Pagina 1 van 3

Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018 12:42
door q-quan
"Jaardienst 2019; veel wijzigingen voor de bus", zo luidt de kop op de website van de HTM.

Er lijken wat veranderingen te zijn t.o.v. de vorige versie van de plannen.

Directe link naar lijnennetkaart.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 15:18
door willem
Ten opzichte van het oorspronkelijke plan is er heel veel veranderd en dat is uniek. En positief: kennelijk heeft inspraak geleid tot veranderingen. En de HTM(buzz) is zo sympathiek geweest om naar alle reacties te luisteren en vervolgens een en ander aan te passen.
Den Haag mag dankbaar zijn voor een vervoerder die, na een gelanceerd plan, zo goed luistert naar opmerkingen van de betrokken partijen.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 17:13
door buschauffeur
Alleen blijft het jammer dat 23 niet meer naar Kijkduin rijdt. De halte Hoefbladlaan is een redelijk veel gebruikte halte. De redenatie is dat er in het laatste stuk tot aan Kijkduin weinig reizigers in de bus zitten. Maar als dat het criterium is weet ik er nog wel een paar. 26 rijdt ook leeg tussen het Arnold Spoelplein en Kijkduin en 24 puilt ook niet uit op het laatste stuk over de Sportlaan en Balsemienlaan. En ook aan de andere kant van 24 is het rustig. Als je je op dat soort cijfers moet baseren kan je op den duur de helft van het busnet opheffen.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 03 nov 2018 20:56
door Tiktak
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het maximaal aantal kilometers dat de HTM mag rijden op jaar basis met bussen op het lijnennet.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018 13:37
door Charles
buschauffeur schreef:24 puilt ook niet uit op het laatste stuk over de Sportlaan en Balsemienlaan. En ook aan de andere kant van 24 is het rustig. Als je je op dat soort cijfers moet baseren kan je op den duur de helft van het busnet opheffen.
Kan best hoor, lijn 24 het busstation als eindpunt geven ipv het Mariahoeveplein. Er rijden nog twee andere buslijnen door Mariahoeve (interlokale lijnen 43 en 44) en tramlijn 6 is er ook nog steeds. Weliswaar met oude GTL's die best vaak goed bezet zijn in het traject door Mariahoeve.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018 09:43
door lcyerbanga3
buschauffeur schreef: En ook aan de andere kant van 24 is het rustig.

Maar waarom zouden ze bus 27 dan toevoegen, als het toch rustig is?

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018 10:34
door Lange_Dre
lcyerbanga3 schreef:Maar waarom zouden ze bus 27 dan toevoegen, als het toch rustig is?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar, zeker als je kijkt op hoeveel haltes de snelbus stopt. Het enige dat ik nu kan bedenken is dat de HTM hiermee hoopt op nieuwe reizigers die snel naar Centraal of Holland Spoor willen gaan, al rijden er natuurlijk ook van en naar Mariahoeve sprinters.

Ik zou die spits snel lijn 27 van Vrederust via Haagse markt, Holland Spoor naar CS gaan. En dan eerder lijn 25 dat kleine stukje door laten rijden naar CS, als dat niet via de Lutherse Burgwal mag/kan zou dat eventueel via de Jan Hendrikstraat-Riviervismarkt- Dagelijkse Groenmarkt- Buitenhof - Hofweg - Spui kunnen. Zo kun je wellicht reizigers winnen omdat ze dan niet meer verplicht hoeven te overstappen op de grote markt wanneer ze naar CS reizen.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 14:32
door buschauffeur
En dan sukkelt 27 vanaf Laagveen achter 25 aan die overal stopt. Zelfde voor de bus tussen CS en Mariahoeve. Waar wilde je inhalen dan?

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 19:36
door willem
Zijn er helemaal geen haltes met een haltekom meer waar de 25 opzij kan?

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 12 nov 2018 00:23
door Tiktak
willem schreef:Zijn er helemaal geen haltes met een haltekom meer waar de 25 opzij kan?


Hengelolaan - Rade, Hengelolaan - Leyweg, de gehele Vreeswijkstraat. Hier kan buslijn 27 buslijn 25 passeren.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 12 nov 2018 10:49
door buschauffeur
Tiktak schreef:
willem schreef:Zijn er helemaal geen haltes met een haltekom meer waar de 25 opzij kan?


Hengelolaan - Rade, Hengelolaan - Leyweg, de gehele Vreeswijkstraat. Hier kan buslijn 27 buslijn 25 passeren.

Helaas. Sinds de Hengelolaan is aangepast staat de bus op de weg tussen vluchtheuveltjes. Iedereen moet er achter blijven. Niet dat dat gebeurt overigens, auto's scheuren tegen het verkeer in langs de verkeerde kant van de vluchtheuvel). Op de Leyweg moet 27 zelf ook stoppen en valt er dus ook niks in te halen.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 08 dec 2018 09:21
door Brecht
Hoe gaat bus 28 morgen rijden nu er op de Scheveningse weg nog gewerkt wordt?

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 08 dec 2018 09:45
door q-quan
Brecht schreef:Hoe gaat bus 28 morgen rijden nu er op de Scheveningse weg nog gewerkt wordt?


Ik kan hier op de site van de HTM niets over vinden. Wellicht via dezelfde route als bus 61?

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 08 dec 2018 13:15
door Daan76
Via de Groot Hertoginnelaan en het Gemeentemuseum/Museon inderdaad.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 09 dec 2018 10:13
door Brecht
De lijnennetkaart voor vandaag is nog niet aangepast voor Bus 28:
https://www.htm.nl/media/566710/18095HT ... G18_01.pdf

De haltetijden gelukkig wel :)

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 09 dec 2018 17:22
door q-quan
Sinds begin van de middag staat gelukkig wel de nieuwe lijnennetkaart online.

https://www.htm.nl/media/588336/18125HT ... C18_01.pdf

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 09 dec 2018 17:41
door q-quan
Ook leuk om op te merken: sinds de nieuwe dienstregeling zijn een aantal benamingen voor eindbestemmingen gewijzigd bij bij bussen en trams. Sommige zijn versimpeld, sommige zijn verduidelijkt door "Den Haag" toe te voegen:

    Statenkwartier > Den Haag Statenkwartier
    Kraayenstein > Den Haag Kraayenstein
    Leyenburg > Den Haag Leyenburg
    Duindorp > Den Haag Duindorp
    Kijkduin > Den Haag Kijkduin
    Oude Waalsdorperweg > Den Haag Oude Waalsdorperweg
    Station Mariahoeve > Station Den Haag Mariahoeve
    Station Hollands Spoor > Station Den Haag HS
    Centraal Station > Station Den Haag Centraal
    De Schilp > Rijswijk De Schilp
    Rijswijk Station > Station Rijswijk
    Delft Station > Station Delft
    Voorburg Station > Station Voorburg
    Scheveningen Noorderstrand > Scheveningen Noord (werd voorheen al op sommige kaarten zo aangeduid)
    Scheveningen Haven-Strand > Scheveningen Haven
    Leidschendam Leidsenhage > Leidschendam
    Zoetermeer Centrum-West > Zoetermeer Centrum

Alles lijkt nu van de vorm Plaats + Wijk/Locatie te zijn, behalve de stations, welke van de vorm "Station" + Plaats + Stationsnaam zijn, en behalve "Vrederust", "Randveen", en "Duinzigt".

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 09 dec 2018 18:55
door iljitsch
Wel consequent voor trams en bussen die de gemeentegrenzen over gaan, maar het schiet wel wat door als je ook trams die alleen binnen Den Haag rijden dit erbij geeft. Zeker ook omdat je zo kleinere letters moet gebruiken en meer te lezen hebt. Belangrijkste is dat de bestemming bekend genoeg is. Ik durf er heel wat om te verwedden dat maar een enkeling weet waar "Delft Tanthof" ligt, bijvoorbeeld. Maar ja "Delft Zuid" zou de indruk kunnen wekken dat je bij het station van die naam uitkomt...

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 09 dec 2018 19:00
door OVinDelft
Al lang niet meer op dit forum geweest... maar ik moet even mijn frustraties kwijt over de nieuwe benamingen van de eindbestemmingen.

De veranderingen van de eindbestemmingen vind ik maar raar en inconsequent doorgevoerd. De toevoeging "Den Haag" verduidelijkt zaken, maar (zoals al door anderen gezegd) waarom wordt dit dan niet toegevoegd bij Duinzigt, Grote Markt, Randveen en Vrederust? En waarom krijgt Zuiderstrand de toevoeging Den Haag, terwijl andere bestemmingen in Scheveningen wel met dat stadsdeel als plaatsnaam worden aangeduid? Dan zou je Scheveningen Haven en Scheveningen Noord ook moeten veranderen naar Den Haag Haven en Den Haag Scheveningen of iets dergelijks. Maar het eigenaardigste vind ik de eindpunten in Leidschendam... Leidsenhage en Noord worden hier beiden als "Leidschendam" gefilmd, terwijl het wel degelijk totaal andere bestemmingen betreft. Dat is hetzelfde alsof je de Delftse bestemmingen van lijn 1 en 19 allebei zou zou veranderen naar alleen "Delft". Dan weet je nog niet waar die tram precies naartoe gaat.

Verder lijkt het nieuwe busnet van de HTM in het algemeen wel een mooie verbetering te zijn ten opzichte van de oude situatie. De routes zijn logischer en de nummering valt nu ook eindelijk netjes binnen de 20. Alleen jammer dat bus 25 niet doorgetrokken kon worden naar Station Den Haag Centraal.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 09 dec 2018 19:20
door q-quan
OVinDelft schreef:[...] Leidsenhage en Noord worden hier beiden als "Leidschendam" gefilmd, terwijl het wel degelijk totaal andere bestemmingen betreft. [...]


Ook op de trams zelf? Volgens de kaart zouden deze "Leidschendam" en "Leidschendam Noord" resp. moeten heten, maar het valt me op dat sommige nieuwe bestemmingen niet op het smaller model elektronische infoborden passen. Zo filmt "Station Den Haag Centraal" als "Station Den" bij o.a. halte Goudriaankade, misschien dat met "Leidschendam Noord" hetzelfde gebeurt?