HTM test nieuwe bussen

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor willem » 15 apr 2022 17:05

Elders op internet las ik dat er 56 gelede bussen gaan komen.

Als dat waar is gaat lijn 25, na het afscheid van de gelede Alliances, vast opnieuw met gelede bussen rijden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor iljitsch » 15 apr 2022 22:44

Ik vind die inzet op zoveel gelede bussen wel opmerkelijk. Het is toch niet zo dat iedere bus continu uitpuilt?

Of gewoon straks de frequentie verlagen en toch hetzelfde aantal passagiers per uur kunnen vervoeren?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor xCookiesolax » 16 apr 2022 15:05

Door de beschikbaarheid van gelede bussen kun je beter inspelen op specifieke situaties. Gelede bussen op lijn 23 tijdens strandweer. Een gelede bus op lijn 21 wanneer de lessen op de middelbare scholen eindigen. Het opheffen van de spitsdiensten op buslijn 24 door structureel gelede bussen in te zetten. En zo zijn er vast meer voorbeelden te noemen. EBS analyseert ook ov chipkaart data en bepaald op deze manier waar en wanneer een gelede bus het beste kan worden ingezet.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor iljitsch » 16 apr 2022 17:10

Ja, het is dus wel belangrijk om die gelede bussen alleen in te zetten waar ze echt nodig zijn. Een half-of-meer-lege gelede bus gebruikt natuurlijk ook een stuk meer energie dan een gewone bus met hetzelfde aantal passagiers. En in deze tijden waarbij onze energievoorziening onder druk staat / snel onbetaalbaar wordt en we toch eindelijk het klimaat willen redden is dat een belangrijke overweging.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor willem » 17 apr 2022 13:47

Aan de andere kant kun je met een gelede bus meer reizigers vervoeren waardoor je minder bussen en vooral minder personeel nodig hebt. In een tijd van personeelstekort kan dat helpen.
Het is de vraag waarop je het maatgevend criterium legt.

Een gelede bus gebruikt meer energie. Tegelijk kan dit per vervoerde reiziger lager liggen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor iljitsch » 17 apr 2022 15:53

Ja, maar dus alleen als-ie redelijk vol zit.

Idealiter zou je dus alleen met gelede bussen rijden wanneer het aantal passagiers niet in een gewone bus past. Maar of HTM zo flexibel is...?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor willem » 17 apr 2022 19:15

Die opmerking klopt helemaal.

Tegelijk kan dat in de praktijk wat lastig zijn omdat de bus op zeg woensdag helemaal vol zit (en dus een gelede bus nodig is), terwijl op zeg donderdag slechts 10 reizigers in de bus aanwezig zijn.
Aangezien elke werkdag qua planning hetzelfde is kunnen dit soort verschillen de inzet van gelede bussen op de juiste plek lastig maken.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor buschauffeur » 18 apr 2022 08:41

De precieze aantallen weet ik niet meer maar de meeste bussen worden geleed en een minderheid enkel.
Gewoon een lagere frequentie en minder personeel. Veel goedkoper onder de streep.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor iljitsch » 18 apr 2022 13:37

Reizigers vinden het ook vast een prima plan.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: HTM test nieuwe bussen

Berichtdoor iljitsch » 18 apr 2022 17:35

Ik sprak vandaag een buschauffeur aan op het met de motor aan lopen ronken bij het eindpunt. Hij zei dat als-ie maar een paar minuten stil moet staan hij liever de motor laat draaien omdat het nog wel eens wil gebeuren dat de bus niet wil starten na het uitzetten van de motor. :shock:

Maar ik blijf me eraan storen dat bussen en vrachtwagens en dergelijke lang met ronkende motor stilstaan. Altijd al slecht voor het lokale en mondiale milieu, nu ook gezien energieimport uit Rusland. Hoog tijd dat het verplicht wordt dat de motor automatisch afslaat na 30 seconden ofzo.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Vorige

Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron