Vernieuwing lijn 12

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Vernieuwing lijn 12

Berichtdoor WKZH5A » 31 mei 2023 18:33

Gemeente Den Haag heeft voorontwerpen gemaakt voor de vernieuwing van lijn 12 waar de bewoners in deze omgeving erop kunnen reageren.
Het gaat om de projecten:
- Markenseplein - Goudenregenstraat (Duindorp, Vogelwijk en Bomen- en Vruchtenbuurt) https://doemee.denhaag.nl/tramlijn12-bbvd/
- Fahrenheitstraat - Loosduinseweg (Regentesse- en Valkenboskwartier) https://doemee.denhaag.nl/tramlijn12-reva/

Het gedeelde Paul Krugerlaan - Haagse Markt behoort bij de vernieuwing van lijn 6 (zie topic aldaar).
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 12

Berichtdoor WKZH5A » 31 mei 2023 18:43

Tijdlijn (Regentesse- en Valkenboskwartier):
- 31 mei 2023: Inloopbijeenkomst bewoners over de gemaakte voorontwerpen
- Direct daarna past de gemeente de voorontwerpen aan nav de reacties van de bewoners
- September 2023: Inloopbijeenkomst bewoners over de aangepaste voorontwerpen
- Direct daarna past de gemeente zonodig de voorontwerpen aan nav de reacties van de bewoners
- Maart 2024: Gemeenteraad neemt besluit over het voorontwerp
- Medio 2027: Start werkzaamheden (tussen 2024 en 2027 bereidt de gemeente erop voor zoals aannemer zoeken, materiaal ontwikkelen, enz.)

Tijdlijn (Duindorp, Vogelwijk en Bomen- en Vruchtenbuurt):
- Mei/juni 2023: Bewoners kunnen online op de basiskeuzes reageren
- Directe daarna tot eind 2023 gaat de gemeente schetsontwerpen maken op basis van de reacties van de bewoners
- Eind 2023 kunnen de bewoners opnieuw op reageren op de schetontwerpen
- In 2024 worden de voorontwerpen gemaakt door de gemeente
- Daarna zal er een inloopbijeenkomst voor de bewoners volgen en vervolgens een besluit door de gemeenteraad over de voorontwerpen. Waarschijnlijk in 2027/2028 zullen de werkzaamheden plaatsvinden.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 12

Berichtdoor WKZH5A » 31 mei 2023 19:23

Plannen (Regentesse- en Valkenboskwartier):
- Tramhalte Loosduinseweg wordt aangepast voor de nieuwe tram. Achter beide halten zullen een aantal parkeerplaatsen verdwijnen zodat de halte breed genoeg wordt. Daarnaast zal er op de halte richting Duindorp bomen komen alhoewel de huidige bomen op de Paul Krugerlaan daar gekapt moeten worden omdat de huidige fietsstrook opgeschoven moet worden.
- In De Gheijnstraat en Teijlerstraat worden beide straten zelf niets aangepast. Beide bochten zullen wel vervangen worden zodat de tram goed in kan draaien.
- Tramhalte Cartesiusstraat komt in het midden van de straat (eilandperron). Daaromheen komen er fietsstroken/twee oversteekplaatsen. Er zullen wel veel parkeerplaatsen verdwijnen daar. De bomen worden gekapt en zullen op de halte komen.
- In de Beeklaan zullen fietsstroken komen wat betekent dat de parkeerplaatsen aan de oneven nummers zullen gaan verdwijnen. Alle bestaande bomen zullen vervangen worden voor een nieuwe of verplaatst worden.
- Tramhalte Weimarstraat zal ter hoogte van de Fultonstraat komen en komt in het midden van de straat (eilandperron). Er zal een lange looppad komen midden op de straat waaromheen veel groen zal komen.
- In de Edisonstraat wordt onderzocht of het nodig is om de straat her in te richten (fietsstroken komen = parkeerplaatsen verdwijnen) of dat inrichting hetzelfde blijft (fietsen langs het spoor). Wel zullen de sporen vervangen worden.
- Tramhalte Copernicusplein was al tijdelijk opgeheven, maar verdwijnt voorgoed. De halte zal verwijderd worden.
- Tramhalte Fahrenheitstraat wordt verplaatst naar de halte waar tram 3 nu stopt. De halte van tram 3 wordt langer en zal waarschijnlijk ook vernieuwd worden. Hierdoor verdwijnen een paar parkeerplaatsen. Op de plek waar tram 12 nu halteert zullen parkeerplaatsen komen. De inrichting op de Laan van Meerdervoort/Edisonstraat zullen niet veel veranderen.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwing lijn 12

Berichtdoor WKZH5A » 31 mei 2023 20:13

Plannen (Duindorp, Vogelwijk en Bomen- en Vruchtenbuurt):
- Ondanks alle protesten in deze buurt zal er toch echt een nieuwe tram gaan rijden.
- Om de tram inpasbaar te maken in de Goudenregenstraat & Duivelandsestraat zijn er vijf basiskeuzes uitgewerkt. De basiskeuze met de meeste voorkeur zal als uitgangspunt zijn voor het voorontwerp.
1. Huidige situatie, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen waardoor de trottoir smaller wordt.
2. Huidige situatie, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen maar er zullen een rij parkeerplaatsen verdwijnen.
3. Er komen fietsstroken, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen en er zullen een rij parkeerplaatsen verdwijnen.
4. Er komen vrijliggende fietspaden, er zal een trambaan komen waardoor het autoverkeer zal verdwijnen in de gehele straat.
5. Er komen vrijliggende fietspaden, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen en er kan niet meer geparkeerd worden in de gehele straat.

Mijn voorkeur gaat naar basiskeuze 1. Parkeerplaatsen verdwijnen is echt een no go voor beide buurten en het fietsverkeer kan gewoon langs het spoor rijden. Uit mijn ervaring genoeg ruimte tussen het spoor en parkeerplaatsen en zelden ongelukken gebeurd.

- Tramhalte Goudenregenplein wordt aangepast voor de nieuwe tram. Dit is afhankelijk van de gemaakte basiskeuze en zal later pas een ontwerp komen.
- Tramhalte Sportlaan wordt aangepast voor de nieuwe tram. Er zal qua inrichting niet veel aan veranderen.
- Tramhalte Dr. van Welylaan wordt aangepast voor de nieuwe tram. De halte wordt langer en toegankelijker. Qua inrichting blijft zo veel mogelijk hetzelfde.
- Tramhalte Tholensestraat wordt opgeheven. Dit omdat er weinig in-/uitstappers zijn en de afstand met de halte Markenseplein kort is.
- Tramhalte Markenseplein wordt aangepast voor de nieuwe tram. De keerlus wordt vervangen. Het is niet duidelijk of het een nieuwe keerlus wordt of een tailtrack. Bij een tailtrack kan het mogelijk gevolgen krijgen voor het volkstuin en de buskeerlus.

Ik vind het wel vreemd waarom de halte Tholensestraat wel wordt opgeheven en Dr. van Welylaan niet. Uit mijn ervaring stappen bijna niemand in/uit bij de halte Dr. van Welylaan terwijl bij de Tholensestraat wel regelmatig reizigers in-/uitstappen. Ik hoop dat de halte Dr. van Welylaan iets opgeschoven wordt zodat de halte beter gebruikt gaat worden.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron