Vervolg jaardienst 2020

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor willem » 19 sep 2020 17:43

Op zich prima, alleen is het lijnnummer wat minder handig gekozen. In Leidschenveen en Ypenburg rijd immers al een lijn 30: de lijn van EBS tussen Zoetermeer en Naaldwijk.
Voor de reiziger is daarmee een zeer verwarrende situatie geschapen.

Den Haag is hiermee de eerste gemeente van Nederland met twee dezelfde lijnnummers op haar grondgebied.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor xCookiesolax » 19 sep 2020 19:20

Als men nou eens besluit om lijn 19 om te nummeren naar bijvoorbeeld lijn 14 dan komen de nummers 18 en 19 weer beschikbaar voor de bus.
(1 tot en met 17 voor de trams en 18 tot en met 29 voor de stadsbussen)
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor willem » 19 sep 2020 19:37

Bijvoorbeeld

Of 15 hernummeren in 5 en 17 hernummeren in 7.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor PAV » 20 sep 2020 00:09

Volgens mij was het 10 jaar geleden ook de bedoeling om zoiets door te voeren. Alleen is dat uiteindelijk nooit gebeurd.

Overigens is lijn 30 straks niet het eerste dubbele lijnnummer in de gemeente Den Haag. Momenteel geldt dit ook voor bus 31. Ondanks dat EBS onder dat nummer rijdt tussen Leyenburg en Hoek van Holland, is de HTM doodleuk onder datzelfde nummer gaan rijden tussen Centraal Station en Scheveningen.

Voorheen hadden de tramvervangende bussen vaak een lijnnummer in de 70 en had je dus ook niet die dubbelingen met het reguliere streeknet.

Overigens treft voor beide zaken niet alleen HTM blaam, maar ook de MRDH. Die lijken de vervoerders grotendeels hun gang te laten gaan en van enige controle lijkt nauwelijks sprake. Zwak opdrachtgeverschap dus. Zij doen dit ook al jaren t.o.v. RET. Toen ooit een lijn 40 reed in Leidschendam kwam RET er ook mee weg de lijn tussen Delft en Rotterdam via de Zweth naar 40 te hernummeren, ondanks dat (toen nog) stadsgewest Haaglanden besloten had dat aan de vervoerders gevraagd zou worden geen dubbele lijnnummers binnen Haaglanden te introduceren. Nog een voorbeeld van zwak opdrachtgeverschap: er zou een standaard huisstijl voor alle busconcessies komen, maar uiteindelijk werd alleen EBS verplicht deze door te voeren. HTM en RET kwamen er wederom mee weg hun eigen huisstijl te blijven gebruiken. RET heeft inmiddels zelfs een nieuwe huisstijl op de bussen geïntroduceerd. En HTM op de juiste elektrische bussen ook.

Op zichzelf maakt het mij allemaal niet zo veel uit, maar het is wel tekenend dat de MRDH zo willekeurig met besluiten en met de verschillende vervoerders omgaat.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Admin » 20 sep 2020 08:26

Wat m.i. alleen maar illustreert dat MRDH een kunstmatig gecreëerd moloch is wat zo snel mogelijk ten grave moet worden gedragen :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor PAV » 20 sep 2020 16:30

@Admin: Ik had bij de opheffing van de stadsregio's ook gehoopt dat de vervoerstaken gewoon aan de provincie zouden worden overgedragen. Helaas veranderde er hier in de regio weinig, want de voormalige stadsregio's hier zijn feitelijk gefuseerd en hebben de vervoerstaak behouden. Voorlopig zitten we dus nog wel met de MRDH opgescheept...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor iljitsch » 20 sep 2020 17:16

Per provincie? Ik dacht dat Rotterdam/Den Haag al lastig was, wat als Dordrecht, Leiden, Gouda, Alphen en meer er ook bij moeten komen?

Rotterdam/Den Haag hebben in elk geval gemeen dat het grote steden zijn met een eigen vervoerbedrijf dat niet alleen bussen runt maar ook trams. In de rest van de provincie is het bus + regiotrein. Als je daar een gezamenlijk bestuur bovenop zet komt dat nog verder van de praktijk te staan.

Inderdaad bizar dat er verschillende buslijnen met hetzelfde nummer door de stad rijden. Aan de andere kant wil je ook een beetje behapbare nummers houden, dus bijvoorbeeld dezelfde nummers in Den Haag en Rotterdam gebruiken lijkt mij prima.

Vreemd genoeg zijn de mooie lage nummers 5, 7, 8, 10, 13 en 14 nog vrij binnen het HTM-gebied en zijn ze verder gegaan met 15, 16, 17 en 19. Of misschien ook wel begrijpelijk, een "afkoelperiode" zodat mijn familie die al jaren buiten Den Haag woont als ze op bezoek komen niet zomaar in lijn 10 stapt en verwacht in Voorburg te komen terwijl dat een nieuwe lijn naar Wateringen is...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor PAV » 20 sep 2020 17:32

iljitsch schreef:Per provincie? Ik dacht dat Rotterdam/Den Haag al lastig was, wat als Dordrecht, Leiden, Gouda, Alphen en meer er ook bij moeten komen?

Je moet het andersom zien. De provincie heeft al de zeggenschap over het ov in Dordrecht, Leiden, Gouda etc. De provincie krijgt er dan Den Haag en Rotterdam bij.

Het is nu ook de default position dat de provincies over het OV gaan. Dus zo gek is de gedachte niet om dat hier ook te doen. De speciale vervoerregio's voor de grote steden zijn eigenlijk een vrij modern fenomeen. Een privilege dat ze vroeger ook niet hadden. Voorheen ging de Rijksoverheid over het OV (vóór de Wp2000), en werden de budgetten voor de grote steden bepaald door het ministerie van (toen nog) V&W. Daarbij hadden de steden zelf minder inspraak dan nu.

Als je zou veronderstellen dat MRDH er ook de provincie bij zou krijgen, dan zou dat inderdaad rampzalig zijn. Zie mijn vorige post waarom ik dat vind. Maar overheveling van de MRDH naar PZH, lijkt mij minder problematisch.

Ik heb het idee dat de provincie Zuid-Holland zijn opdrachtgeverschap ook minder vrijblijvend invult, maar correct me if I'm wrong. En ja, de provincie heeft inderdaad nog geen ervaring met trams en metro's. En in Utrecht zien we dat het ook mis kan gaan met de trams na overheveling van de BRU-taken naar de provincie Utrecht. Denk aan de kosten- en planningsoverschrijdingen van de Uithoflijn. En een aantal dagen geleden bleek de vergunning die de provincie had aangevraagd voor de herstart van de SUNIJ-lijn niet te kloppen. Overheveling naar de provincie geeft geen garantie tot succes, maar ze kunnen altijd leren. Bij de MRDH lijkt er weinig lerend vermogen te zijn, dus bij de provincie kan dat dus alleen maar meer zijn.

iljitsch schreef:Inderdaad bizar dat er verschillende buslijnen met hetzelfde nummer door de stad rijden. Aan de andere kant wil je ook een beetje behapbare nummers houden, dus bijvoorbeeld dezelfde nummers in Den Haag en Rotterdam gebruiken lijkt mij prima.

Dat is inderdaad geen probleem. Den Haag en Rotterdam hebben altijd hun eigen tram- en busnetwerk gehad. Die kunnen dus prima dezelfde nummers hebben. Het wordt pas een probleem wanneer er dubbele lijnnummers in hetzelfde gebied voorkomen.

De stadsnetten van Alphen a/d Rijn, Leiden en Gouda hebben ook allemaal nummers van 1 t/m 10, waar die in de vorige concessieperiode eigen series hadden. (Zoals in Delft met de 60-serie en Zoetermeer met de 70-serie nog steeds het geval is.) Maar aangezien er geen Goudse, Leidse en Alphense stadslijnen bij elkaar in de buurt komen, is dit geen probleem.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor buschauffeur » 13 okt 2020 21:55

Bus 31 voor lijn 1 is inderdaad ongelukkig gekozen. Beter was het 61 geweest.
Bus 30 van CS naar Duinzigt is zo mogelijk nog slechter. Nu kun je op CS overstappen van 29 op 30. Maar dat kan ook op Station Rijswijk, van 29 op 30. Alleen kom je dan ergens anders uit.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor WKZH5A » 17 okt 2020 17:37

Door de strenge nieuwe landelijke maatregelen in Nederland en nu Nederland in lockdown light is, wordt bus 29 per 19 oktober tijdelijk opgeheven. Ook gaan de meeste buslijnen, ook bus 30, maar niet voor bus 31, de frequentie in de spits en overdag tijdelijk omlaag. Bus 28 rijdt per 19 oktober tijdelijk volledig met aardgasbussen.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vervolg jaardienst 2020

Berichtdoor Chris » 17 okt 2020 19:22

Volgens mij heeft het niet met de lockdown van doen maar meer met het ziekteverzuim van het HTM personeel door de Covid of afwachtende op testen en uitslagen. Althans, zo verkondigd de HTM woordvoering het. En om de reiziger wel een stabiel product te bieden zonder 'logistieke problemen'.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Vorige

Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten