Pagina 1 van 2

HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 15 apr 2021 19:33
door OVinDelft
In dit bericht van 14 april zijn verschillende soorten bussen te zien die HTM momenteel op proef zou hebben:

http://pvopdelftsewielen.nl/Reportages/ ... trisch.htm

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 16 apr 2021 16:30
door xCookiesolax
Er gaat het gerucht rond dat het gaat om de mogelijke aanschaf van 114 nieuwe bussen waarvan circa 60 gelede exemplaren. Het voormalige Stadsgewest Haaglanden heeft destijds het aanschaffen van gelede bussen verboden.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 17 apr 2021 11:50
door PAV
Opvolger MRDH is daar al eerder van afgestapt. Ook EBS rijdt met geleed materieel in de concessie Haaglanden Streek.

Het verbaast mij niet dat de HTM bezig is met het testen van bussen in voorbereiding op aanschaf. Alle MRDH-busconcessies moeten op termijn rijden met emissieloze bussen.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 17 apr 2021 12:59
door OVinDelft
De MAN CNG bussen zijn ook alweer 12 jaar oud ondertussen. Dat zal ook wel een rol spelen.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 19 apr 2021 08:36
door buschauffeur
Die gaan nog zeker twee jaar mee. Kwaliteit he.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 19 apr 2021 14:24
door iljitsch
Toch wel typisch het verschil in levensduur tussen bussen en trams.

Geldt dat ook voor bijvoorbeeld trolleybussen, die op elektriciteit rijden (en ook geen batterijen gebruiken)?

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 19 apr 2021 18:16
door willem
Trolleybussen gaan grofweg even lang mee als een tram.

Het actuele bestand aan trolleys in Arnhem en hun huidige leeftijd ken ik niet. In het verleden reden daar als trolley wel de oudste bussen van het land. Of modellen (zoals de B7900) die in de dieselversie allang verdwenen waren.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 19 apr 2021 18:36
door OVinDelft
Als ik even snel op Wikipedia kijk dan zie ik dat de trolleybussen in Arnhem meestal een jaar of 20 meegaan. Dat is wel een stuk korter dan trams, die normaal gesproken minimaal 30 jaar meegaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arnhemse_ ... #Materieel

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 19 apr 2021 18:43
door PAV
Kan het niet zo zijn dat het economisch voordeliger is om een nieuwe (trolley)bus te kopen in plaats van hem 10 jaar langer te onderhouden? Ik kan me voorstellen de je bij trams op andere getallen uitkomt,qua verhouding tussen kossten van aanschaf en (extra) onderhoud. En de doorlooptijd voor de aanschaf van nieuwe trams is doorgaans langer dan voor bussen, dus bussen zijn makkelijker te vervangen lijkt me.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 19 apr 2021 18:55
door iljitsch
Het werkt natuurlijk ook twee kanten op: als je ze sneller gaat vervangen ga je ze ook goedkoper bouwen want ze hoeven minder lang mee te gaan.

Ik weet niet hoeveel kilometer per jaar een gemiddelde bus of tram maakt, maar het zullen er flink wat zijn. Elektromotoren hebben nagenoeg het eeuwige leven, maar dieselmotoren (en andere verbrandingsmotoren) zeker niet. Ik kan me voorstellen dat het handiger is gewoon de hele bus te vervangen in plaats van een nieuwe motor in een oude bus te stoppen.

Maar dan zou je verwachten dat trolleybussen even lang meegaan als trams. Of misschien is de rest (afgezien van de motor(en)) toch relatief goedkoop gebouwd en is het na 20 jaar toch wel over en uit. In bussen heb je natuurlijk ook wel meer beweging tussen de geledingen en de vering van de wielen, maar dat is bij een tram ook niet 0... geen idee hoeveel dat scheelt.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 27 mei 2021 19:40
door Lange_Dre
VDL heeft de nieuwe generatie e-Citea gepresenteerd. Heeft wel iets weg van de nieuwe MAN’s, al vind ik de e-citea er beter uit zien dan de MAN. Ik ben benieuwd naar de eigenschappen en hoe de bus er verder uitziet en hoe ze er uit kunnen zien als vervoerders tot aan de onderkant van het raam een kleur willen hebben. Bij de MAN’s vind ik dat laatste wel een minpuntje.

https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/archief/bijdragen-aan-de-leefbare-stad-en-verduurzamen-van-openbaar-vervoer-zero-compromise-wordt-de-nieuwe-norm-voor-vdl-bus-coach?fbclid=IwAR1Zw5mVupAvJdkyXKgrM1wZJqMbb_iSWK3MqibbEZaYRixRUuYfLsdqkq4

https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/archief/nieuwe-generatie-vdl-citea-s-ontwikkeling-vanaf-nul-naar-een-innovatief-productgamma?fbclid=IwAR1SmAIB1_ztCTVFSu9JHVfFIXtG19kLoXloiaq3vJK2H9c1kLA-1giTtjY

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 28 mei 2021 14:20
door willem
Het ziet er wel vlot uit.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 16 jun 2021 07:22
door buschauffeur
https://www.ad.nl/auto/grote-stadsvervo ... ~a1698f86/


Verder wordt fors geïnvesteerd in extra capaciteit. Zo keren de bekende lange harmonicabussen terug, vertelt Bruins. ,,Een mega-investering.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 07 aug 2021 21:11
door Lange_Dre
Is er al bekend waneer we nieuwe informatie over de nieuwe e bussen kunnen verwachten?

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 09 aug 2021 14:54
door OVinDelft
De HTM heeft nu zelf ook een pagina met informatie. Er staat dat de aanbesteding in het najaar 2021 gaat starten.
https://www.htm.nl/ov-next/nieuwe-stadsbussen

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 09 maart 2022 22:22
door Lange_Dre
Is er al bekend waneer de aanbesteding voor de nieuwe stadsbus afgerond word?

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 12 maart 2022 09:01
door buschauffeur
Het wordt in wel 2024 voordat alles rijdt. Er moet ook nog een hoop aan de infrastructuur gebeuren. De gastank moet weg, de wasstraat verplaatst, de hoek waar de openbare gastank zit moet bij het terrein getrokken worden, EBS moet naar een andere locatie. De MAN's gaan de 15 jaar wel halen.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 12 maart 2022 20:22
door willem
Dat de MAN's de 15 jaar gaan halen klinkt hu heel bijzonder.

Maar vroeger (opa vertelt ;)) was het heel normaal dat de een CTA-bus meer dan 15 jaar oud was.
Iets met duurzaamheid ofzo: kennelijk valt dat, ondanks alle mooie woorden, tegenwoordig toch wat tegen.

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 13 maart 2022 13:04
door iljitsch
Is de kortere levensduur niet vooral vanwege het feit dat motoren snel schoner werden de afgelopen tijd?

Re: HTM test nieuwe bussen

BerichtGeplaatst: 14 apr 2022 10:19
door Lange_Dre
buschauffeur schreef:Het wordt in wel 2024 voordat alles rijdt. Er moet ook nog een hoop aan de infrastructuur gebeuren. De gastank moet weg, de wasstraat verplaatst, de hoek waar de openbare gastank zit moet bij het terrein getrokken worden, EBS moet naar een andere locatie. De MAN's gaan de 15 jaar wel halen.


Kan ik daaruit opmaken dat er voor 2023 al een deel van de MAN's vervangen gaan worden, of komen de nieuwe bussen in één keer in 2024?
Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd of er al wat meer duidelijkheid is over de aanbesteding of over wanneer we nieuwe informatie over de aanbesteding en/of nieuwe bus type kunnen verwachten.