Pagina 2 van 2

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 19 okt 2019 20:12
door willem
Waarschijnlijk is dit een vergissing.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 19 okt 2019 21:54
door PAV
Ik heb ook al een tweet gestuurd aan de HTM en het zou doorgestuurd worden aan de betreffende afdeling.

Als ze een hele oplage van dit spul hebben afgedrukt voor de opvouwkaartjes die in de Servicepunten te krijgen zijn, is dat wel zonde. Een herdruk maak je dan niet zo snel en dan wil je eerst van je oude oplage af. Wel een leuk collectorsitem natuurlijk. :mrgreen:

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 27 jul 2022 07:18
door buschauffeur
We zijn inmiddels drie jaar verder en bus 23 rijdt op het moment weer naar Kijkduin. Niet volgens de originele route, want wegens werkzaamheden in Bohemen rijdt de bus over de Laan van Meerdervoort en de Kijkduinsestraat.
In het begin natuurlijk weer verwarring. Want eerst werd alleen de weekenden doorgereden. En dan kwamen er mensen doordeweeks naar voren bij de laatste halte Colijnplein: Gaat u niet naar Kijkduin? Nee, alleen in de weekenden. Oh, hoe kom ik er nu dan? Nou, dan gaat u weer terug naar Leyenburg en neemt daar 26. Je begrijpt, mensen zijn dan niet blij.
Wat ook opvalt is dat de halte Hoefbladlaan weer mondjesmaat gebruikt gaat worden. Dat was in de tijd dat 23 altijd naar Kijkduin reed een redelijke halte maar al die veranderingen maakt dat mensen alternatief vervoer gaan kiezen.

En wat die tijdelijke bufferplaats betreft, die ligt er nu al drie jaar. Tijdelijk is een rekbaar begrip.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 28 jul 2022 06:53
door Chris
Het tijdelijke trameindpunt Turfmarkt heeft er ruim veertig jaar gelegen dus je hebt nog even.... :)
Beetje vreemde bezuiniging dat 23 niet meer permanent naar Kijkduin rijdt...

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 28 jul 2022 07:10
door Tiktak
Chris schreef:Het tijdelijke trameindpunt Turfmarkt heeft er ruim veertig jaar gelegen dus je hebt nog even.... :)
Beetje vreemde bezuiniging dat 23 niet meer permanent naar Kijkduin rijdt...


Ik had ergens gelezen dat dit te maken had met de maximale km wat bij de aanbesteding gereden mag worden.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 29 jul 2022 14:29
door willem
Bij elke aanbesteding wordt een afspraak gemaakt over wat geleverd moet worden, wat logisch is. Vroeger ging dat vaak op basis van uren (iedereen jaar moet x uur gereden worden). Tegenwoordig gaat dit op basis van kilometers (ieder jaar moet x kilometer gereden worden ).
Daarbinnen is er wel de vrijheid om, als men dat wil, weer het hele jaar door naar Kijkduin te rijden. Alleen zal dan elders in de stad een andere buslijn minder vaak moeten rijden of zelfs verdwijnen om zo het totale aantal kilometers gelijk te houden.

Aangezien je zo'n afspraak met ieder aantal kilometers kunt maken blijft het staan dat er de laatste jaren, ook voor de pandemie al, veel te veel op het ov bezuinigd is.
En dus 's winters af en toe bij het Colijnplein aan een reiziger uitgelegd moet worden dat de rest van het stuk naar Kijkduin een wandeling wordt...

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 29 jul 2022 17:01
door buschauffeur
willem schreef:Bij elke aanbesteding wordt een afspraak gemaakt over wat geleverd moet worden, wat logisch is. Vroeger ging dat vaak op basis van uren (iedereen jaar moet x uur gereden worden). Tegenwoordig gaat dit op basis van kilometers (ieder jaar moet x kilometer gereden worden ).
Daarbinnen is er wel de vrijheid om, als men dat wil, weer het hele jaar door naar Kijkduin te rijden. Alleen zal dan elders in de stad een andere buslijn minder vaak moeten rijden of zelfs verdwijnen om zo het totale aantal kilometers gelijk te houden.

Aangezien je zo'n afspraak met ieder aantal kilometers kunt maken blijft het staan dat er de laatste jaren, ook voor de pandemie al, veel te veel op het ov bezuinigd is.
En dus 's winters af en toe bij het Colijnplein aan een reiziger uitgelegd moet worden dat de rest van het stuk naar Kijkduin een wandeling wordt...

Of terug naar Leyenburg voor bus 26. Die neem ik dan gratis mee terug overigens.

Trouwens, bus 27 is een stille dood gestorven. Dan zou er toch weer wat ruimte moeten zijn.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 30 jul 2022 13:42
door willem
Sinds corona zijn er veel bezuinigingen geweest die stilletjes onder het tapijt geveegd zijn.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 30 jul 2022 14:33
door Admin
Jup. Zo heeft men ein-de-lijk de halte Stuyvesantstraat kunnen opheffen (lijn 2+23). Was een "wens" sinds Randstadrail ging rijden want te weinig ruimte om op "Randstadrailniveau" te brengen, de wijk wou en wil het niet. Nu hebben HTM en regio toch hun zin: de halte bestaat niet meer en zal bij de eerstvolgende reconstructie v/d Laan van NOI definitief fysiek verdwijnen zodattie ook nooit meer terug kan komen. Stel je voor dat je een wijk met veel ouderen en tegenwoordig ook jonge gezinnen een fatsoenlijke OV verbinding aan biedt! :roll:

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 30 jul 2022 17:36
door iljitsch
Halte Stuyvesantstraat rijdt toch ook tram 2?

Ik kan me voorstellen dat busliefhebbers dat geen overtuigend argument vinden maar het is toch wel duidelijk dat bij de HTM de bus ver, ver na de tram komt qua prioriteit.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 31 jul 2022 09:35
door xCookiesolax
iljitsch schreef:Ik kan me voorstellen dat busliefhebbers dat geen overtuigend argument vinden maar het is toch wel duidelijk dat bij de HTM de bus ver, ver na de tram komt qua prioriteit.

Waarom vind u dit? Vanwege de frequentie?

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 31 jul 2022 12:41
door iljitsch
Bijvoorbeeld: de routes die de bussen rijden. Zit geen enkele logica in, behalve dat op deze manier gebieden bediend worden waar de tram niet komt. Als ik me niet vergis zijn de frequenties ook bepaald niet geweldig.

Re: Bus 23

BerichtGeplaatst: 31 jul 2022 13:21
door willem
Bijvoorbeeld die halfuurdiensten in de avond.