Pagina 1 van 1

Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 23 jan 2017 22:57
door JJR
Als zo-nu-en-dan gebruiker van bus 24 krijg ik iedere keer een hartverzakking wanneer deze bus over de bus-/trambaan van het Spui rijdt tussen Schedelhoekshaven en Buitenhof. Alles rammelt en schudt en kraakt en het wordt steeds erger. En dat terwijl de bus heel langzaam rijdt. Wat is het de reden dat deze busbaan in zo'n slechte conditie wordt gemaakt en gehouden? Het kan niet zijn voor veiligheid want de trams kunnen daar wel fatsoenlijk rijden zonder genoemde ongemakken.

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 24 jan 2017 03:37
door Admin
Je vergeet dat er ook taxi's en lokale bezorging mag komen. Daarnaast is de ondergrond niet al te best, denk aan de zwemtunnel, errr, tramtunnel :P :roll:

Dat de trams er geen last van hebben is normaal: die rijden niet op straat, maar op rails :mrgreen:

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 24 jan 2017 12:10
door wattman
Situatie na regenval; de spoorvorming is duidelijk zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 24 jan 2017 13:37
door Charles
Admin schreef:Dat de trams er geen last van hebben is normaal: die rijden niet op straat, maar op rails :mrgreen:
En die hebben een degelijke fundering. Maar er zit geen tunnel onder het Spui. De tramtunnel loopt haaks onder het Spui.

Er is al vaker over gemopperd over die bestrating, maar wanneer kun je het gaan herbestraten? Zodra het opengelegd wordt zal al het verkeer langs de winkels moeten en dan gaat het wel heel erg druk worden aldaar.

Maar wacht ff, het is toch een voetgangersgebied? Wat doet al dat verkeer daar dan en waarom ontbreekt het aan handhaving?

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 24 jan 2017 14:42
door willem
Eigenlijk is die klinkerbestrating niet geschikt als ondergrond voor een busbaan: die kan beter in asfalt worden uitgevoerd. Maar dat zal stedebouwkundig wel ongewenst zijn omdat je hier in het hartje van de stad zit.

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 24 jan 2017 15:45
door Charles
willem schreef:Eigenlijk is die klinkerbestrating niet geschikt als ondergrond voor een busbaan:

Men heeft geen keuze hierin, in Den Haag.
Het stadscentrum is ingericht als "verblijfsruimte" op basis van shared space en daarom is gebruik van asfalt verboden. Daarom wordt er ook geen onderscheid gemaakt tussen voetpaden en rijbanen.

In Den Haag maakt 'shared space' onderdeel uit van het veelbesproken 'verkeers ciculatie plan', het VCP dus.
De meningen hierover zijn nogal verdeeld.

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 24 jan 2017 22:56
door PAV
Bij station Hollands Spoor ligt asfalt dat bedrukt is met een klinkerpatroon. Is dat geen mooie oplossing? Heb je toch de stevigheid van asfalt, met de indruk van klinkers waardoor het met enige creatieve uitleg toch niet strijdig is met de principes van shared space.

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 25 jan 2017 18:56
door wattman
Die pseudo-klinker ligt dacht ik ook in de route lijn 1/22/24, halte Javastraat - Mauritskade. In elk geval is de tram & busbaan strak, terwijl de rijbaan voor het overige wegverkeer wat verzakkingen kent.

Re: Busbaan Spui

BerichtGeplaatst: 26 jan 2017 00:17
door iljitsch
Ook bij mij voor de deur op de route van 12 tussen Regentesselaan/Beeklaan.