buschauffeur schreef:Snap echt niet dat er niet massaal op waterstof wordt ingezet. Dan voorkom je dat idiote opladen onderweg.
Waterstof schiet ook slecht op. Ik weet niet hoeveel ruimte er is voor een tank in een bus, maar er gaat relatief weinig waterstof in dus de actieradius is zeker niet enorm (wel groter dan met een batterij).
Daarnaast is het aanleggen van een waterstoftankpunt een stuk lastiger dan een elektrische laadpaal!
Last but not least, het maken van waterstof is erg inefficient. Dit gaat pas zin hebben als er overcapaciteit van duurzame elektriciteit is. Op dit moment wordt waterstof gemaakt van aardgas, kan je beter gelijk daarop rijden.
Ik denk dat de reden is dat je minder snel elektrisch rijdt op een streeklijn erin zit dat je dan door de grotere afstanden per uur meer kilometers maakt en dus meer stroom gebruikt zodat de accu sneller leeg is. Een stadbus rijdt langzamer en staat meer stil en gebruikt dus minder stroom. En in de stad is het voordeel van geen uitstoot groter.