Pagina 2 van 2

Re: Tramnet zonder GTL

BerichtGeplaatst: 04 aug 2023 09:16
door Roland
iljitsch schreef:Ik ben wel benieuwd of er nog GTLs na hun officiële pensioendatum terug gaan komen voor het één of ander...

Je ziet nu bijvoorbeeld ook weer GTLs op lijn 2 terwijl daar al heel lang brede trams rijden, eerst RC, later AV of RC+AV.

Maar 6 jaar na pensioen zoals bij de PCC verwacht ik niet.


Ga daar maar niet vanuit. HTM wordt straks ook niet meer betaald om GTL's rijvaardig te houden. Nu zijn ze nog handig om omleidingen via 'smalle lijnen' mogelijk te maken. Dat gaat hoeft straks niet meer.

Er is nog geen museum GTL bekend naar mijn weten. Het lijkt mij dat straks voor een wagen gekozen wordt die technisch in de beste staat is. De komende 4 a 5 jaar kan er nog een hoop gebeuren.

Re: Tramnet zonder GTL

BerichtGeplaatst: 04 aug 2023 11:23
door JoopS
En vergeet niet dat als de laatste GTL eruit gaat, de bovenleidingsspanning naar 750 volt gaat en daar kan een GTL niet tegen!

Re: Tramnet zonder GTL

BerichtGeplaatst: 04 aug 2023 13:47
door HaagsePeter
JoopS schreef:En vergeet niet dat als de laatste GTL eruit gaat, de bovenleidingsspanning naar 750 volt gaat en daar kan een GTL niet tegen!

Ben benieuwd wanneer de Hoftrammm en de pekeltrams omgebouwd worden.. ( en de meettram)

Re: Tramnet zonder GTL

BerichtGeplaatst: 04 aug 2023 15:25
door JoopS
De meettram rijdt al in Zoetermeer dus is geschikt voor 750 volt.

Re: Tramnet zonder GTL

BerichtGeplaatst: 26 sep 2023 12:00
door Sjoerd
Mijn voorspellingen voor het tramnet na einde GTL:
  • Wanneer aan de eindpunten ruimte nodig is voor andere doeleinden of spoorvernieuwing nodig is, en er rijdt maar één lijn (of hoogstens twee), dan wordt de keerlus opgeheven en vervangen door een kop-eindpunt (waarschijnlijk met eilandperron, afhankelijk van de inpassing in de omgeving). Bij drukke eindpunten, met meer lijnen en zeker bij hoge verkeersdruk zoals Scheveningen Noorderstrand bij warm weer, zal de keerlus gehandhaafd blijven. Waarschijnlijk ook met handhaving van meerdere sporen (zodat lijnen onafhankelijk van elkaar kunnen aankomen en weer vertrekken), voor een snellere doorstroming; de bestuurder kan dan immers blijven zitten en snel doorrijden.
  • Bij spanning verhoging naar 750V gaan ze niet gelijk alle oudere trams definitief stilzetten... Dat wordt wel opgelost, al is het maar met een extra weerstand in de schakeling ertussen. Gelukkig kan de HTM 58 sowieso blijven rijden; die is nog altijd geschikt voor 1200V (de 57 kan dit geloof ik niet meer ivm een aanpassing in de motoren), en ik heb gehoord dat die tijdens het uitstapje naar Utrecht (750V) in 1988 heel goed reed.
  • Zelfs als alle keerlussen zouden verdwijnen, dan kunnen eenrichting museumtrams (uitgaande dat het bovenleidingspanning probleem wordt opgelost) gewoon blijven rijden; er zijn immers ook genoeg rondrit mogelijkheden in de stad zonder bij eindpunten te komen.
  • Keerdriehoeken die er nog zijn (bv Volmerlaan in Rijswijk) komen waarschijnlijk in geval van spoorvernieuwing te vervallen. Indien hier dan nog een keermogelijkheid gewenst is, zal dit een overloopwissel worden; kost minder ruimte, en je hoeft bij het keren dan maar één keer van cabine te wisselen in plaats van twee keer. Nadeel is wel dat met het vervallen van een keerdriehoek de mogelijkheid van "even een tram uit de weg parkeren" ook vervalt.

Re: Tramnet zonder GTL

BerichtGeplaatst: 27 sep 2023 09:20
door YC52000
Kan de HTM een GTL geschikt maken voor 750v voordat deze aan het museum word gegeven :(