HTM test nieuwe bussen

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor OVinDelft » 15 apr 2021 19:33

In dit bericht van 14 april zijn verschillende soorten bussen te zien die HTM momenteel op proef zou hebben:

http://pvopdelftsewielen.nl/Reportages/ ... trisch.htm
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor xCookiesolax » 16 apr 2021 16:30

Er gaat het gerucht rond dat het gaat om de mogelijke aanschaf van 114 nieuwe bussen waarvan circa 60 gelede exemplaren. Het voormalige Stadsgewest Haaglanden heeft destijds het aanschaffen van gelede bussen verboden.
xCookiesolax
 
Berichten: 346
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor PAV » 17 apr 2021 11:50

Opvolger MRDH is daar al eerder van afgestapt. Ook EBS rijdt met geleed materieel in de concessie Haaglanden Streek.

Het verbaast mij niet dat de HTM bezig is met het testen van bussen in voorbereiding op aanschaf. Alle MRDH-busconcessies moeten op termijn rijden met emissieloze bussen.
PAV
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor OVinDelft » 17 apr 2021 12:59

De MAN CNG bussen zijn ook alweer 12 jaar oud ondertussen. Dat zal ook wel een rol spelen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor buschauffeur » 19 apr 2021 08:36

Die gaan nog zeker twee jaar mee. Kwaliteit he.
buschauffeur
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor iljitsch » 19 apr 2021 14:24

Toch wel typisch het verschil in levensduur tussen bussen en trams.

Geldt dat ook voor bijvoorbeeld trolleybussen, die op elektriciteit rijden (en ook geen batterijen gebruiken)?
iljitsch
 
Berichten: 1122
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor willem » 19 apr 2021 18:16

Trolleybussen gaan grofweg even lang mee als een tram.

Het actuele bestand aan trolleys in Arnhem en hun huidige leeftijd ken ik niet. In het verleden reden daar als trolley wel de oudste bussen van het land. Of modellen (zoals de B7900) die in de dieselversie allang verdwenen waren.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor OVinDelft » 19 apr 2021 18:36

Als ik even snel op Wikipedia kijk dan zie ik dat de trolleybussen in Arnhem meestal een jaar of 20 meegaan. Dat is wel een stuk korter dan trams, die normaal gesproken minimaal 30 jaar meegaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_ ... #Materieel
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 912
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor PAV » 19 apr 2021 18:43

Kan het niet zo zijn dat het economisch voordeliger is om een nieuwe (trolley)bus te kopen in plaats van hem 10 jaar langer te onderhouden? Ik kan me voorstellen de je bij trams op andere getallen uitkomt,qua verhouding tussen kossten van aanschaf en (extra) onderhoud. En de doorlooptijd voor de aanschaf van nieuwe trams is doorgaans langer dan voor bussen, dus bussen zijn makkelijker te vervangen lijkt me.
PAV
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor iljitsch » 19 apr 2021 18:55

Het werkt natuurlijk ook twee kanten op: als je ze sneller gaat vervangen ga je ze ook goedkoper bouwen want ze hoeven minder lang mee te gaan.

Ik weet niet hoeveel kilometer per jaar een gemiddelde bus of tram maakt, maar het zullen er flink wat zijn. Elektromotoren hebben nagenoeg het eeuwige leven, maar dieselmotoren (en andere verbrandingsmotoren) zeker niet. Ik kan me voorstellen dat het handiger is gewoon de hele bus te vervangen in plaats van een nieuwe motor in een oude bus te stoppen.

Maar dan zou je verwachten dat trolleybussen even lang meegaan als trams. Of misschien is de rest (afgezien van de motor(en)) toch relatief goedkoop gebouwd en is het na 20 jaar toch wel over en uit. In bussen heb je natuurlijk ook wel meer beweging tussen de geledingen en de vering van de wielen, maar dat is bij een tram ook niet 0... geen idee hoeveel dat scheelt.
iljitsch
 
Berichten: 1122
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron