Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor willem » 25 mei 2023 12:48

Dat laatste gevoel heb ik ook altijd.

Er valt best tijd te winnen door sneller op te trekken en later te remmen. In bv. Duitsland valt het me altijd op hoe snel treinen daar het station binnen rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 26 mei 2023 06:53

Je kan lang dagdromen over de viersporigheid van de Goudselijn maar ik heb er nog nooit plannen over gezien...
Maak me eerder druk over de plannen die Lands infrabeheerder heeft met Den Haag Centraal... Maar dat is weer een ander onderwerp. Dat gaat nog eerder gebeuren als het goed is dan de nieuwe tramlijn in de Binckhorst.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 26 mei 2023 08:41

Wat voor plannen met Den Haag CS? (Wellicht in een nieuw draadje.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Lange_Dre » 26 mei 2023 13:04

Bij CS gaat ProRail de sporen en wissels vervangen en opnieuw inrichten. Sporen 11 en 12 zouden dan weer door de NS gebruikt gaan worden en ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze de perons van CS dan willen aanpakken, verngengen zodat ze aan de stationshal zijde ingekort kunnen worden waardoor er meer ruimte vor reizigers ontstaat en de ov-poortjes weer terug geplaatst kunnen worden naar de oorsponkelijke locatie.

Maar dat heeft uiteraard niets meer met dit topic te maken.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor willem » 27 mei 2023 16:54

In de afgelopen jaren zijn de sporen (met name aan de kant van de Rijnstraat) al ingekort.
Als dat proces doorgaat ontstaat vanzelf een nieuw station aan de kruising met de Oude Lijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2023 18:14

Stel je voor hoeveel dure woontorens je dan op de vrijgekomen grond kan bouwen! En hoe de gezondheid van de ambtenaren erop vooruit gaat met het extra stuk lopen!

De eerste en laatste perrons kan je makkelijk inkorten omdat daar geen wissels in de weg liggen bij het verlengen van het perron de andere kant op. Da's een stuk lastiger voor de sporen in het midden.

Maar ja Prorail zal wel flink wat wissels opruimen, is dat probleem ook opgelost.

Als we terug in de tijd hadden kunnen gaan was CS, LvNOI en Voorburg als treinstation opdoeken, van HS een museum maken en een nieuw station waar de sporen elkaar kruisen en dan bij de overblijvende stoptreinstations de intercitysporen niet langs perrons laten lopen wel een flink betere uitkomst geweest voor degenen onder ons die een beetje snelheid op het spoor kunnen waarderen. Dat je dan niet lopend naar het centrum kan kan ik mee leven. Er rijden zat trams.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 28 mei 2023 18:48

Prorail gaat een hoop wissels saneren en de mogelijkheden om van de verschilldende richtingen via CS naar de andere kant van Den Haag te rijden gaan ook verminderen zoals ook in Utrecht is gedaan en binnenkort in Rotterdam en Amsterdam gaat gebeuren.

Als een nieuw Den Haag Centraal op de kruising van de Oude en Goudse lijn gebouwd was in het verleden had dit grote consequenties gehad voor de omgeving. Ben wel eens benieuwd hoe Den Haag zich dan ontwikkeld had.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor willem » 30 mei 2023 18:58

In de jaren '70 ofzo zijn er geloof wel plannen geweest voor een nieuw station op de kruising van beide spoorlijnen.
Kennelijk had men destijds voldoende redenen om dat plan niet uit te voeren.

Inderdaad is niet voor te stellen hoe de stad er dan nu uit zou zien. Het plan in de Duitse stad Stuttgart (Stuttgart 21) geeft, hoewel dat natuurlijk een heel andere stad dan Den Haag is, toch een beetje een indruk van wat er in zo'n soort situatie met een stad kan gebeuren.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor OVinDelft » 30 mei 2023 23:29

Ik heb wel eens oude maquettes gezien van een ondergronds station op de plek van het huidige CS. Simpel gezegd hield dat in de sjoelbak onder de grond en de tram op maaiveld.

Ook heb ik wel eens gehoord, maar geen bewijs gezien van, dat NS juist van HS het Centraal Station wilden maken à la Rotterdam Centraal. Dus de Oude Lijn en Hofpleinlijn behouden op hun oorspronkelijke plek, maar de lijn naar Gouda had dan permanent gebruik gemaakt van de HS - Binckhorstboog en Staatsspoor was dan gesloopt.

Is dat plan van een station op de kruising in een stedelijk 'middle of nowhere' niet iets recents? Ik kan me niet herinneren daar iets van gehoord te hebben tot een paar jaar geleden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 31 mei 2023 11:39

Ik weet niet of er veel voorbeelden zijn van situaties vergelijkbaar met die in Den Haag, waar je een belangrijke doorgaande lijn hebt en haaks daarop een andere belangrijke lijn (niet doorgaand in dit geval) en dat die twee lijnen elkaar kruisen. In bijvoorbeeld Londen en Parijs losten ze dit op een andere manier op: alle lijnen termineren iets voor het centrum in plaats van dat ze doorlopen. Dus eindje met de metro van Gare du Nord naar Gare de Lyon als je van hier naar Lyon wilt...

Mijn gedachte was dat de trend is dat minder centraal gelegen stations prominenter worden, zoals Barcelona Sants of Brussel-Zuid en in Nederland Amsterdam Zuid. Maar dat lijkt mee te vallen, die eerste twee liggen nog wel redelijk centraal in de stad, zij het niet precies in het midden.

Dan de centralere stations zoals de meeste in Madrid of Brussel Centraal gaan ondergronds met een beperkt aantal sporen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor OVinDelft » 31 mei 2023 13:01

Ah, op Wikipedia staat hier een passage over:

In 1946 overwoog de NS al om van Staatsspoor het hoofdstation te maken. Ook in 1946 pleitte ingenieur De Bruyn juist voor Hollands Spoor als hoofdstation. De spoorlijn uit Gouda zou dan via de Hofpleinlijn verbonden moeten worden. Later was er het plan voor één gezamenlijk station op het kruispunt der spoorlijnen; dat zou niet de laatste keer zijn.[2] Toen de Nederlandse Spoorwegen (NS) in de jaren zestig een centraal station voor Den Haag wilde bouwen, lag het vanuit spoorwegexploitatie het meest voor de hand dat te doen op de plek van Den Haag HS. Hier kwamen immers de doorgaande treinen van de Oude lijn van Amsterdam naar Rotterdam. Het in die tijd veelbesproken Plan Jokinen uit 1962 wees ook in die richting, maar werd door de verregaande stedebouwkundige implicaties nooit in overweging genomen. De (pas in 1968) aangelegde deels enkelsporige verbindingsboog van rangeerterrein Binckhorst naar Den Haag HS moest dan worden verdubbeld, station SS zou worden opgeheven en alle treinen zouden van, naar of via Den Haag HS rijden. De gemeente Den Haag verzette zich hiertegen, omdat zij graag een station dichter bij het centrum wilde. Bovendien gaf de bebouwing rond het station HS weinig ruimte voor een grootschalige uitbreiding van sporen, perrons en gebouwen 'in de breedte'. Dit leidde tot het besluit het Centraal Station te bouwen op de plek van Den Haag SS.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Den_Haag_Centraal

Eigenlijk alle hier genoemde opties destijds dus overwogen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor OVinDelft » 31 mei 2023 13:09

En de maquette waar ik het over had:
https://twitter.com/Stadtbahn_DH/status ... 3294382081
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor joostvansurksum » 01 jun 2023 06:35

joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 01 jun 2023 07:18

SP-gemeenteraadslid Ed van der Schaft diende nog een motie in om de oude rails van tram 10 op de Prinses Mariannelaan, Laan van Middenburg en Westeinde vanwege de verkeersveiligheid weg te halen. Dat wordt meegenomen in de herinrichting van de Prinses Mariannelaan waarvoor 10 miljoen euro is uitgetrokken.

Hm, dan heb je een uitwijk/museumroute minder...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Chris » 01 jun 2023 08:50

Alleen de reden 'vanwege de verkeersveiligheid' moet ik al kotsen. Raadslid heeft zeker teveel naar Rotterdam geluisterd...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor JoopS » 01 jun 2023 12:59

Het raadslid zal een keer met zijn fiets in het gootje gereden zijn. Als dat onder verkeersveiligheid gerekend wordt dan moeten alle tramrails per direct uit het straatbeeld verdwijnen. De maaltijden die in de Hoftram genuttigd worden zijn voorbereid in de keuken van een restaurant dat aan de laan van Middenburg gevestigd is. De Hoftram maakt dus vrijwel dagelijks gebruik van de sporen die dit raadslid weg wil hebben. Kortom: dit voorstel lijkt mij niet erg overdacht.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 01 jun 2023 13:15

Ik neem ook aan dat een gemeente dat niet zomaar inn z'n eentje kan beslissen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor Admin » 01 jun 2023 16:14

Nee, omdat de gemeente daar niet over gaat. Omdat de sporen daar deel zijn van een uitwijkroute ("museumspoor" heeft totáál geen invloed) beslist hier de regio. Die op hun beurt weer bij de HTM gaan vragen of die sporen daadwerkelijk zo gevaarlijk zijn en of er ook echt geen trams meer gaan rijden. Natuurlijk weten ze bij de HTM over de Hoftram, dus dat antwoord laat zich niet al te moeilijk raden.

Valt wel tegen dat een SP-er pleit voor het definitief afschieten van hoogwaardig lokaal railvervoer door het voorstellen van een spoorverwijdering :roll: De eerder genoemde oorzaak "ik kan niet fietsen dus zit ik in de gleuf" lijkt steeds aannemelijker te worden. :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 01 jun 2023 17:12

Er ligt een fietsstrook naast de sporen dus bij normaal fietsen heb je geen last.

Enige probleem zou kunnen zijn als je de weg wilt oversteken om af te slaan of de kruising met de laan van middenburg + de straat is nat. In die gevallen kan je met je voorwiel uitglijden als de hoek tussen je wiel en het spoor onvoldoende is.

Maar iedere fietser in Den Haag + randgemeenten weet hoe dit werkt. :mrgreen:
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramlijn van Den Haag naar Delft stap dichter bij

Berichtdoor iljitsch » 01 jun 2023 17:22

Haagse raad heeft meer vragen over Binckhorst-tram dan wethouder nu kan beantwoorden:
De Haagse gemeenteraad staat welwillend tegenover de plannen voor een tramlijn via de Binckhorst naar Voorburg en Delft, maar heeft nog wel zorgen over de uitvoering ervan. Wethouder Robert van Asten bezweert dat hij die zorgen kan wegnemen, maar pas nádat de raad instemt met zijn voorstel.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten