Elektrische bussen in Den Haag

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor KevinRandstadrail » 08 feb 2025 11:35

Ja die laatpalen zouden kunnen bij Scheveningen Noorderstrand. En bij de halte Zuiderstrand. Ook zou je ook bij de halte Leyenburg laatpalen kunnen doen. Dit is geen eindhalte. Maar er stoppen wel veel bussen
KevinRandstadrail

Berichtdoor iljitsch » 08 feb 2025 14:13

Zijn die laatpalen om de bussen op te laten? :D
iljitsch

Berichtdoor joostvansurksum » 08 feb 2025 15:06

Chris schreef:Lezen jullie ook de artikelen die zijn gelinkt door mij en een zekere q-quan?

Je hebt helemaal gelijk en ik had het zeker gelezen. Ik merk dat ik soms wat over het hoofd zie in de stortvloed van reacties... :roll:
joostvansurksum

Berichtdoor joostvansurksum » 08 feb 2025 15:09

iljitsch schreef:Zijn die laatpalen om de bussen op te laten? :D
Als je ze onder genoeg spanning en vermogen zet gaan ze misschien wel op een iets andere manier de lucht in. :mrgreen:
joostvansurksum

Berichtdoor WKZH5A » 08 feb 2025 15:17

De laadpalen komen bij Kijkduin en Zwarte Pad. Norfolk staat al laadpalen en dat blijft zo. Wanneer ze aangelegd worden is nog niet duidelijk.
De busdiensten rijden regelmatig met gekoppelde lijnen, dan hoeven niet overal een laadpaal te komen.
WKZH5A

Berichtdoor iljitsch » 13 feb 2025 13:10

joostvansurksum schreef:Nice! Ben je niet snel ingestapt? ;)

Deze keer wel:

Afbeelding

Van binnen:

Afbeelding

De chauffeur was zeer te spreken over deze bus, maar moest nog wennen aan het feit dat als je je voet van het gas haalt de bus gewoon door blijft rijden en niet afremt zoals de bestaande aardgasbussen. En geen spiegels, nog even wennen met inschatten waar de fietsers rijden via de schermen die de spiegels vervangen.
iljitsch

Berichtdoor joostvansurksum » 13 feb 2025 15:50

Mooie foto's! :D
joostvansurksum

Berichtdoor Charles » 13 feb 2025 15:57

iljitsch schreef:
joostvansurksum schreef:Nice! Ben je niet snel ingestapt? ;)

Deze keer wel:

De chauffeur was zeer te spreken over deze bus, maar moest nog wennen aan het feit dat als je je voet van het gas haalt de bus gewoon door blijft rijden en niet afremt zoals de bestaande aardgasbussen.
Voertuigen en dus ook de bus zijn niet zonder reden uitgerust met remmen, gebruik die dan ook.
Trouwens, het is geen gaspedaal maar rijpedaal in geval van elektrische voertuigen.
Charles

Berichtdoor iljitsch » 13 feb 2025 16:23

Charles schreef:Voertuigen en dus ook de bus zijn niet zonder reden uitgerust met remmen, gebruik die dan ook. Trouwens, het is geen gaspedaal maar rijpedaal in geval van elektrische voertuigen.

Batterijvoertuigen remmen altijd in eerste instantie door de motor als generator te gebruiken en de opgewekte stroom in de batterij te stoppen. Dus efficiënter qua stroomgebruik en de remmen slijten minder. Alleen dit heeft z'n beperkingen dus je hebt ook altijd traditionele remmen nodig.

Bij elektrische auto's heb je vaak de optie "rijden met één pedaal" waarbij je dus al tot op zekere hoogte remt (op de motor) als je het gaspedaal loslaat. (Vaak (altijd) is het rempedaal zo ingericht dat het eerste deel van het bereik alleen het signaal om op de motor te remmen geeft en als je harder remt kom je bij het hydraulische remsysteem terecht.)

Daartegenover staat dat ik 10 jaar geleden bij rijles bij het loslaten van het gaspedaal (niet het dieselpedaal) maar zeer weinig snelheid verloor. Maar de bussen die deze chauffeur hiervoor gewend was dus wel.
iljitsch

Berichtdoor buschauffeur » 21 feb 2025 14:06

Vanaf maandag 24 februari gaat de Mercedes-Benz eCitaro in dienst op alle buslijnen van HTM. Het proefbedrijf is wat de 12 meter bus ten einde. Er stromen dan steeds meer bussen in en verdwijnen er gasbussen.
Vanaf 3 maart start het proefbedrijf met reizigers met de eCitaro-G op lijn 24.
buschauffeur

Berichtdoor iljitsch » 25 feb 2025 15:39

buschauffeur schreef:Vanaf maandag 24 februari gaat de Mercedes-Benz eCitaro in dienst op alle buslijnen van HTM.

Ik zag inderdaad gisterochtend een e-citaro op lijn 23 rijden bij station Voorburg. Daarna geloof ik nog een e-citaro maar kon het niet helemaal goed zien dus kan me vergissen.

Vanaf 3 maart start het proefbedrijf met reizigers met de eCitaro-G op lijn 24.

Ik zag deze vrijdag al staan op het busplatform CS:

Afbeelding

Het viel mij bij het spotten van de e-citaro op lijn 24 op dat er meer bussen reden dan vermeld in de dienstregeling. Betekent dit dat er met de langere bussen straks weer minder gereden gaat worden?
iljitsch

Berichtdoor OVinDelft » 25 feb 2025 16:40

Dat klopt van de frequentieverlaging. In dit document op pagina 12 de toelichting, en op pagina 22 de frequentietabellen waar in de loop van het jaar naartoe gewerkt wordt. Voorbeeld: lijn 24 gaat in ochtendspits van 12x/u 12m bus naar 7x/u 18m bus.
https://mrdh.nl/sites/default/files/doc ... 202025.pdf
OVinDelft

Berichtdoor iljitsch » 25 feb 2025 16:49

Het verbaast mij wel dat blijkbaar de haltes lang genoeg zijn voor deze gelede bussen. Als ik hier in bezuidenhout/mariahoeve langs de route van 24 fiets lijkt dat toch een uitdaging.
iljitsch

Berichtdoor joostvansurksum » 25 feb 2025 16:50

Dat bespaart ook flink wat chauffeurs, wat in deze tijden met tekort aan personeel best wel eens een uitkomst zou kunnen zijn.
joostvansurksum

Berichtdoor Chris » 26 feb 2025 08:00

iljitsch schreef:Het viel mij bij het spotten van de e-citaro op lijn 24 op dat er meer bussen reden dan vermeld in de dienstregeling. Betekent dit dat er met de langere bussen straks weer minder gereden gaat worden?
Tijdens het proefbedrijf reden de bussen als extra dienstwagen. Mocht de nieuwe bus uitvallen dan merkte je daar niets van in de dienstregeling. Dit heeft niets te maken met de mogelijke verlaging in de dienstregeling die wordt ingevoerd wanneer de gelede bussen in dienst gaan komen.
Chris

Berichtdoor iljitsch » 26 feb 2025 09:08

OVinDelft schreef:Voorbeeld: lijn 24 gaat in ochtendspits van 12x/u 12m bus naar 7x/u 18m bus.
https://mrdh.nl/sites/default/files/doc ... 202025.pdf

Interessant document! Op het eind viel me op dat tram 19 materieeltype Avenio heeft/krijgt, en bij de bussen per lijn ofwel 12 ofwel 18 meter. Er wordt dan blijkbaar ook op rustige tijden met de lange bussen gereden.

Met 12 x MAN A21 kan je maximaal 12 x 95 = 1140 passagiers per uur vervoeren. Met 7 x eCitaro G 7 x 160 = 1120. Dus dat klopt wel. Alleen met voorin instappen en verder doorlopen verwacht ik wel dat het halteren langer gaat duren dus in praktijk zal dit iets te optimistisch ingeschat zijn...
iljitsch

Berichtdoor WKZH5A » 26 feb 2025 14:50

iljitsch schreef:Op het eind viel me op dat tram 19 materieeltype Avenio heeft/krijgt

Dat gebeurt pas als tram 19 naar TU Campus rijdt, maar dat is na zomer 2026. En aangezien de instroom van de TINA niet heel ver van elkaar afligt, vraag ik mij af of de Avenio wel zinvol is voor TU of toch alsnog de RC (volgens berekeningen) of de TINA (draadloos). Maar beetje off-topic hier.
WKZH5A

Berichtdoor joostvansurksum » 03 maart 2025 21:44

Het proefbedrijf van de 12 meter e-Citaro is dan ten einde, maar ik krijg de indruk dat HTM nog maar rustigaan dienstregeling is gaan rijden. Op een willekeurige dag zie ik doorgaans maar twee tot vier bussen gelijktijdig rijden ongeveer, het fluctueert, maar er lijken toch heel wat meer bussen direct inzetbaar (lees: heeft in dienstregeling gereden afgelopen week volgens busposities.nl).

Zijn er misschien nog aandachtspunten of uitdagingen, die grootschalige inzet tegenhouden? Ben benieuwd.
joostvansurksum

Berichtdoor Chris » 04 maart 2025 08:26

Chris

Berichtdoor iljitsch » 05 maart 2025 12:53

Net een elektrische gelede 24 de Theresiastraat in zien rijden richting centrum.
iljitsch

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM bus