Elektrische bussen in Den Haag

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Brecht » 12 dec 2018 09:14

Gisteren meegereden met Bus 28 vanaf CS richting Duindorp. Bij de halte Javastraat wilde hij niet vertrekken en moest de buschauffeur een reset uitvoeren voordat de bus er weer in had. Hij vertelde ook dat een paar bussen een update kregen en dat er daarom ook aardgasbussen op 28 rijden.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor PAV » 15 dec 2018 00:00

Tja, die soort kinderziektes kun je altijd verwachten in het begin vermoed ik. Ik meen dat met de gasbussen in het begin ook nog wel eens storingen waren. In ieder geval bij Veolia was dit volgens mij het geval. Een bevriende buschauffeur had ook meer dan eens dat hij de bus moest resetten destijds.

Zijn het verder wel fijne bussen?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Slagathor » 15 dec 2018 11:08

Ik heb eergisteren een rondje meegereden met de 28 en het zijn hele fijne bussen. Stil en comfortabel. Zo stil zelfs, dat het volume van de halteomroep best wat lager kan, nu schalt ze nogal door de stille bus heen.

Als je bij je halte uitstapt, is het contrast helemaal groot. Je hoort helemaal niks wanneer hij wegrijdt en - nog beter - je staat er ook niet in een stinkende rookwalm.

Geweldige bussen wat mij betreft.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor joostvansurksum » 18 feb 2020 21:54

Zeker comfortabele bussen om in te rijden.

Ben benieuwd of HTM binnenkort meer elektrische bussen gaat bestellen. De collegabedrijven om ons heen doen dat ook al op grotere schaal en rijden er ook al mee.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor willem » 21 feb 2020 16:41

Sterker nog: het voor alle ov-bedrijven verplicht om over te stappen op elektrische bussen. Uiteraard gaat dat gefaseerd.
Bij de HTM zullen ze vast een planning hebben voor de komst van meer elektrische bussen als het huidige materieel aan vervanging toe is.

Toch vraag ik me af wat per saldo de milieuwinst is. Uiteraard is er minder uitstoot op laten we zeggen het Buitenhof. Maar de batterijen van de bussen bevatten zeldzame metalen die gedolven moeten worden, met alle (milieu-)schade van dien. En de stroom voor de bussen wordt wellicht opgewekt in een energiecentrale die op steenkool werkt. En dus CO2 uitstoot.
Is er dan, als je dat allemaal meetelt, nog wel milieuwinst?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor joostvansurksum » 21 feb 2020 16:59

De CNG bussen zijn tussen 2009 en 2011 geleverd geloof ik. Ik lees in een ander document voor nieuwe bussen voor Brabant dat men daar een afschrijving van 8 jaar hanteert. Maar de CNG-bussen van de HTM beginnen zich langzaamaan ook als rammelbakken te manifesteren.

Lekkages bij regen, barsten in ruiten, uitvallende motoren, andere storingen (eenmaal moest een chauffeur zelfs buitenom de bus het elektrische circuit van de spanning halen en na een minuut wachten weer aansluiten om de bak daarna weer te kunnen herstarten), maar ook chauffeurs die als Max Verstappen door de stad scheuren (in zekere zin ook niet bevorderlijk met het oog op slijtage)... :D

Heb als passagier afgelopen jaar al heel wat meegemaakt. Tijd voor vervanging. :mrgreen:
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor q-quan » 27 feb 2021 21:20

Zijn de elektrische bussen van HTM wel eens op andere lijnen dan 28 ingezet? Ik meende er vandaag één te zien op de halte Herenstraat ri. Rijswijk, als ik dat goed heb gezien zou dat op lijn 23 zijn geweest. Wel raar, aangezien er nu met de aangepaste dienstregeling ook op 28 alleen aardgasbussen rijden (of is dat alweer veranderd?).

Ook wel eens een folder van HTM met een elektrische bus op lijn 24 vlakbij de toenmalige halte Gemeentemuseum/Museon, maar dat kan natuurlijk ook alleen ter promotie zijn geweest.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Stadsbus » 28 feb 2021 00:36

Ze rijden tegenwoordig op bijna alle lijnen. Op de lijnen 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28 en 29 hebben ze afgelopen tijd gereden volgens busposities.nl, enkel lijn 31 niet.
Van die bus bij de halte Herenstraat kan goed kloppen, vandaag vertrok de 2006 om 14:34 bij Scheveningen richting het Colijnplein.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor xCookiesolax » 06 jun 2022 09:03

HTM is op zoek naar een leverancier voor minimaal 95 elektrische bussen en de bijbehorende laadinfrastructuur. Het gaat 38 voertuigen met een lengte van twaalf meter en 57 met een lengte van achttien meter. Daarbovenop is er een optie om nog eens maximaal dertig bussen per type te leveren met een nog nader te bepalen lengte. De aanbesteding is deze week gestart.
https://www.ovpro.nl/bus/2022/06/03/htm-start-aanbesteding-voor-minimaal-95-elektrische-bussen/
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 06 jun 2022 13:52

Bovenstaande artikel in zijn volledigheid zonder paywall:
https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fw ... -bussen%2F
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor willem » 06 jun 2022 18:06

Lijn 25 heeft vroeger al eens geleed gereden. Alleen was dat in de tijd dat die lijn nog tot CS reed.
De inkorting tot de Grote Markt zal vast de nodige reizigers gekost hebben.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 22 jun 2022 12:48

Aangezien de HTM heeft aangegeven dat de nieuwe bussen en trams dezelfde kleuren gaan krijgen. En de Avenio nieuwe stoel bekleding krijgt die afwijkt van de zogenoemde R-Net stof, vroeg ik mij af of de huiden Citea's ook de nieuwe stoel bekleding gaan krijgen. De huidige stoelbekleding likt namelijk op die van de Avenio's, al ziet het er in de electrische bus minder versleten uit.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 19 dec 2022 10:56

Is het al bekend waneer we bericht van de HTM kunnen verwachten wat de nieuwe stadsbussen gaan worden? De aanbesteding is in juni gestart, inmiddels zijn we een half jaar verder.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Stadsbus » 20 jun 2023 17:14

Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 20 jun 2023 17:40

Zonde, volgens mij heeft de citea onderandere een betere batterij range. Is een nieuwer en moderner model, iets wat je over die ecitaro niet kunt zeggen naar mijn inzicht.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor buschauffeur » 21 jun 2023 08:24

Nu is de kans wel heel klein dat die paar Citea's van HTM ooit nog gaan rijden.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49


Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 08 jul 2023 13:16

En nog een linkje naar de officiële Mercedes website: https://www.mercedes-benz-bus.com/nl_NL ... fstad.html
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 16 aug 2023 12:22

Die grijze strook vind ik zo'n gemiste kans, doet de bussen (en trams) meteen weer zo 2006 ogen. Kon die grijze strook er nu echt niet vanaf zoals bij de Avenio? :roll:
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Roland » 17 aug 2023 10:53

Opspattend vuil is van alle tijden, dus zo'n grijze strook blijft daarmee wel slim. Ten opzichte van de RegioCitadis is het natuurlijk minder vernieuwend. De Avenio had die grijze strook denk ik zeker ook gekregen als het niet een garantieklus zou zijn geweest. HTM heeft alleen een andere kleur voor het donkergrijs kunnen kiezen voor het te vervangen plaatwerk, een extra kleur had geld gekost. Als je goed kijkt zie je ook dat een aantal donkergrijze elementen (bijvoorbeeld onder de deuren) gewoon donkergrijs gebleven zijn.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron