Tramnet zonder GTL

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Tramnet zonder GTL

Berichtdoor iljitsch » 30 jul 2023 15:07

Over een paar jaar gaan we afscheid nemen van de GTL. Dat zal een trieste dag zijn.

Maar: dan rijden er in normale dienst alleen nog maar tweerichtingstrams. Dat maakt een aantal heel andere keuzen mogelijk dan die die in de afgelopen 50, 70, 90? jaar gemaakt zijn.

Bijvoorbeeld: het verhoogde station ternoot: zou dat meer op station beatrixkwartier geleken hebben, met een eilandperron in plaats van perrons aan beide kanten waardoor je dubbel zoveel liften en/of roltrappen nodig hebt?

Of bijvoorbeeld de tramtunnel. Die zou ook eilandperrons hebben kunnen gebruiken. Of is het nadeel van de sporen opzij laten zwenken groter dan het voordeel dat je maar één perron nodig hebt?

Ik denk niet dat alle bestaande keerlussen gelijk opgedoekt gaan worden, maar er zullen er ongetwijfeld heel weinig nieuwe bij komen ten gunste van keersporen die veel minder ruimte innemen.

Zijn er nog andere dingen die gaan of zouden kunnen gaan veranderen wanneer de GTLs allemaal met pensioen zijn?
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor Admin » 30 jul 2023 18:54

Dat zal voorlopig verbazend weinig zijn. Want veranderen kost geld en dat is er niet. Niet om "zomaar" dingen te veranderen "omdat het kan". Wat we over enige tijd zullen gaan zien is dat de dingen die je noemt aangepast gaan worden als er noodzaak voor is. Maar ik verwacht voor 2030 geen ingrijpende wijzigingen, anders dan wat e nu al weten, bv verhogen v/d rijspanning op de waslijn.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor iljitsch » 30 jul 2023 19:08

Ja, inderdaad. En oude beslissingen zoals ternoot of de tramtummel gaan zeker niet teruggedraaid worden.

Maar wel een interessante gedachte hoe dingen eruit hadden kunnen zien met al veel eerder alleen tweerichtingstrams.

En vanaf binnenkort de toekomst. Bijvoorbeeld, wat zouden goede plekken voor overloopwissels zijn? We zijn al flink wat keerdriehoeken kwijtgeraakt.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor xCookiesolax » 30 jul 2023 19:16

De laatste tramlijnen worden geschikt gemaakt voor het bredere trammaterieel. Zodra de tramlijn door de Binckhorst werkelijkheid wordt zal het lijnennet deels worden aangepast. Ik zie het zelf nog wel gebeuren dat ze uiteindelijk beslissen om de lijn naar Voorburg station niet aan te leggen.

Overloopwissels verwacht ik nauwelijks. Wissels zijn duur. HTM kiest er niet voor iets voor om nu al de bogen vanaf de Goudenregenstraat richting remise LB te verwijderen. Terwijl de remise aldaar nog zeker 5 jaar in gebruik zal blijven.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor xCookiesolax » 30 jul 2023 19:24

Wat overigens ook een interessante gedachte is: Stel Randstadrail was nooit aangelegd, hadden we dan in Den Haag alsnog de keuze gemaakt voor trams met een breedte van 2,55 meter op vloerniveau? Door Randstadrail was de keuze eigenlijk al gemaakt.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor joostvansurksum » 31 jul 2023 09:51

Interessante vraag. Denk zelf dat men uiteindelijk toch wel voor breder materieel zou hebben gekozen. Meer ruimte binnenin, ook voor invaliden. Wat ik me afvraag, is het ook niet een trend in andere steden/landen om voor breder materieel te gaan?
Laatst bijgewerkt door joostvansurksum op 31 jul 2023 13:00, in totaal 1 keer bewerkt
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor iljitsch » 31 jul 2023 11:21

Ik heb niet helemaal in beeld waar overloopwissels zitten. In elk geval Prinsengracht net voorbij de tramtunnel (2/3/4), Voorburg 't Loo (lijn 2), de wat uitgebreidere installatie vlak na de Wauwermanstraat en als ik me niet vergis net voorbij Plein 1813.

Maar voor zover ik weet niks bij CS. Dat zou daar zeker handig zijn als de kruising Korte Voorhout / Prinsessegracht eruit ligt. Dan bijvoorbeeld een overloopwissel op dat stuk net voorbij de haltes naast het nog steeds afgezette plein (schandalig trouwens).

Dan kan bijvoorbeeld lijn 9 ingekort worden tot CS en kunnen 15, 16 en 17 ook blijven rijden zonder halsbrekende toeren zoals driehoeken bij Schedeldoekshaven.

Slijten overloopwissels die normaal nooit verzet worden net zo snel als gewone wissels? Zou denken van niet.

Over de breedte: zowel toen de Avenio kwam als daarna met de TINA is besloten om breed materiaal aan te schaffen ondanks de aanzienlijke kosten voor het aanpassen van het net. Ik denk niet dat dat met RR te maken heeft.

Toen ik in San Francisco was verbaasde ik me erover dat de PCC die ik daar rond zag rijden veel breder is dan de onze. Blijkbaar is de Haagse versie aangepast om door de smalle straten te kunnen waar toen nog veel tramlijnen doorheen liepen. Maar dat is in de loop der tijden veel minder geworden. Bredere trams zijn nu dus beter te doen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor buschauffeur » 31 jul 2023 12:36

iljitsch schreef:Ik heb niet helemaal in beeld waar overloopwissels zitten. In elk geval Prinsengracht net voorbij de tramtunnel (2/3/4), Voorburg 't Loo (lijn 2), de wat uitgebreidere installatie vlak na de Wauwermanstraat en als ik me niet vergis net voorbij Plein 1813.

Maar voor zover ik weet niks bij CS. Dat zou daar zeker handig zijn als de kruising Korte Voorhout / Prinsessegracht eruit ligt. Dan bijvoorbeeld een overloopwissel op dat stuk net voorbij de haltes naast het nog steeds afgezette plein (schandalig trouwens).

Dan kan bijvoorbeeld lijn 9 ingekort worden tot CS en kunnen 15, 16 en 17 ook blijven rijden zonder halsbrekende toeren zoals driehoeken bij Schedeldoekshaven.

Slijten overloopwissels die normaal nooit verzet worden net zo snel als gewone wissels? Zou denken van niet.

Over de breedte: zowel toen de Avenio kwam als daarna met de TINA is besloten om breed materiaal aan te schaffen ondanks de aanzienlijke kosten voor het aanpassen van het net. Ik denk niet dat dat met RR te maken heeft.

Toen ik in San Francisco was verbaasde ik me erover dat de PCC die ik daar rond zag rijden veel breder is dan de onze. Blijkbaar is de Haagse versie aangepast om door de smalle straten te kunnen waar toen nog veel tramlijnen doorheen liepen. Maar dat is in de loop der tijden veel minder geworden. Bredere trams zijn nu dus beter te doen.


PRINSEGRACHT.
We zijn niet in Amsterdam zeg.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor buschauffeur » 31 jul 2023 12:41

joostvansurksum schreef:Interessante vraag. Denk zelf dat men uiteindelijk toch wel voor breder materieel zou hebben gekozen. Meer ruimte binnenin, ook voor invaliden. Wat ik me afvraag, is het ook niet een trent in andere steden/landen om voor breder materieel te gaan?

Men kiest vaker voor langer. Net zoveel passagiers (misschien wel meer) en gewoon in te passen. Kijk maar eens wat er bijvoorbeeld in Grenoble rondrijdt. Citadis in 7 delen.
Laatst bijgewerkt door buschauffeur op 31 jul 2023 13:08, in totaal 1 keer bewerkt
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor wattman » 31 jul 2023 12:46

Nog in herinnering roepen dat in 1968, in het kader van het semi-metroplan in principe besloten was tot breed materieel van 2,65 meter. Lengte: 2-wagenstel: 28,5 m, 3-wagenstel: 41,9 m. Bij de verlenging van lijn 9 van HS naar Vrederust was dan ook rekening gehouden met deze breedte.

In België heeft vanaf 1948 nog een PCC met het USA-profiel (uit mijn hoofd gezegd was die 2,5 meter) gereden. Eerst op proef in Brussel en Luik, en daarna als 10429 bij de Buurtspoorwegen met passagiers.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor Chris » 01 aug 2023 11:36

Een overloopwissel slijt net zo hard als een gewoon wissel. Wordt toch overheen gereden? Maak niet uit in welke stand het wissel ligt.
Een overloopwissel bij CS heb je al vaker voorgesteld. Lijkt mij niet echt handig daar met alle lijnen en er zijn in het centrum zoveel mogelijkheden om andere routes te kiezen dat ik het daar niet echt nodig vind.
Over trams die langer worden is ook Gent wel een leuk voorbeeld. Die lange slierten die daar rijden op 1000mm spoorbreedte in de oude stad. Heerlijk gezicht.
Het PCC ontwerp is ook veel breder dan we hier ooit gehad hebben. Dat kwam niet alleen door het rijden in smalle straten. Alle trams waren nog smaller. En zo net na de oorlog zat men niet te wachten om ook nog een hele stad te gaan verbouwen. Nu wordt het mogelijk maken van het rijden met breed materieel in de stad in straten vaak gecombineerd met ander werk zoals vernieuwing van riolering of de aanleg van fietspaden.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor iljitsch » 01 aug 2023 12:02

Als je niet na CS richting Malieveld ergens niet verder kan (richting Scheveningen of centrum) betekent dit dat de betreffende doorgaande lijnen niet meer langs CS kunnen rijden. We gaan dit ongetwijfeld een keer meemaken.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor xCookiesolax » 01 aug 2023 13:21

iljitsch schreef:Als je niet na CS richting Malieveld ergens niet verder kan (richting Scheveningen of centrum) betekent dit dat de betreffende doorgaande lijnen niet meer langs CS kunnen rijden. We gaan dit ongetwijfeld een keer meemaken.

Laten we de tramsporen op de Herengracht/Fluwelen Burgwal in ere herstellen! :mrgreen:
Afijn, terug naar de GTL. Het verdwijnen van de GTL betekend voor velen het einde van een tijdperk. Het einde van DE rood-beige tram. De tram die velen van ons op comfortabele wijze van A naar B heeft vervoerd. De tram die, tussen 30 juni 1993 en 14 december 2002 alleenheerschappij had op het Haagse tramnet.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor buschauffeur » 01 aug 2023 14:20

xCookiesolax schreef:
iljitsch schreef:Als je niet na CS richting Malieveld ergens niet verder kan (richting Scheveningen of centrum) betekent dit dat de betreffende doorgaande lijnen niet meer langs CS kunnen rijden. We gaan dit ongetwijfeld een keer meemaken.

Laten we de tramsporen op de Herengracht/Fluwelen Burgwal in ere herstellen! :mrgreen:
Afijn, terug naar de GTL. Het verdwijnen van de GTL betekend voor velen het einde van een tijdperk. Het einde van DE rood-beige tram. De tram die velen van ons op comfortabele wijze van A naar B heeft vervoerd. De tram die, tussen 30 juni 1993 en 14 december 2002 alleenheerschappij had op het Haagse tramnet.

Ook blauw met grijs.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor xCookiesolax » 01 aug 2023 14:26

buschauffeur schreef:Ook blauw met grijs.

Klopt. Wit met blauw en grijs. Gele deuren. Stond de GTL ook bijzonder goed.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor iljitsch » 01 aug 2023 15:56

Ja, dat rood/beige is niet direct mijn favoriete kleurstelling. Maar gelukkig is de GTL vaak vanwege reclame in heel andere kleurstellingen gekleed.

Een goede was ook de OV-chipkaarttram destijds, met wit, grijs en rood.

De pekeltrams in meerendeel geel zien er ook heel netjes uit.

1993 tot 2002 is eigenlijk best kort! Wat ging er 2002 rijden? Die Weense trams op lijn 11? RR/RC is pas vanaf 2006, toch?

Ik woonde eind jaren '70 aan de Brouwersgracht, toen nog lijn 6 met PCCs voor de deur met kaartjes voor enkele reis of retour. Nu bezuidenhout, weer vlakbij lijn 6, waar ik waarschijnlijk de laatste rondjes van de GTL ga meebeleven. Tenzij 6 al eerder op nieuwe trams overgaat dan 12. 1 staat neem ik aan hoger op de lijst.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor xCookiesolax » 01 aug 2023 17:36

iljitsch schreef:1993 tot 2002 is eigenlijk best kort! Wat ging er 2002 rijden? Die Weense trams op lijn 11? RR/RC is pas vanaf 2006, toch?

Duitse TW6000 trams uit Hannover. 8 stuks. Deze hebben tot en met juni 2005 exclusief op lijn 11 gereden. Daarna had de GTL weer het alleenrecht tot Randstadrail lijn 4 ging rijden op zondag 29 oktober 2006.

iljitsch schreef:1993 Nu bezuidenhout, weer vlakbij lijn 6, waar ik waarschijnlijk de laatste rondjes van de GTL ga meebeleven. Tenzij 6 al eerder op nieuwe trams overgaat dan 12. 1 staat neem ik aan hoger op de lijst.

Tramlijn 6 staat voor nu als eerste op de lijst. Daar rijden de oudste GTLs. Daarna volgen de tramlijnen 1, 12 en 10. Uiteraard kan dit veranderen door uitloop van werkzaamheden of andere inzichten.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor wattman » 01 aug 2023 18:36

xCookiesolax schreef:De tram die, tussen 30 juni 1993 en 14 december 2002 alleenheerschappij had op het Haagse tramnet.
En voor de detaillisten, nog een uitzondering tussen 13 tot en met 31 december 1999 toen wegens materieeltekort PCC's ma t/m vr in de ochtendspits moesten bijspringen op lijn 10. Hiervoor werden ingezet de 1165, 1210 (voorzien van twee personeelsleden met handstempels!) en 1304. Of het nu de 1210 of de 1304 is geweest die hiermee de laatste rit van een PCC in lijndienst heeft gereden moet ik nog nakijken.
Zie https://haagstramnieuws.org/gtl/explo2.htm
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor iljitsch » 01 aug 2023 18:52

Ik ben wel benieuwd of er nog GTLs na hun officiële pensioendatum terug gaan komen voor het één of ander...

Je ziet nu bijvoorbeeld ook weer GTLs op lijn 2 terwijl daar al heel lang brede trams rijden, eerst RC, later AV of RC+AV.

Maar 6 jaar na pensioen zoals bij de PCC verwacht ik niet.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnet zonder GTL

Berichtdoor YC52000 » 01 aug 2023 20:39

Dag GTL, is er al bekend welke GTL naar het museum gaat?
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten