Vervolg jaardienst 2020

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor buschauffeur » 27 aug 2020 12:23

Vanwege de corona pandemie heeft HTM de jaardienst op een aantal punten aangepast. Vanaf 31 augustus zet HTM overdag meer trams en bussen in en wat minder in de spitsen. Deze aanpassing is voor de duur van drie maanden. Na een evaluatie op basis van reizigersonderzoek wordt beoordeeld of HTM hiermee doorgaat in de jaardienst van 2021.

https://www.htm.nl/nieuws/start-vervolg-jaardienst-2020

Het meest opvallende, spits- en snelbus 27, die een zieltogend bestaan leidde, wordt opgeheven. Het bracht niet het succes wat men er van gehoopt had. Ondanks reclame maken, folders, omroepen in de bus, het ging het niet worden.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor PAV » 28 aug 2020 09:22

Bus 27 reed ook grotendeels parallel aan andere lijnen en sloeg zo veel haltes over dat het voor een deel van de reizigers ook net niet handig geweest zal zijn qua loopafstanden. Dat was in ieder geval mijn eigen ervaring.

De bussen en chauffeurs die nu vrij komen kunnen vast goed gebruikt worden voor de vervangbussen van lijn 1 (bus 31). Overigens wel bijzonder dat HTM voor een lijnnummer kiest dat al in gebruik is in de regio.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor willem » 28 aug 2020 09:49

In verleden gebruikten ze toch nummers in de 60 of 70 voor vervangbussen?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor PAV » 28 aug 2020 17:21

Voorheen was dat volgens mij wel het geval. Nou ja, zoals een vriend van mij wel eens zegt: de logica houdt op waar het openbaar vervoer begint... :mrgreen:
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Tiktak » 31 aug 2020 16:46

Waarom niet gewoon het lijn nummer. De route blijft grotendeels het zelfde, of je nou in b.v. tram lijn 1 zit of in bus lijn 1.
Een lijn nummer loopt immers van A naar B en dat maakt niet uit of de tram die uitrijdt of gedeeltelijk word overgenomen door een bus.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Chris » 02 sep 2020 08:00

Tja, lijnvoeringen en bestemmingen schijnt altijd een moeilijk ding te zijn.. Toen lijn 9 na de zomervakantie een paar jaar geleden onder handen werd genomen reed men maar tot Madurodam en men bleef 'Scheveningen Noorderstrand' filmen. Dus een hele volle tram richting kust en op Madurodam werden de strandgangers uit de tram gezet. De eerste dag reden er maar drie pendelbussen tussen Madurodam en Scheveningen dus het was erg gezellig voor de strandgangers...
Ik was vorig jaar even in Manchester en daar voeren de trams al helemaal geen lijnnummer maar alleen een bestemming. Lijn 1 naar Scheveningen zou dan vanaf Delft 'Scheveningen Noord via Vredespaleis' filmen en vanaf Vredespaleis slechts 'Scheveningen Noord'. Dit even als voorbeeld. Ik vond het een handige oplossing.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor willem » 03 sep 2020 15:30

Dat werkt alleen als je een klein tramnet hebt. Anders ontstaat er een ratjetoe aan bestemmingen waar mensen niet meer doorheen kunnen kijken.

Neem bijvoorbeeld lijn 16 en 17. Beiden hebben Wateringen als eindpunt, met een eigen route. Nu kun je "Wateringen via Rijswijk" of "Wateringen via Moerwijk" voeren. Toch is het voor iemand die zeg op het Lage Veld moet zijn toch handiger om te zien dat lijn 16 de goede lijn is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor iljitsch » 03 sep 2020 22:30

Ook zijn er bestemmingen die nogal nikszeggend zijn. Hoeveel mensen weten wat Tanthof is? Vrederust? Getallen zijn een efficiënte manier om precieze informatie weer te geven. Alleen heb je nog wel het probleem dat je moet weten in welke richting je een bepaalde lijn moet nemen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor PAV » 03 sep 2020 23:43

Tanthof gaat volgens mij altijd vergezeld met de plaatsnaam Delft in alle reisinformatie. Vrederust is inderdaad een ander verhaal. Ik heb dat altijd meer een naam voor een begraafplaats gevonden dan voor een woonwijk.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Chris » 04 sep 2020 00:19

willem schreef:Dat werkt alleen als je een klein tramnet hebt. Anders ontstaat er een ratjetoe aan bestemmingen waar mensen niet meer doorheen kunnen kijken.
Neem bijvoorbeeld lijn 16 en 17. Beiden hebben Wateringen als eindpunt, met een eigen route. Nu kun je "Wateringen via Rijswijk" of "Wateringen via Moerwijk" voeren. Toch is het voor iemand die zeg op het Lage Veld moet zijn toch handiger om te zien dat lijn 16 de goede lijn is.
Mijn voorbeeld van Manchester is natuurlijk ook maar een klein dorp natuurlijk... :lol:
Of er nu 16 of 17 op de tram staat, als ik niet weet waar Lage Veld is heb je nog niks aan de lijn natuurlijk. ;)

iljitsch schreef:Ook zijn er bestemmingen die nogal nikszeggend zijn. Hoeveel mensen weten wat Tanthof is? Vrederust? Getallen zijn een efficiënte manier om precieze informatie weer te geven. Alleen heb je nog wel het probleem dat je moet weten in welke richting je een bepaalde lijn moet nemen.
Of er nu een getal of een bestemming op een voertuig staat. Met OV lijnen die ook een kort traject voeren zoals nu RandstadRail en lijn 2 overdag doen is het toch best handig om te weten tot waar je bus of tram rijdt...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor vincent95 » 04 sep 2020 12:38

de HTM mag sowieso consequenter worden met bestemmingsnamen. Als een tram naar de het centrum reed, werd enkel 'centrum' gefilmd. Voor een lijn die uit een andere gemeente komt is dit vrij verwarrend. 'Vrederust' hetzelfde, voor iemand uit Den Haag kan het nog bekend zijn, maar een bus die ook naar een andere gemeente gaat zou daar 'Den Haag' voor moeten hebben. Om één lijn te trekken zou er eigenlijk altijd een plaatsnaam vooraf moeten gaan.
Bij splitsingen in een tram- en een busdeel zou ik persoonlijk kiezen voor één lijnnummer, maar wel opgeknipt in twee delen. Dus tram 1 naar 'Den Haag centrum' o.i.d. en bus 1 naar 'Scheveningen Noord'. Met duidelijke informatie op de halte en omroep in de tram/bus moet dat wel duidelijk zijn en bij het overstappen is het dan ook duidelijk dat het om dezelfde lijn gaat.
Lijnnummers zou ik lekker laten zitten. Wat is de toegevoegde waarde van het weglaten? Alleen maar meer verwarring. Mensen zijn bekend met de lijnnummers en mensen die weinig met OV reizen zoeken van tevoren hun lijnnummer op en zien dat op de tram of bus staan. Als je nooit met het OV reist en je gaat van HS naar Scheveningen moet je veel meer van je route weten als er staat 'Scheveningen via ....' om 1 en 9 te onderscheiden dan wanneer je alleen een nummertje hoeft te onthouden. Als aanvulling zou je lijnen nog meer kunnen profileren op kleur, zoals ze nu al een eigen kleur hebben op de lijnenkaart.
vincent95
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 feb 2016 14:28

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor iljitsch » 04 sep 2020 15:18

Tja HTM-trams (bussen toch ook?) rijden maar in drie verschillende plaatsen: Den Haag, Zoetermeer en Delft. Weliswaar heb je ook nog een aantal verschillende gemeenten maar die zijn gewoon onderdeel van deze drie steden en dus geen toegevoegde waarde om de gemeentenaam altijd op te nemen.

Helemaal bizar in het geval van Leidschendam en Voorburg, die samen een gemeente zijn maar wel de aparte namen zijn blijven gebruiken, terwijl voor iemand die van een afstandje kijkt ziet de bebouwde kom daarvan er toch erg uit als onderdeel van de bebouwde kom van Den Haag.

In dit soort gevallen consequent proberen te zijn levert nooit echt geweldige resultaten op...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Chris » 04 sep 2020 23:32

@Vincent95.
Bij HTM is het een aantal jaren geleden gewijzigd. Zelfs bussen en trams die net de gemeentegrens over rijden hebben nu de stadsnaam en een wijk als bestemming. Kijk maar naar lijn 2 bijvoorbeeld. Ding reed jarenlang naar Kraayenstein maar tegenwoordig bleek het ineens in Den Haag te liggen want dat voeren de trams nu ook.
Een toegevoegde waarde heeft het weghalen van een lijnnummer niet. Trouwens, je laat juist wat weg dus toevoegen doet het dan zeker niet. Maar hoe doen de OV reizigers het dan in een stad als Manchester zonder lijnaanduiding op de voertuigen? Was er ook nooit geweest en ben ook op de juiste bestemming gekomen... :)
Het heeft denk ik vooral te maken met wat je gewend bent en wij kennen het hier al ruim 150 jaar met lijncijfers. Vooral zo houden. Het was slechts een voorbeeld hoe men het aan de andere kant van de Noordzee doet.
Heb in dit land meer te doen met de onwetende OV Chip reiziger die in of uitcheckt op een station als Zutphen. De keuze uit drie verschillende paaltjes...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Slagathor » 05 sep 2020 08:45

Ik vind het een slecht idee. Als je consequent de gemeentenaam toevoegd, gebruik je 2 regels waarmee het lettertype maar half zo groot wordt. Dan kun je al snel niet meer lezen wat er nou eigenlijk staat op die tram die eraan komt.

Zo moeilijk is het nou ook weer niet om te onthouden dat je in Lijn 3 richting "Loosduinen" moet stappen. Waarom zou daar per sé "Den Haag Loosduinen" moeten staan? Dat is alleen maar verwarrend.

Sta je op het Westeinde, komt er een tram op de hoek. Je ziet: "Den Haag", maar de tweede regel is lastig te lezen. Is het de 2, de 3 of de 4? Dan maar het nummer bekijken. OK, nu weet je het nummer. Even wachten tot de tram naderbij is zodat je ook de tweede regel lezen kan........ Hoop gedoe.

Dan zou ik eerder nog met windrichtingen werken, zoals je soms in het buitenland ziet. Dan heb je in plaats van
"1: Scheveningen Noorderstrand"
"1: Delft Tanthof"

de namen
"1: West"
"1: Oost"

Dan zit je alleen weer wel met het probleem dat de HTM de kaart verdraait heeft waardoor het Westen bovenaan ligt. :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor PAV » 05 sep 2020 11:52

iljitsch schreef:Tja HTM-trams (bussen toch ook?) rijden maar in drie verschillende plaatsen: Den Haag, Zoetermeer en Delft. Weliswaar heb je ook nog een aantal verschillende gemeenten maar die zijn gewoon onderdeel van deze drie steden en dus geen toegevoegde waarde om de gemeentenaam altijd op te nemen.

Helemaal bizar in het geval van Leidschendam en Voorburg, die samen een gemeente zijn maar wel de aparte namen zijn blijven gebruiken, terwijl voor iemand die van een afstandje kijkt ziet de bebouwde kom daarvan er toch erg uit als onderdeel van de bebouwde kom van Den Haag.

In dit soort gevallen consequent proberen te zijn levert nooit echt geweldige resultaten op...

Drie "plaatsen" waar alle gemeenten toe behoren?
Dit is niet helemaal hoe het werkt. Zoals je zelf al zegt heb je Leidschendam en Voorburg die samen een gemeente vormen, maar hun plaatsnaam hebben behouden. Het blijven aparte plaatsen/kernen, die zowel bestuurlijk als historisch geen onderdeel uitmaken van Den Haag, Delft of Zoetermeer. Hetzelfde geldt voor Rijswijk, dat weliswaar ingeklemd ligt tussen Den Haag en Delft, maar er geen onderdeel van uitmaakt. Overigens zijn ook grote delen van Rijswijk door Den Haag geannexeerd in het verleden, wat het ook verwarrend maakt. En het feit dat alles zo ongeveer aan elkaar is vastgegroeid.

Overigens hebben wij Nederlanders in het buitenland soms ook verwarrende situaties. Zo was ik eens in Clichy, Île-de-France. Dit is nog steeds een aparte gemeente en wordt gezien als een aparte plaats, maar voor je gevoel ben je "gewoon in Parijs" terwijl je dat strikt genomen niet bent. Het ligt ook redelijk centraal aan metrolijn 13.

Bestuurlijke en historische grenzen zijn nu eenmaal rommelig.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor OVinDelft » 05 sep 2020 12:37

De Rotterdamse metro is een regionaal netwerk wat veel verder strekt dan het Haagse tramnetwerk, maar plaatsnamen worden desondanks niet gebruikt in de communicatie (met uitzondering van enkele voormalige NS-stations). De eindbestemming is daar gelijk aan de eindhalte. Je stapt dus op station "De Terp" in Capelle a/d IJssel op lijn C richting "De Akkers" wat ligt in Spijkenisse. Voor vaste reizigers bekende kost, maar voor mensen die nooit met de Rotterdamse metro rijden wellicht niet zo duidelijk. Het blijft altijd compromissen maken wat betreft reizigersinformatie.

Bij de Rotterdamse tram wordt echter het systeem gebruikt wat voorheen ook in Den Haag werd gebruikt. Zo heb je tram 24 die vanaf Rotterdam "De Esch" via Schiedam naar Vlaardingen "Holy" rijdt. Die lijn komt door drie gemeentes, maar nergens wordt de plaatsnaam genoemd. Ook niet zo gek aangezien het een aan elkaar geknoopte agglomeratie betreft.

Voor de Haagse tram is het Rotterdamse metromodel waarschijnlijk niet ideaal, want wie weet nou waar het "Zwarte Pad" of "De Dreef" ligt. "Den Haag" voeren bovenop de bestemming "Kraayenstein" van lijn 2 vind ik dan weer een voorbeeld van overdreven ingewikkeld maken. Ik zou het zelf dan bijvoorbeeld houden op "Kraayenstein" voor lijn 2.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor iljitsch » 06 sep 2020 10:13

Ik heb in Rotterdam inderdaad wel eens verwarrende momenten gekend omdat ik niet wist welke kant een bepaalde metro nou op ging, omdat beide eindpunten me niks zeiden.

In New York hebben ze het dan over "downtown" (ruwweg het centrum) en "uptown" (ruwweg weg van het centrum). Maar dat zijn kreten die bij ons niet gebruikelijk zijn.

Wellicht is een goed compromis om te zorgen dat in elk geval één van de twee richtingen een naam is die voor een groot publiek duidelijk is. Dus wellicht zegt "Vrederust" mensen van buiten de stad niet zoveel, maar "Scheveningen Noord" wel, dus mensen zullen dan niet in lijn 9 de verkeerde kant op stappen. "Zwarte pad" aan de andere kant moet je maar net even weten.

Voor trams die door de randgemeenten rijden lijkt me de toevoeging "Den Haag" nogal overbodig omdat op 19 na alle trams door Den Haag rijden. Zoetermeer en Delft lijken me twijfelgevallen omdat dit geen randgemeenten van Den Haag zijn, dus je rijdt hier daadwerkelijk naar een andere stad, wel prettig om te weten welke. ;)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor vincent95 » 07 sep 2020 09:21

Als voormalig inwoner van Voorburg kan ik wel zeggen dat Leidschendam en Voorburg nog steeds als twee aparte dorpen worden gezien :) En zo zijn er nog meer in de regio. Als een tram bus naar een andere gemeente dan Den Haag gaat is een plaatsnaam dan wel zo duidelijk. Kijk maar naar RR3. Als daar alleen maar 'Centrum' zou staan, weet iemand die weinig met OV gaat en op het Westeinde instapt dan dat dat het 'centrum' in Zoetermeer is? Of denkt diegene dat de tram niet verder gaat dan het centrum van Den Haag? Of van Voorburg? (nou is 'centrum' wel de meest algemene bestemming, maar enfin)

Andersom zijn plaatsnamen bij een bestemming richting Den Haag ook handig. Bestemmingen als 'Vrederust' zijn misschien al bekend, maar 'Colijnplein' is voor mij tamelijk nikszeggend als ik bus 23 in Voorburg langs zie rijden. Voorbeeld van lijn 2 naar Kraayenstein vind ik ook vreemd (ineens een plaatsnaam erbij), maar het is wel consequent nu 'Den Haag' erboven staat. En als je in Voorburg instapt zie je wel direct dat die tram je naar Den Haag brengt, en daaronder zie je dan de verdere bestemming. Dat het op twee regels komt en slecht te zien is, is al heel lang het geval bij andere bestemmingen. 'Scheveningen Noorderstrand' stond ook altijd op twee regels, dus dat moet geen probleem zijn, lijkt mij. Maar goed, ik denk dat bij de HTM slimme mensen hier al lang over hebben nagedacht. Laten we er maar van uitgaan dat de situatie nu ook de beste is.

Lijnnummers en het evt weglaten daarvan is inderdaad een kwestie van wennen. Kijk maar naar Amsterdam, daar zijn de mensen waarschijnlijk meer gewend aan een lijnkleur. En in Londen hebben alle metrolijnen een naam. Dat zou hier ook allemaal kunnen, maar lijnnummers zijn wij nu gewend.

Overigens gaat metrolijn E naar 'Den Haag Centraal', maar dat is dan weer doordat het station die naam heeft. Bij stremmingen rijdt ie bijvoorbeeld maar tot Forepark, zonder toevoeging 'Den Haag' meen ik. De RET en de HTM doen het wat dat betreft inderdaad heel anders.

Het is ook allemaal niet zo simpel :p
vincent95
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 feb 2016 14:28

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Tiktak » 07 sep 2020 11:22

Ik denk ook dat de informatieborden op de haltes een belangrijker rol kunnen gaan spelen.
Bv. Als eerste hanterende voertuig als men in stap bij de halte LvNOI:

voor: Lijn 2
eindbestemming Loosduinen Kraayenstein - via Den Haag CS - Loosduinseweg
Vertrektijd 14.10 uur

Voor: lijn 3
Eindbestemming Loosduinen centrum - via Den Haag CS - Ln v Meerdervoort
Vertrektijd 15.23 uur

Bij eventuele stremming of omleiding kan de tekst worden aangepast, zodat de instappende reiziger weet, waar en hoe hij er naar toe gaat.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor buschauffeur » 15 sep 2020 08:52

Met ingang van 12 oktober gaat buslijn 30 van start.
De bus rijdt van Den Haag Centraal naar Duinzigt, maar volgt vanaf het Jozef Israëlsplein de route van 29. Eindpunt is dan niet de Oude Waalsdorperweg maar Duinzigt.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Volgende

Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron