Pagina 4 van 4

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019 18:00
door willem
Dat zal, over zoveel jaar, vast gaan gebeuren.

Voor nu is het zo dat de actieradius van elektrische bussen beperkter waardoor het makkelijker is om ze op stadslijnen in te zetten. Dan kan sneller een laadpaal bereikt worden.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019 18:03
door PAV
Een van de redenen dat er in de weekenden elektrische bussen rijden op streeklijnen is omdat EBS binnen de concessie geboden heeft - en dus verplicht is - een bepaald percentage van de DRU's met elektrische bussen te rijden. Met alleen de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer komen ze daar niet aan. Dit heb ik van een bevriende chauffeur begrepen.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019 23:13
door OVinDelft
Als ik me niet vergis is het ook de bedoeling om binnen deze concessie op termijn volledig elektrisch te rijden. Zeker daarom begrijp ik de keuze voor de aanschaf van de CNG Citaro's niet. In Limburg rijden rondom Maastricht tegenwoordig niet alleen de stadslijnen, maar ook sommige streeklijnen elektrisch. Tussen Amsterdam en Edam, en afstand van ongeveer 25 kilometer, rijden er gelede elektrische bussen. Dat er op lijn 30, de langste lijn van de concessie Haaglanden met dezelfde lengte als die bus naar Edam, op dit moment in het weekend al met elektrische bussen wordt gereden bewijst dat het tegenwoordig al gewoon kan. Alleen de aanleg van laadpalen lijkt me een issue, maar dan hadden ze drie van de vier palen die bij het Abtswoudsepark in Delft zijn neergezet op andere strategische locaties moeten plaatsen. :roll:

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019 18:40
door buschauffeur
Snap echt niet dat er niet massaal op waterstof wordt ingezet. Dan voorkom je dat idiote opladen onderweg.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019 09:58
door Brecht
Binnen deze concessie rijdt EBS buiten Delft en Zoetermeer met 'groen' gas.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019 13:02
door iljitsch
buschauffeur schreef:Snap echt niet dat er niet massaal op waterstof wordt ingezet. Dan voorkom je dat idiote opladen onderweg.

Waterstof schiet ook slecht op. Ik weet niet hoeveel ruimte er is voor een tank in een bus, maar er gaat relatief weinig waterstof in dus de actieradius is zeker niet enorm (wel groter dan met een batterij).

Daarnaast is het aanleggen van een waterstoftankpunt een stuk lastiger dan een elektrische laadpaal!

Last but not least, het maken van waterstof is erg inefficient. Dit gaat pas zin hebben als er overcapaciteit van duurzame elektriciteit is. Op dit moment wordt waterstof gemaakt van aardgas, kan je beter gelijk daarop rijden.

Ik denk dat de reden is dat je minder snel elektrisch rijdt op een streeklijn erin zit dat je dan door de grotere afstanden per uur meer kilometers maakt en dus meer stroom gebruikt zodat de accu sneller leeg is. Een stadbus rijdt langzamer en staat meer stil en gebruikt dus minder stroom. En in de stad is het voordeel van geen uitstoot groter.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 06 nov 2019 10:24
door Brecht
Waterstofbussen rijden toch echt al, lees dit maar even:
https://www.ovmagazine.nl/2018/09/busse ... stof-0946/
https://www.ovpro.nl/bus/2019/09/30/vel ... opgenomen/

N.B. Op de Binckhorst is net een waterstofvulstation geopend:
https://www.waterstofindenhaag.nl/

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 15 sep 2022 22:09
door OVinDelft
Uit een document van de HTM bij de MRDH: https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/102 ... 28-09-2022

E-bussen
• Aanbesteding voor circa 40 12 meter en 60 18 meter bussen start in september
• Aanpassing busgarage Telexstraat noodzakelijk
• In overleg met MRDH en EBS verhuist EBS naar een nieuw garageterrein in Poeldijk
• Welke oplaadmethode is afhankelijke van het type bus
• Duurzaam en toegankelijk busvervoer

Dat van de nieuwe elektrische bussen voor de HTM was al bekend, maar nieuw is dat EBS gaat verhuizen naar Poeldijk.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 16 sep 2022 11:00
door buschauffeur
OVinDelft schreef:Uit een document van de HTM bij de MRDH: https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/102 ... 28-09-2022

E-bussen
• Aanbesteding voor circa 40 12 meter en 60 18 meter bussen start in september
• Aanpassing busgarage Telexstraat noodzakelijk
• In overleg met MRDH en EBS verhuist EBS naar een nieuw garageterrein in Poeldijk
• Welke oplaadmethode is afhankelijke van het type bus
• Duurzaam en toegankelijk busvervoer

Dat van de nieuwe elektrische bussen voor de HTM was al bekend, maar nieuw is dat EBS gaat verhuizen naar Poeldijk.


Re: HTM test nieuwe bussen
Berichtdoor buschauffeur » 12 maart 2022 10:01

Het wordt in wel 2024 voordat alles rijdt. Er moet ook nog een hoop aan de infrastructuur gebeuren. De gastank moet weg, de wasstraat verplaatst, de hoek waar de openbare gastank zit moet bij het terrein getrokken worden, EBS moet naar een andere locatie. De MAN's gaan de 15 jaar wel halen.
buschauffeur

Berichten: 227
Geregistreerd: 02 sep 2016 16:49

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 16 sep 2022 12:39
door Tiktak
Ik denk dat de locatie voor EBS op het ABC Westland word gebouwd.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 17 sep 2022 11:27
door willem
Vanaf daar ben je nog vrij snel op Leyenburg om de ritten te beginnen.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 17 sep 2022 14:00
door OVinDelft
Voor veel lijnen lijkt het me zelfs praktischer dan de Telexstraat. Alleen voor de 40-serie lijnen richting Voorschoten, Wassenaar en Leiden wordt het een behoorlijk stuk leeg rondrijden van en naar CS.

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

BerichtGeplaatst: 17 sep 2022 19:24
door Lange_Dre
Kunnen de 40-serie lijnen richting Voorschoten, Wassenaar en Leiden kan eventueel ook niet uit Delft of Zoetermeer rijden en dan of in Den Haag of in Leiden starten?