Pagina 1 van 2

Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 mei 2019 10:49
door buschauffeur
In december vorig jaar werd bus 23 ingekort tot het het Colijnplein. De motivatie was dat het laatste stuk van die lijn nauwelijks gebruikt werd. Maar nu komt het. Vanaf 4 mei rijdt bus 23 in de weekenden door naar Kijkduin. Vanaf 20 juli tot 2 september rijdt bus 23 elke dag door naar Kijkduin. Voor beide perioden geldt dat bus 23 rijdt tussen 09:00 en 20:00 uur.

De dienstregeling bekijkend zie je dat de laatste bus richting Kijkduin om 19:43 in Kijkduin aankomt. Dat combinerend met de ronkende teksten over het Haga Ziekenhuis elektrische busje (Met de minibus wil HTM bezoekers van het HagaZiekenhuis stimuleren om met het openbaar vervoer te komen) dan moet je tijdens het bezoekuur zorgen dat je de laatste bus vanaf Leyenburg van 19:37 haalt, anders is het nog een heel eind lopen naar bijvoorbeeld de Hoefbladlaan of de Lobelialaan.

Bovendien, zouden de passagiers er nog wijs uit worden? Wel naar Kijkduin, niet naar Kijkduin.

Wie heeft dit ooit allemaal verzonnen?

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 mei 2019 13:03
door willem
In Kijkduin is het 's zomers natuurlijk drukker dan in de winter. Dus op zich valt er wel wat voor te zeggen om alleen 's zomers door te rijden.
Alleen moet het wel goed te begrijpen zijn.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 mei 2019 16:55
door OVinDelft
Het is altijd de planning geweest om bus 23 gedurende de zomer vanwege het dan hogere reizigersaanbod wél door te laten rijden naar Kijkduin. Dat is geen verrassing. Nog steeds jammer natuurlijk dat 'ie buiten die periode niet doorrijdt, maar als de bezetting inderdaad minimaal was valt het te begrijpen als men die uren liever inzet op trajecten waar het meer nodig is.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 mei 2019 17:26
door Tiktak
De oorzaak is dat de HTM per jaar een maximum aantal km mag rijden met de busdiensten,
Om niet dat maximum te overschrijden moest er een aantal buslijnen worden ingekort.
Dit komt hoofdzakelijk dat de HTM nieuwe buslijnen zoals buslijn 27 gelanceerd hebben
die vele km maakt.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 05 mei 2019 12:02
door PAV
Tiktak schreef:De oorzaak is dat de HTM per jaar een maximum aantal km mag rijden met de busdiensten

Ik neem dat je bedoelt dat er een maximum zit aan DRU's (dienstregelinguren) die zij vergoed krijgen van de MRDH. Dat zou betekenen dat dat als zij daar bovenuit komen HTM zelf volledig voor de kosten opdraait. Ik neem niet aan dat er een absoluut maximum zit op de DRU's waar HTM niet bovenuit zou "mogen" komen op straffe van een boete. Hoewel dit in de praktijk op hetzelfde neer zou komen natuurlijk.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 05 mei 2019 18:16
door iljitsch
Ik neem aan dat de metropoolregio een bepaald aantal ritten/kilometers/uren vergoedt maar dat als de HTM ritten kan rijden waarvoor de reizigers de volledige kosten betalen dit niet hier vanaf gaat.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 07 mei 2019 13:51
door willem
Voor eigen kosten mag je altijd wel meer bieden.

Maar er zijn niet zoveel verbindingen waarbij het kostenplaatje gunstig uit gaat vallen.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 03 sep 2019 17:35
door buschauffeur
Tiktak schreef:De oorzaak is dat de HTM per jaar een maximum aantal km mag rijden met de busdiensten,
Om niet dat maximum te overschrijden moest er een aantal buslijnen worden ingekort.
Dit komt hoofdzakelijk dat de HTM nieuwe buslijnen zoals buslijn 27 gelanceerd hebben
die vele km maakt.

Nou, en die 27 is een succes hoor. Maar niet heus. Zie alleen maar zo goed als lege bussen rondrijden.
Bus 23, die in de zomervakantie dagelijks naar Kijkduin reed, was beter gevuld.

Maar, het moet gezegd, door 23 in te korten is de lijn aanmerkelijk minder druk geworden op het laatste stuk.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019 13:21
door OVinDelft
Lijn 23 heb ik geen verstand van, maar als lijn 27 inderdaad leeg rondrijdt zou mij dat niets verbazen. Het traject van deze lijn ligt tenslotte erg parallel met de lijnen 11, 25 en 26 (bewerking: oh ja, plus 22 en 24). Ik vermoed dat het beter zou zijn als de middelen die worden gebruikt voor 27 gestopt worden in een frequentieverhoging van 25 of 26, of alsnog die verlenging van 25 naar Den Haag Centraal. Het busnet dat HTM vorig jaar (?) voorstelde was nog lang zo gek niet.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019 13:52
door Lange_Dre
En wanneer lijn 25 niet via de oude route door kan rijden, zou een route via de Jan Hendrikstraat, Riviervismarkt, Gravenstraat, Buitenhof, Spui een optie zijn? Nadeel langere route en mensen zijn waarschijnlijk sneller met een overstap op de tram sneller. Lijn 25 doorlaten rijden naar CS lijkt me een mooi moment om op die lijn over te gaan op e-citea’s :mrgreen:

Maar dit is speculeren, voorlopig blijft het huidige busnet instand.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019 14:38
door OVinDelft
Ook leuke speculatie blijft het laten rijden van 23 als volledige ringlijn. Lijn 23 zou dan om te beginnen het traject van lijn 22 tussen Scheveningen en Duindorp kunnen overnemen, wat me sowieso een logischere verbinding lijkt dan de huidige slingerlijn CS - Scheveningen - Duindorp. Vanaf Duindorp dan wellicht via de Nieboerweg en de Sportlaan naar De Savornin Lohmanplein, waarna het rondje compleet is. Over het nut van dat laatste deel heb ik twijfels vanwege parallelliteit met andere lijnen, maar het is wel een interessant concept.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019 19:26
door Admin
Sja, da's natuurlijk wél het ultieme rondje om de kerk ;) :mrgreen:

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 04 sep 2019 20:50
door OVinDelft
Op Wikipedia staat hierover het volgende:
Plannen in 1974 om van de lijn een volledige ringlijn te maken, waarbij echter Kijkduin niet meer zou worden aangedaan waarbij dan vanaf Bohemen weer naar Duindorp zou worden gereden, zijn nooit uitgevoerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Buslijn_23_(Haaglanden)#Feiten

Dat dit plan 45 jaar later nog steeds niet is uitgevoerd spreekt boekdelen zullen we maar zeggen...

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 16 sep 2019 18:38
door willem
Het deel tussen Bohemen en Duindorp is vrij rustig. Lijn 24 komt een stukje zuidelijker dan Duindorp maar zit langs de Sportlaan ook niet zo heel vol.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 18 sep 2019 06:25
door Chris
De 'bus buffer' op het Savornin Lohmanplein is verhuisd van tegenover de Shell naar de zijkant op de Savornin Lohmanlaan. Ook de perrons zijn weer weggehaald. En dat is maar goed ook want er was best een gevaarlijke situatie ontstaan omdat dit deel tussen plantsoen en benzinestation twee richting verkeer is en daar nu eigenlijk geen ruimte meer voor was.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019 09:56
door buschauffeur
Chris schreef:De 'bus buffer' op het Savornin Lohmanplein is verhuisd van tegenover de Shell naar de zijkant op de Savornin Lohmanlaan. Ook de perrons zijn weer weggehaald. En dat is maar goed ook want er was best een gevaarlijke situatie ontstaan omdat dit deel tussen plantsoen en benzinestation twee richting verkeer is en daar nu eigenlijk geen ruimte meer voor was.

Er was gelijktijdig met de aanleg van de perrons eenrichtingverkeer ingesteld zodat de bus geen tegenliggers meer had. Maar dit was zeer tegen de zin van de tankondernemer en de buurtbewoners. Mensen moesten nu eerst over de Laan van Meerdervoort/De Savornin Lohmanplein langs de winkels omrijden om bij de tank te komen, inclusief twee maal de verkeerslichten.

De nieuwe busbuffer is ook een tijdelijke situatie. Men gaat op zoek naar iets definitiefs. In mijn optiek zou weer doorrijden naar Kijkduin de beste oplossing zijn.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019 21:56
door Chris
Dat laatste is de beste oplossing!

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 07 okt 2019 23:21
door q-quan
Over het De Savornin Lohmanplein gesproken valt me iets vreemds op. Volgens de meest recente lijnennetkaart (1 oktober) van de HTM zou tram 3 na het Arnold Spoelplein doorrijden naar (een tweede) halte De Savornin Lohmanplein, waar tevens bus 26 moeten stoppen. Tenzij er hier iets heel geks gebeurt is dit gewoon een fout op de kaart, maar zoiets kan haast niet per ongeluk gebeuren, zou je zeggen.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 08 okt 2019 11:38
door OVinDelft
Dat zal wel gewoon een fout zijn. Grote kans dat als je de HTM een mailtje stuurt dat ze je dankbaar zullen zijn en het snel weer rechtgezet is. Heeft ook niet veel met bus 23 van doen.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019 10:44
door xCookiesolax
De reden voor de nieuwe lijnennetkaart is de wijziging van een haltenaam. De halte Gemeentemuseum/Museon heet voortaan Kunstmuseum/Museon.