Elektrische bussen in Den Haag

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 26 mei 2017 21:25

Op HTMfoto.net staat een artikeltje over proef in Den Haag met een elektrische bus die door middel van een 'pantograaf' zichzelf oplaadt aan speciale 'de bovenleiding'.

Ook op de Digitale Tram zijn ondertussen foto's verschenen van de test.

Voor zover ik weet wordt deze techniek in Nederland tot dusver ook toegepast bij Arriva in Maastricht, Venlo en Brabant. Daar worden echter oplaadpunten gebruikt die daarvoor speciaal zijn aangelegd. De 'pantografen' zien er daar ook anders uit, terwijl het aan lijkt alsof die van de testbus in Den Haag daadwerkelijk via trambovenleiding opgeladen kan worden. Duidelijkheid daarover is lastig te krijgen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1026
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Stadsbus » 26 mei 2017 21:38

Op de waddeneilanden ook. (waar Arriva rijdt dan)
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor iljitsch » 26 mei 2017 22:53

Hoe loopt het aardcontact dan?
iljitsch
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 26 mei 2017 23:38

Daar heb je een punt. Kijkende naar de foto's zie ik dat er bij de testbus van de HTM twee metalen 'balkjes' (de 'bovenleiding') worden gebruikt voor de stroomtoevoer. Waarschijnlijk is eentje voor stroomtoevoer en de andere dus aarde. Aangezien trambovenleiding maar één draad heeft kunnen we denk ik wel concluderen dat ook dit dus zo'n systeem is wat gewoon speciale oplaadpunten nodig heeft. Niet compatibel met trambovenleiding dus.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1026
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Admin » 27 mei 2017 00:08

Er is in het verleden al eens gereden met trolleybussen via de tram-bvl. Daarbij kreeg de negatieve trolleystang een extra kabel die met een soort sleepschoen achter de bus op de rails werd gelegd. Op die manier kreeg de bus dus toch een aarde mee, ondanks dattie dus zelf niet op de rails reed. Ik heb er eens over gelezen of zelfs een foto van gezien, maar kan niet meer herinneren waar, wanneer en of het een proef of dagelijkse kost was. Ik denk wel dat het buiten NL was, en zeker al een hele tijd terug!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2017 11:37

Ik ben niet een enorme busspecialist, maar in Den Haag rijden bussen toch niet echt serieuze afstanden onder de trambovenleiding?

Je komt met zoiets toch al snel uit bij een trolley-busachtig systeem. Of misschien een hybride bus/tram? Dus railwielen laten zakken voor stukken over het spoor? Alternatief is opladen op de eindpunten, waar de bussen wel een tijdje stilstaan.
iljitsch
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor willem » 27 mei 2017 18:39

In Wenen bestaat geloof ik een soortgelijk systeem. Bij een lange lijn zoals de 23 moet je onderweg wel regelmatig gaan stilstaan, anders red je het niet. Bovendien is het de vraag hoe het zit als de bus in een file terecht komt. Zeker 's winters gebruikt een stilstaande bus nogal wat stroom (verlichting, verwarming) en dan kan er een risico zijn dat de bus halverwege stil valt.
Maar het uitvinden van een trolleybus (elektrische bussen bestaan al ruim een eeuw) zonder bovenleiding is nogal hip.

Wel kun je je afvragen of het duurzamer is dan een bus op brandstof. In batterijen zitten nogal wat zeldzame metalen en de stroom wordt hier in Nederland vooral met kolen opgewekt. De centrale op de Maasvlakte moet dus harder gan werken en omdat het meestal zuidwestenwind is komen de rookwolken vanzelf weer in Den Haag uit.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Chris » 28 mei 2017 00:26

Laat de bus die hier nu is nou net uit Wenen te zijn gekomen...
Chris
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2017 08:53

Meer en meer stroom komt uit zon en wind, en elektrisch rijden is ontzettend veel efficiënter dan op brandstof, zeker bij een bus die veel remt en optrekt. Enige nadeel is dat batterijen groot en zwaar zijn, dus zeker voor een zware bus wil je die zo klein mogelijk houden en dus zeer frequent opladen

