Waanzin...

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Waanzin...

Berichtdoor grizzler » 10 dec 2012 22:18

Lijn 22 rijdt ineens met 'Duindorp via Kurhaus' en 'Duinzigt via Zkh Bronovo' op de displays. Nou is die eerste niet erg, maar je zal maar niet zo bekend zijn met de route en denken dat het een goed idee is om vanuit Scheveningen naar Bronovo te gaan met 22... :shock:
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Waanzin...

Berichtdoor OVinDelft » 11 dec 2012 00:38

Dan lijkt mij, na wat turen op de lijnennetkaart, het logischer om richting Duinzigt via Scheveningen en/of CS er bij te zetten en richting Duindorp hetzelfde maar dan andersom. In ieder geval CS vermelden doet het denk ik al goed.
Dit soort taferelen hebben we hier ook regelmatig in de afgelopen jaren gehad, en dan tel ik Veolia's rare nieuwe versie van lijn 82 nog niet eens mee.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Waanzin...

Berichtdoor wattman » 11 dec 2012 10:43

Dat Kurhaus zal er wel bij gezet zijn wegens de doorlopende vragen aan de chauffeurs op 22 op het Spui, "gaat u naar Scheveningen". Nu vind ik zelf dat je toeristen die naar Scheveningen gaan maar liever zoveel mogelijk naar lijn 1 & 9 moet afleiden. Lijn 22 rijdt om en heeft meer een locale functie. Via "Madurodam" op de display is dan veel beter.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Waanzin...

Berichtdoor willem » 11 dec 2012 21:04

Duindorp is met lijn 12 sneller, dus om lijn 22 een via-bestemming mee te geven is een goed idee. Alleen dat Kurhaus is een beetje rare aanduiding. De via-tekst zal wel een haltenaam moeten zijn, maar dan is Madurodam inderdaad een beter idee.
Overigens kunnen die via-teksten halverwege de rit wisselen of vervallen (bij andere vervoerbedrijven, hoe het bij HTMbuzz is weet ik niet), dus het kan best zijn dat de 22 start met "Duinzigt via CS" en pas op CS verandert in "Duinzigt via Bronovo". Alhoewel na CS alleen Duinzigt net zo duidelijk is.

Lijn 82 in Delft is ook zo iets: Voorhof via Buitenhof. Op zich is dat juist, maar Voorhof via Tanthof geeft wat meer duidelijkheid. Nu kunnen mensen denken dat de route van lijn 62 van jaren geleden in ere is hersteld.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Waanzin...

Berichtdoor grizzler » 13 dec 2012 09:30

willem schreef:Overigens kunnen die via-teksten halverwege de rit wisselen of vervallen (bij andere vervoerbedrijven, hoe het bij HTMbuzz is weet ik niet), dus het kan best zijn dat de 22 start met "Duinzigt via CS" en pas op CS verandert in "Duinzigt via Bronovo".

Dan zou het inderdaad handig kunnen zijn, maar dat gebeurt dus niet. Dat 'via Bronovo' heb ik op de displays zien staan van de Statenlaan tot en met de Kneuterdijk, dus ruimschoots vóór CS.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Waanzin...

Berichtdoor grizzler » 17 dec 2012 18:48

Vandaag een tweetal medepassagiers wat geld en tijd bespaard door een overstap op 23 voor te stellen. Ze waren serieus van plan met 22 naar Bronovo te gaan (ingestapt bij de Keizerstraat) en hadden geen idee waar ze dan allemaal langs moesten.

Deze tekst al in Scheveningen op de displays zetten is echt een bezopen idee.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Waanzin...

Berichtdoor wattman » 17 dec 2012 20:47

En de tekst via Kurhaus verdwijnt dus niet na die halte, en dan krijg je weer de bekende zwakheid van tussenbestemmingen vermelden, iemand die onbekend is weet niet of die tussenbestemming al voorbij is (en dus of hij op een bus naar de verkeerde kant staat te wachten) en iemand die bekend is, heeft die tussenbestemming niet nodig.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Waanzin...

Berichtdoor Admin » 18 dec 2012 01:43

Ik denk dat het te maken heeft met de beperkte rekenkracht v/d computer in de bus... Bij de nieuwe stoptreinen staan er ook tussenbestemmingen bij, maar die verdwijnen als de trein dat punt gepasseerd is. Nu zijn die dingen feitelijk rijdende computers, met (flink) méér rekenkracht dan de hele NASA had tijdens de Apollo missies ;) , dus helemáál eerlijk is de vergelijking niet :P
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Waanzin...

Berichtdoor grizzler » 18 dec 2012 17:57

Een complete computer hoeft tegenwoordig niet groter te zijn dan een betaalkaart (Raspberry Pi). Volgens mij ligt het eerder aan het beperkte inlevingsvermogen van de maker van het betrokken programma (of zijn opdrachtgevers) dan aan rekenkracht. ;)
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Waanzin...

Berichtdoor Admin » 19 dec 2012 02:13

Weet ik (ik heb de RPI geholpen met bekend worden in sommige kringen!) maar het probleem is de voortschrijdende miniaturisering van electronica. De Wet van Moore is hier allesbepalend in en die bussen doen al een tijdje mee. Let wel, zo'n busbouwer heeft ook een bepaalde doorlooptijd voor de electronica ontwikkeling, dus als ze vandaag het allernieuwste kiezen voor hun product, is het volkomen verouderd als het eerste exemplaar de weg op gaat... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Waanzin...

Berichtdoor wattman » 09 apr 2013 14:35

Vandaag zag ik een lijn 22 rijden met de bestemming 'Duinzigt via Centraal Station'. Lijkt me een hele verbetering.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Waanzin...

Berichtdoor wattman » 11 apr 2013 19:58

Inmiddels is in de andere richting deze display te zien, met een piepklein "Duindorp".
Aanvulling 12 april Mijn vermoeden is bevestigd dat de bestaande bestemming Duindorp via Kurhaus is gehandhaafd, maar dat het tussenpunt wegvalt na het Kurhaus. De reeds hierboven besproken optie.

Afbeelding
20130411 Den Haag, Jurriaan Kokstraat, halte Keizerstraat by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Waanzin...

Berichtdoor willem » 12 apr 2013 16:10

Je vermoeden klopt. Via-bestemmingen kunnen wegvallen na het bereiken van die plek. Normaal hoort dan de eindbestemming in grote letters te verschijnen, maar soms wordt dat niet opgepakt en blijft er alleen de eindbestemming in kleine letters over, zoals op de foto goed te zien is.

Door de mogelijkheid van het tussentijds laten wegvallen van via-teksten kan er verfijndere bestemmingsteksten worden getoond, maar het is soms even zoeken naar de meest ideale situatie. Je krijgt de indruk dat ze bij de bus wat dat betreft nog aan het zoeken zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Waanzin...

Berichtdoor cornepronk » 25 nov 2013 02:54

Inmiddels is na het wegvallen van ''via Kurhaus'' nu wel weer de met volledige grote de eindbestemming Duindorp te lezen.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39


Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten