Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor richard1074 » 09 mei 2010 16:59

Ik hoorde in de tram dat er "historisch materiaal" is ontspoord. Wie weet er meer ?
Museumtram uit de rails ?
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor dejanj » 09 mei 2010 18:21

richard1074 schreef:Ik hoorde in de tram dat er "historisch materiaal" is ontspoord. Wie weet er meer ?
Museumtram uit de rails ?

Jups, zo zegt de htm (www.twitter.com/htminfo)
Ook westonline.nl bevestigd dit.

Tram 1 gaat naar de keerdriehoek in 's-Gravenmade, en tussen 's-Gravenmade en Tanthof rijden bussen.
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor trambestuurder » 09 mei 2010 19:43

dejanj schreef:
richard1074 schreef:Ik hoorde in de tram dat er "historisch materiaal" is ontspoord. Wie weet er meer ?
Museumtram uit de rails ?

Jups, zo zegt de htm (http://www.twitter.com/htminfo)
Ook westonline.nl bevestigd dit.

Tram 1 gaat naar de keerdriehoek in 's-Gravenmade, en tussen 's-Gravenmade en Tanthof rijden bussen.


Dan hebben ze 's-gravenmade weer vrij gegeven want die lag opgekald sinds dat er daar de blauwe tram is ontspoort
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor dejanj » 09 mei 2010 19:45

trambestuurder schreef:Dan hebben ze 's-gravenmade weer vrij gegeven want die lag opgekald sinds dat er daar de blauwe tram is ontspoort

Klopt, als dit gerepareerd is zullen ze het wissel wel weer vrijgeven voor alle richtingen.

Overigens is de hele situatie alweer terug naar normale bedrijfsuitoefening.
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor jer » 09 mei 2010 20:42

speciaal hiervoor zijn de wissels bij 's-gravenmade tijdelijk ontkald, maar zodra lijn 1 weer de normale route kon rijden direct weer opgekald.
Lang leve de GTL 8 !
jer
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 18 jan 2010 02:29

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor grizzler » 10 mei 2010 08:05

Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor dAb » 10 mei 2010 11:21

grizzler schreef:Dit was overigens ook de blauwe: http://district8.net/tram-ontspoord-tij ... delft.html

Het tramstel NZH A 327 met B 303 dus uit de boog naar de Papsouwelaan op weg naar de Tanthof ??
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor trambestuurder » 10 mei 2010 12:05

dAb schreef:
grizzler schreef:Dit was overigens ook de blauwe: http://district8.net/tram-ontspoord-tij ... delft.html

Het tramstel NZH A 327 met B 303 dus uit de boog naar de Papsouwelaan op weg naar de Tanthof ??


Nou das dus de tweede keer dat deze in korte tijd ontspoort, maar gelukkig heeft dit niet zo lang geduurd als de vorige keer toen was ik pas om half 3 's-nachts binnen :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor Tiktak » 10 mei 2010 13:05

de A 327 loopt wel vaker uit het spoor, ik dacht in september 2006 op/in de Zuid Woldestraat :?
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor Admin » 10 mei 2010 14:54

Zuidwolde is één plaatsnaam hoor ;)

Het feit dat de A327 nog altijd is toegelaten op het HTM net geeft al aan dat de oorzaak niet zo zeer bij de TS tram ligt, maar het HTM tramnet. Nu is het heel goed mogelijk dat de aanpassing voor draaistel-bedrijf de museale 2-assers parten speelt: in bogen dient de spoorwijdte ietsje groter te zijn om zo de 2-assers te kunnen laten passeren met zo min mogelijk slijtage. Omdat sinds 1965 de 2-assers uit het dagelijkse Haagse straatbeeld zijn verdwenen kon de HTM de bogen aanpassen zodat de draaisteltrams (Zwitsers, PCC's en GTL) er makkelijker doorheen konden. Maar daardoor hebben de museale 2-assers meer moeite om een boog door te komen. En als het spoor dan ook nog eens problemen geeft kan dat dus leiden tot een ontsporing. Let wel, ik was er niet bij, dus de exacte toedracht ken ik niet. Dat laat ik maar aan mensen als Peter Scheepmaker, die hebben er verstand van [respect] ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 742
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor Roland » 10 mei 2010 17:05

Het tramnet is niet zozeer het probleem, dat is alleen maar luxer geworden met z'n ruimere boogstralen en overgangsbogen. Wat wel zo is is dat hoe groter de radstand (=afstand tussen 2 assen) hoe meer een tram wringt in bogen en hoe groter de ontsporingskans in scherpe bogen. De ontsporing kan een samenloop van omstandigheden zijn zoals: scherpe boog, het duwen van de bijwagen en weinig onderhoud en gebruik van de keerdriehoek maken de rail ruw waardoor de wielen sneller de grip krijgen om uit de rails te klimmen.

Op 's Gravenmade scheen een lasbreuk het euvel te zijn.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor dAb » 10 mei 2010 18:58

Roland schreef:Het tramnet is niet zozeer het probleem, dat is alleen maar luxer geworden met z'n ruimere boogstralen en overgangsbogen. Wat wel zo is is dat hoe groter de radstand (=afstand tussen 2 assen) hoe meer een tram wringt in bogen en hoe groter de ontsporingskans in scherpe bogen. De ontsporing kan een samenloop van omstandigheden zijn zoals: scherpe boog, het duwen van de bijwagen en weinig onderhoud en gebruik van de keerdriehoek maken de rail ruw waardoor de wielen sneller de grip krijgen om uit de rails te klimmen.
Op 's Gravenmade scheen een lasbreuk het euvel te zijn.

Nou ja, en wellicht nee :idea: hoor Roland ... misschien géén RET-Metro-visie :mrgreen: ?
Ik denk dat de analyse van de {HM} Admin (wat) beter gefundeerd is, want reeds sinds 80 jaar rijden er twee-assige materieelsoorten als 800-en met ca. 4 meter hartafstand tussen de assen op het alom geprofileerd HTM-net rond, en nog steeds met vrij weinig problemen. Ook de (noodzakelijke) spoorverwijding in (vroegere krappe) bogen wordt tegenwoordig misschien wat meer vergeten :?: of soms verwaarlooosd, maar in die tijd van 1950-1970 reden er al op draaistellen de PCC-cars en 200-serie gezamenlijk met 2-assers en vredig rond, nietwaar.?
8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor Roland » 10 mei 2010 22:06

Het is inderdaad mogelijk dat de spoorwijdte in bogen tegenwoordig krapper is. In nieuwe bogen is de spoorwijdte tegenwoordig 1437 mm, dat is dus maar 2mm speling op de normale spoorwijdte. Als dat vroeger meer was dan was dat gunstiger voor de twee-assers. Ik dacht eerst krappere bogen te lezen in de post van HM, maar dat is niet aan de orde.
Op het moment zijn zaken als de "wielgeleidematen" nog steeds een discussiepunt, met de strenge citadis-eisen zal het er voor de twee-assers niet beter worden vrees ik. Peter Scheepmaker zit dacht ik wel in dit discussieteam dus hij kan wat invloed uitoefenen :) Maar het hele net op de A327 aanpassen zal er denk ik niet inzitten.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor Zoef de Haas. » 10 mei 2010 23:41

Dat herinnert mij weer aan een geval in, ik meen, 1985 aan het Om en Bij. Daar reed ik achter een 800 die buiten dienst was. Normaal reden daar ombouwers op lijn 6 en die 800 was toch iets te lang. Met een sukkelgangetje ging het naar de Hoofdskade en de Hobbemastraat. Voor de boog remde de tram nog iets af, maar besloot toch rechtuit te gaan. Daarbij werd nog even een wagen getorpedeerd die toevallig langs kwam. Omdat het heel erg langzaam ging bleef de schade beperkt, maar het verbaasde mij dat de wagen zo snel kon ontsporen.

Groetjes Hans.
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: Ontsporing Krakeelpolderweg Delft

Berichtdoor dAb » 11 mei 2010 00:46

@ Hans de Haas: dat kan ook aan een andere oorzaak gelegen hebben, en sommige 800-en hadden *slechts* een asafstand van 3,5 m, terwijl die van de A 327 bij mijn weten 2,8 m en bij de A 106 wel 3,3 meter is ... en waarschijnlijk bedoelt U 1965 in Uw post over de ombouwers. :?:
@ Roland: nog vriendelijk dank voor Uw toelichting. In het Besluit van 30 oktober 1981, houdende vaststelling van een Algemeen reglement voor de stadsspoorwegen (Metroreglement) staat in Artikel 9. Eisen te stellen aan de bovenbouw en de kunstwerken; afstandaanduidingen, dat: 1. De normale wijdte van het spoor, gemeten tussen de binnenzijden van de spoorstaafkoppen, bedraagt 1435 mm. De wijdte mag niet minder zijn dan 1430 mm en - in bogen met inbegrip van spoorverwijding - niet meer zijn dan 1470 mm.
Ik meen me te herinneren dat vroeger voor de spoorverwijding als vuistregel een ¼ - ½ van de boogstraal-inverse als richtwaarde (in mm) werd aangehouden, dus bijv. bij 50 meter: een waarde tussen de 5 en 10 mm, enz. Wellicht is dit bij tramrails in het huidige Tramwegreglement nog nader en/of anders geregeld 8-) :? ??
Oók met groet: 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten