dat gedeelte is te doen.

Maar dan... LvNOI. Je kan de treinsporen van/naar HS en CS niet inpikken, dus je zou vanaf HS aan moeten sluiten op de metro/tramsporen. Die zijn al veel te druk dus handig is dat niet en bonus nog een nieuwe gelijkvloerse kruising voor metro/metro vlak voor de bestaande van metro/tram.

Dan na LvNOI zouden de 4 treinsporen snel tot 2 ingedikt moeten worden om er 2 vrij te spelen voor de metro. Dat betekent ofwel nog een nieuwe gelijkvloerse kruising ofwel een nieuwe ronde ongelijkvloerse ontvlechting.

En wat koop je voor dit alles? Dat je langer onderweg bent.

Fijn plan, RET.

Laat in plaats hiervan een nieuwe doorgaande stoptrein tussen ~ Leiden en ~ Rotterdam rijden. Als je nieuwe haltes wil kan dat vanwege de viersporigheid overal waar er ruimte voor is en er niet toch al trams rijden.

Laat ze nieuwe metrolijnen alsjeblieft op plekken aanleggen die nu niet al tot in den treure door bestaande treinen en trams bediend worden.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Admin » 24 mei 2023 16:23

De RET wil ver buiten het eigen concessiegebied metro's laten rijden om die zelf te kunnen uitmelken, pardon: exploiteren. Wij van WC-eend.... :roll: En denken ze nou echt op de Coolsingel dat HGB-IV dat zomaar over z'n kant laat gaan? Nope, NS is vele malen groter dan de RET ooit zal worden, daar gaan ze op het Binnenhof niet eens over nadenken. Al was het vanwege de precedentwerking: als de RET dat mag, dan willen HTM, GVBA en diverse buitenlandse staatsspoorbedrijven via hun regionale maatschappijtjes dat ook! En daar zit NS dus ab-so-luut niet op te wachten! Vergeet niet: het Rijk is enig aandeelhouder van NS en dus gaat alle dividend naar de Staatskas. Dat is ook de reden dat al die buitenlandse partijen hier zo graag treinen willen laten rijden: de slurpsidieruif is rijkelijk gevuld en dat geld willen ze in Parijs, Berlijn en elders maar wat graag in hún Staatskas storten!

Overigens zijn er wel degelijk plannen om de 4-sporigheid tussen Schiedam en Delft te completeren, compleet met nieuwe halte bij de 's-Gravenlandseweg. Het viaduct ter plaatse is al voorgebouwd. Ook is er ruimte voor de tram. Van de RET, natuurlijk :P Alleen is er nog geen completeringsdatum vastgesteld.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor OVinDelft » 24 mei 2023 20:48

Chris schreef:Ik heb ook nog nooit vernomen dat delen van de Goudse lijn viersporig zouden moeten worden.

Kijk maar naar de ruimte die ten zuiden van de twee sporen tussen grofweg de Binckhorst en Zoetermeer is vrijgehouden.
Ook is de overkapping van station Voorburg maar voor de helft af (aan de zuidzijde is de tweede helft om het geheel dicht te maken nooit gebouwd), is er bij het Prins Clausplein ruimte voor twee extra sporen, en het stationsgebouw van Zoetermeer voorbereid op een extra perron.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 25 mei 2023 07:21

Admin schreef:Overigens zijn er wel degelijk plannen om de 4-sporigheid tussen Schiedam en Delft te completeren, compleet met nieuwe halte bij de 's-Gravenlandseweg. Het viaduct ter plaatse is al voorgebouwd. Ook is er ruimte voor de tram. Van de RET, natuurlijk :P Alleen is er nog geen completeringsdatum vastgesteld.
Nou, heel veel voorbereiding is daar niet voor de viersporigheid en van de tramlijn vernemen we niet veel meer. Wat dat daar veel plek voor is.
RET wil graag rijden tussen Leiden en Dordrecht maar het lijkt mij ook het beste dat dit niet een apart systeem wordt. Laat de Sprinters maar gewoon via NS rijden.

OVinDelft schreef:
Chris schreef:Ik heb ook nog nooit vernomen dat delen van de Goudse lijn viersporig zouden moeten worden.

Kijk maar naar de ruimte die ten zuiden van de twee sporen tussen grofweg de Binckhorst en Zoetermeer is vrijgehouden.
Ook is de overkapping van station Voorburg maar voor de helft af (aan de zuidzijde is de tweede helft om het geheel dicht te maken nooit gebouwd), is er bij het Prins Clausplein ruimte voor twee extra sporen, en het stationsgebouw van Zoetermeer voorbereid op een extra perron.
Die ruimte bij Voorburg is er gekomen omdat daar vroeger het spoor lag voordat het omhoog ging. En dat van de overkapping van station Voorburg haal je uit de linker of rechter duim. Er is bij het omhoog halen van het spoor nooit gesproken over een viersporig baanvak. Verder lijkt me dat ook totaal niet nodig met de huidige treindienst op het baanvak.
Men heeft wel gedacht over een viersporig station Zoetermeer en daar is inderdaad ruimte voor. Maar dat betreft dan alleen bij het station en niet het hele baanvak.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2023 07:53

Station Ypenburg heeft twee perrons maar vier sporen. Hier kunnen intercity's dus in theorie stoptreinen inhalen. Maar het probleem is dat die middensporen aan de oostkant eerst samenkomen tot één spoor richting Zoetermeer waarbij het andere spoor richting de werkplaats Leidschendam gaat. Dus je bent van je conflict stoptrein/intercity af maar de intercity's beide richtingen op moeten nu over (een klein stukje) gezamenlijk spoor... Dat schiet natuurlijk ook niet op.

Volledig viersporig maken tussen Voorburg en Zoetermeer moet te doen zijn, er is altijd wel aan één kant voldoende extra ruimte. Maar niet consequent aan dezelfde kant, en over het algemeen zit er dan een sloot. Weet niet hoeveel dat dingen lastiger maakt qua zetting van de nieuwe ondergrond die dan gestort moet worden.

Stations in Zoetermeer zijn op de satellietkaart allemaal tweesporig.

Probleem is dus dat tussen Den Haag en Gouda de intercity's, die daar nergens stoppen, de stoptreinen nergens goed in kunnen halen. (Het zou in één richting kunnen op station Ypenburg.) Er is nu een kwartierdienst met de intercity's die precies om de 15 minuten rijden. En dan 2 x per uur vertrekt 3 minuten later de stoptrein. Dat moet dus ook 4 x per uur kunnen.

Dus die viersporigheid heb je pas nodig met meer dan 4 + 4 treinen per uur, die er nu nog nieteens rijden... Of als je meer stations wilt openen. Maar Zoetermeer heeft er al drie, Zoetmeer en Ypenburg liggen al erg dicht bij elkaar en tussen Lansingerland en Gouda bedien je dan toch voornamelijk koeien.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor willem » 25 mei 2023 08:13

Als de geplande nieuwe stad in de Zuidplaspolder gebouwd gaat worden zal er tussen Zoetermeer en Gouda nog wel een extra station kunnen komen. En dat past alleen in de dienstregeling als de Intercity in Zoetermeer gaat stoppen (lees: trager wordt).

Dat middenspoor op Ypenburg is voor Intercity's niet bruikbaar omdat ze dan moeten afremmen om de wissels in afbuigende stand te bereiken. Al met al kost dat enkele minuten. Waardoor de stoptrein ook trager wordt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2023 10:17

Jakkes. Netto zijn die sporen dus alleen nuttig voor verkeer van/naar de werkplaats. (Overigens op het oog niet direct wissels die je maar met 40 km/u kan berijden in de afbuigende stand...)

Om meer en/of langzamere treinen te laten rijden hoef je natuurlijk niet een heel trajekt viersporig te maken. Ergens van vlak voor het ene station tot vlak na het volgende station is voldoende. Zodra de stoptrein dan op het zijspoor van station A is kan het sein op groen voor de intercity, en die stoptrein kan dan halteren op station A, doorrijden naar station B, daar halteren en dan is de intercity waarschijnlijk wel voorbij.

Overigens heb ik het idee dat er tussen Voorburg en CS wel heel langzaam gereden wordt. Dat helpt ook bepaald niet.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten