Verhoogde Bus Haltes

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Verhoogde Bus Haltes

Berichtdoor Jeronimo117 » 06 jun 2010 21:25

Regio Haaglanden is de laatste jaar al druk bezig om alle bushaltes te verhogen en geschikt te maken voor minder validen, maar ik zie bij de meeste haltes de nut er niet van in en ik zie het dan ook meer als weg gegooid geld. Sommige haltes is maar een stukje opgehoogd ter hoogte van de middelste deur en dan heb je nog niet een gelijk vloerse instap. Ik dacht dat het nut van ophogen was dat het een gelijk vloerse instap te krijgen maar dat is bij vele haltes niet het geval. Er zijn zelfs haltes waar je het verschil nog niet eens ziet tussen de oude en nieuwe situatie qua hoogte.

Bij de RandstadRail haltes heb je wel gelijk vloerse instap waar rolstoelers zo kunnen in rijden maar bij de bushaltes kan een rolstoeler volgens mijn nergens zo in een bus in rijden zonder behulp van een rijplank. En bij de bus is het toch mogelijk, want bij de Zuidtangent haltes heb je wel gelijk vloerse instap.

Wat vinden jullie van de nieuwe verhoogde bus haltes in de Regio?
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Verhoogde Bus Haltes

Berichtdoor grizzler » 07 jun 2010 11:37

Zoals je schrijft, op veel plaatsen knullig korte stukjes. De eerste keren dat ik dat zag, dacht ik nog dat er een fout was gemaakt. Intussen lijkt het er echter op dat dit met opzet zo wordt gedaan. De achterste deuren komen in ieder geval nooit bij een verhoogd gedeelte uit, behalve bij de paar haltes die destijds als eerste zijn verhoogd. Kennelijk vindt men dat niet nodig en ik kan me er ook wel iets bij voorstellen: je bent immers in de bus zelf al flink aan het klauteren geweest voor je uit kunt stappen, dus dan kan die laatste stap naar de stoep-op-normale-hoogte er ook nog wel bij... ;)
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Verhoogde Bus Haltes

Berichtdoor Tiktak » 07 jun 2010 12:56

Al is niet 100% bruikbaar, maar nu doen ze gewoon aan de Europese Norm :mrgreen:
dit heeft alles weer te maken met geld wat uit de europese kas komt.
Dus gewoon een lachertje :x
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Verhoogde Bus Haltes

Berichtdoor Jeronimo117 » 07 jun 2010 14:53

Als het de Europese norm is, dan kun je het nog wel goed doen. Dan hebben ze het in Brabant beter gedaan. Daar kun je bij de meeste haltes bij elke deur wel redelijk gelijkvloers uitstappen, zelfs bij een gelede bus. Hier in Haaglanden is het meer van, wil wel, maar kan niet. Of ze doen het expres zodat ze volgend jaar weer werk hebben.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Berichtdoor Charles » 07 jun 2010 17:38

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:25, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Verhoogde Bus Haltes

Berichtdoor willem » 08 jun 2010 20:15

Bij de meeste (streek-)bussen zit de achterste uitstapdeur halverwege het voertuig. Als een bus 12 meter lang is, heb je dus maar een perron van 6 meter nodig. Wat er na de laatste uitstapdeur komt is niet meer belangrijk.
Hoe korter het perron is, hoe beter deze in de omgeving in te passen is. Het is inderdaad een Europese norm en je ziet ze overal, van Finland tot Portugal.

De perronnetjes hebben wel een nadeel: als een bus een andere route krijgt zit je met allemaal perronnetjes die niet meer gebruikt worden. En hoeveel mensen hebben vroeger last gehad van het feit dat ze uit de bus direct op de stoep moesten uitstappen?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Verhoogde Bus Haltes

Berichtdoor wattman » 09 jun 2010 09:33

willem schreef:En hoeveel mensen hebben vroeger last gehad van het feit dat ze uit de bus direct op de stoep moesten uitstappen?


Ik dacht dat de EU regels gaan om toegankelijkheid van het OV voor mindervaliden: rolstoelen, rollators, etc. Een verhoogde halte / verlaagde instap is trouwens ook handig voor kinderwagens.

Zie voor de achtergronden bijv. ook de nota van de Gemeente Rijswijk. “Toegankelijke Openbaar
Vervoerhaltes Rijswijk”, ter uitwerking van het beleid van Haaglanden.

Van de totale Nederlandse bevolking had in 2000 12,6% (= 1,9 miljoen personen) een langdurige
functiebeperking. Die kan bestaan uit een fysieke, auditieve, visuele en/of cognitieve beperking. Voor
velen van hen is het gebruik van het openbaar vervoer hierdoor moeilijk of zelfs onmogelijk. Naast
deze groep zijn er ook anderen waarvoor het openbaar vervoer moeilijk toegankelijk is: mensen met
zware bagage, ouders of verzorgers met kinderen (al dan niet in een kinder- of wandelwagen) en
mensen met een tijdelijke handicap, zoals een been in het gips. Een deel van deze groepen verplaatst
zich nog met de auto. Door fysieke of financiële beperkingen is dat niet voor iedereen mogelijk.
Bovendien neemt naarmate men ouder wordt het autogebruik af.
Toegankelijk openbaar vervoer kan voor deze mensen een goede oplossing zijn voor hun
mobiliteitsbehoefte.

Binnen het Stadsgewest Haaglanden is voor burgers, die geen gebruik kunnen of willen maken van
het reguliere openbaar vervoer, in 2002 de Regiotaxi geïntroduceerd. Naast Regiotaxi wil het
Stadsgewest het hele openbaar vervoer toegankelijk maken. Dit sluit aan bij Europese en
Nederlandse wet- en regelgeving waarin is of wordt geregeld dat aan mensen met een
functiebeperking dezelfde verplaatsingsmogelijkheden wordt geboden als aan mensen zonder
functiebeperking. Dit vereist verbetering van de toegankelijkheid van de hele keten van het openbaar
vervoer, van herkomst tot bestemming. Van herkomst tot bestemming betekent van herkomstadres de
route naar de halte en vervolgens de halte of het station zelf, de in- en uitstap in het voertuig, het
voertuig zelf en de informatievoorziening gedurende de keten.

Doordat verbetering van de toegankelijkheid de kwaliteit van het openbaar vervoer op een hoger peil
brengt vormt het daarmee een instrument om de grote groep potentiële klanten te verleiden tot het
gebruik van het openbaar vervoer.

Toegankelijkheid van het openbaar vervoer is niet langer een vrijblijvend onderwerp. Wegbeheerders
hebben of krijgen te maken met Europese en Nederlandse wet- en regelgeving op het gebied van
toegankelijkheid van het openbaar vervoer: Wet Personenvervoer 2000 en Wet Gelijke Behandeling
Chronisch zieken en Gehandicapten.

Op 27 september 2006 heeft het algemeen bestuur van Stadsgewest Haaglanden het Beleidsplan
toegankelijk openbaar vervoer ( www.haaglanden.nl ) vastgesteld. Een van de nader uit te werken
beleidslijnen betreft het realiseren van voldoende toegankelijke openbaar vervoerhaltes in de
gemeenten van de regio. De realisatie is een taak van de wegbeheerder, die de weg, het
straatmeubilair en de openbare ruimte beheert.

Vanuit de rol als verantwoordelijke voor het openbaar vervoer stimuleert het Stadsgewest
wegbeheerders en vervoerders om de toegankelijkheid van haltes en materieel te verbeteren. Dit
wordt gedaan door expertise aan te bieden en een bijdrage te leveren aan de kosten. De
verantwoordelijkheid voor de halteomgeving ligt bij de afzonderlijke gemeenten en de provincie Zuid-
Holland.

Het Dagelijks bestuur van Haaglanden heeft op 11 juni 2007 een overeenkomst met het Ministerie van
Verkeer & Waterstaat ondertekend over de uitwerking en de implementatie van de toegankelijkheid
van bushaltes in het gebied waarvoor het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest bevoegd is
concessies te verlenen. Op grond van deze overeenkomst en na ontvangst van het regionale
Implementatieplan TOV, heeft het Ministerie een bijdrage van € 4,8 miljoen ter beschikking gesteld
voor het Mobiliteitsfonds. Binnen het Mobiliteitsfonds is inmiddels een totaalbedrag van € 19 miljoen
beschikbaar gekomen voor de wegbeheerders. Wegbeheerders kunnen een subsidieaanvraag
indienen voor de aanpassingen van haltes (zie toelichting ‘Wat kost het?’). Regionaal is afgesproken
dat haltes moeten voldoen aan bepaalde criteria van toegankelijkheid (toelichting ‘Wat zijn de
eisen/criteria?’).
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten