iljitsch schreef:Per provincie? Ik dacht dat Rotterdam/Den Haag al lastig was, wat als Dordrecht, Leiden, Gouda, Alphen en meer er ook bij moeten komen?
Je moet het andersom zien. De provincie heeft al de zeggenschap over het ov in Dordrecht, Leiden, Gouda etc. De provincie krijgt er dan Den Haag en Rotterdam bij.
Het is nu ook de
default position dat de provincies over het OV gaan. Dus zo gek is de gedachte niet om dat hier ook te doen. De speciale vervoerregio's voor de grote steden zijn eigenlijk een vrij modern fenomeen. Een privilege dat ze vroeger ook niet hadden. Voorheen ging de Rijksoverheid over het OV (vóór de Wp2000), en werden de budgetten voor de grote steden bepaald door het ministerie van (toen nog) V&W. Daarbij hadden de steden zelf minder inspraak dan nu.
Als je zou veronderstellen dat MRDH er ook de provincie bij zou krijgen, dan zou dat inderdaad rampzalig zijn. Zie mijn vorige post waarom ik dat vind. Maar overheveling van de MRDH naar PZH, lijkt mij minder problematisch.
Ik heb het idee dat de provincie Zuid-Holland zijn opdrachtgeverschap ook minder vrijblijvend invult, maar
correct me if I'm wrong. En ja, de provincie heeft inderdaad nog geen ervaring met trams en metro's. En in Utrecht zien we dat het ook mis kan gaan met de trams na overheveling van de BRU-taken naar de provincie Utrecht. Denk aan de kosten- en planningsoverschrijdingen van de Uithoflijn. En een aantal dagen geleden bleek de vergunning die de provincie had aangevraagd voor de herstart van de SUNIJ-lijn niet te kloppen. Overheveling naar de provincie geeft geen garantie tot succes, maar ze kunnen altijd leren. Bij de MRDH lijkt er weinig lerend vermogen te zijn, dus bij de provincie kan dat dus alleen maar meer zijn.
iljitsch schreef:Inderdaad bizar dat er verschillende buslijnen met hetzelfde nummer door de stad rijden. Aan de andere kant wil je ook een beetje behapbare nummers houden, dus bijvoorbeeld dezelfde nummers in Den Haag en Rotterdam gebruiken lijkt mij prima.
Dat is inderdaad geen probleem. Den Haag en Rotterdam hebben altijd hun eigen tram- en busnetwerk gehad. Die kunnen dus prima dezelfde nummers hebben. Het wordt pas een probleem wanneer er dubbele lijnnummers in hetzelfde gebied voorkomen.
De stadsnetten van Alphen a/d Rijn, Leiden en Gouda hebben ook allemaal nummers van 1 t/m 10, waar die in de vorige concessieperiode eigen series hadden. (Zoals in Delft met de 60-serie en Zoetermeer met de 70-serie nog steeds het geval is.) Maar aangezien er geen Goudse, Leidse en Alphense stadslijnen bij elkaar in de buurt komen, is dit geen probleem.