Als een bus lange tijd vast zit in het verkeer heb je inderdaad een probleem, maar dan draait de motor niet en de deuren gaan niet open dus de kachel kan wat lager, ik denk dat echt stranden relatief zeldzaam zal zijn. Een paar strategische reserveoplaadpunten kunnen dan helpen. Bovendien zet je de elektrische bussen natuurlijk in op plekken waar je zonder risico op veel vertraging door kan rijden en dan snel weer opladen, niet voor een Q-liner die 80 km over de snelweg moet tussen oplaadpunten met risico op files. Tenzij je die Q-liner inderdaad onderweg stroom kan geven. Voor een lang recht stuk is dat natuurlijk makkelijker dan zigzaggend door de stad. En lang recht snel is precies wat veel batterij kost en langzaam door de stad relatief minder, zeker in vergelijking met brandstof.
iljitsch
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Charles » 05 jun 2017 13:49

Afbeelding

Mondriaan laadpaal.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 992
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 09 sep 2017 18:51

Ik ben benieuwd of de HTM ook voor deze techniek (al dan niet in combinatie met Volvo bussen) zal gaan of heeft gekozen heeft.
https://www.ovpro.nl/bus/2017/09/07/luxemburg-elektrificeert-openbaar-vervoer-met-hulp-van-volvo/
Lange_Dre
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lijn 999 » 19 sep 2017 13:27

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 14:50, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Stadsbus » 29 jan 2018 16:26

Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 27 jun 2018 20:16

Is er inmiddels al wat meer bekend over welk kleuren de nieuwe e-Citea’s gaan krijgen. Aangezien de MRDH een ontwerp heeft laten maken zodat alle bussen die in de MRDH de zelfde kleuren zouden krijgen.
Lange_Dre
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor q-quan » 27 jun 2018 20:30

Lange_Dre schreef:Is er inmiddels al wat meer bekend over welk kleuren de nieuwe e-Citea’s gaan krijgen. Aangezien de MRDH een ontwerp heeft laten maken zodat alle bussen die in de MRDH de zelfde kleuren zouden krijgen.


Is dat niet al het geval met het huidige bussenontwerp (rood+grijs/zwart op wit) dat wordt gehandhaafd door HTMbuzz, Connexxion, etc.?

Alhoewel ik me nu ik dit typ indenk dat dat natuurlijk niet zo is de bussen van de RET o.a.
q-quan
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor max01 » 30 aug 2018 15:18

Is er inmiddels al iets meer bekent over de nieuwe bussen?
max01
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 22 dec 2016 17:31

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Charles » 05 nov 2018 13:33

iljitsch schreef:Als een bus lange tijd vast zit in het verkeer heb je inderdaad een probleem, maar dan draait de motor niet en de deuren gaan niet open dus de kachel kan wat lager, ik denk dat echt stranden relatief zeldzaam zal zijn. Een paar strategische reserveoplaadpunten kunnen dan helpen. Bovendien zet je de elektrische bussen natuurlijk in op plekken waar je zonder risico op veel vertraging door kan rijden en dan snel weer opladen, niet voor een Q-liner die 80 km over de snelweg moet tussen oplaadpunten met risico op files.
Het kan dus nu al, over lange afstand 100% elektrisch rijden met R-net.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 992
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Lange_Dre » 05 nov 2018 17:09

max01 schreef:Is er inmiddels al iets meer bekent over de nieuwe bussen?


De eerste citea is inmiddels geleverd.

q-quan schreef:Is dat niet al het geval met het huidige bussenontwerp (rood+grijs/zwart op wit) dat wordt gehandhaafd door HTMbuzz, Connexxion, etc.?

Alhoewel ik me nu ik dit typ indenk dat dat natuurlijk niet zo is de bussen van de RET o.a.


De bussen worden gewoon wit met een rode lijn boven de ramen, op facebook gaan er al foto's rond ;) Wat mij opvalt zijn de nogal grote logo's op de voorkant, had wat mij betreft iets kleiner mogen zijn en geplaatst worden zoals bij de diplomat en MAN is gedaan.
Lange_Dre
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor max01 » 07 nov 2018 11:50

Zag er zojuist een (test)rijden t.h.v. de halte Weimarstraat (21). Zien er mooi uit! En ze doen het :D .
Opvallend is dat de htm gewoon nog de oude incheckapparatuur gebruikt, i.p.v. die in de Avenio. Ik vind deze persoonlijk ook prettiger.
max01
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 22 dec 2016 17:31

Re: Elektrische bussen in Den Haag

Berichtdoor Stadsbus » 09 nov 2018 16:21

Weet iemand of de HTM nu ook een/meerdere elektrische Citea('s) heeft besteld van 9,9 meter?
Ik zie hier en daar plaatjes voorbij komen, maar ik heb nou geen idee of het een leen/testbus is, of een bus van HTM zelf.
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 mei 2017 16:59

Volgende

Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten