Erasmuslijn

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Re: ...

Berichtdoor willem » 07 feb 2015 15:36

Het wordt dan nog wel een vrij steile helling, want het is al met al nog een flink hoogteverschil over een niet al te lange afstand.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: ...

Berichtdoor Admin » 07 feb 2015 17:51

En daarom gebeurt het dus ook niet :P De metro gaat over het Schenkviaduct heen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 739
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: ...

Berichtdoor JoopS » 08 feb 2015 14:13

Admin: ik ben door een artikel in "denhaagnieuwcentraal.nl>deelprojecten>HSE" op het verkeerde been gezet. Citaat uit dit artikel: "De Erasmuslijn zal ter hoogte van het Schenkviaduct aan de noordzijde aftakken van het bestaande spoor. Er wordt een nieuw viaduct gebouwd, dat rust op kolommen. Dit viaduct kruist het Bernhard viaduct bovenlangs, zodat er geen spoorwegovergang nodig is" einde citaat. Inderdaad zou de helling dan wel te steil worden en alleen met behulp van tandwielaandrijving beklommen kunnen worden. Bedankt voor de correctie.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Erasmuslijn: Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Tiktak » 08 feb 2015 14:44

Bert schreef:Ik ben al een tijdje niet meer op Den Haag CS geweest. Ik ben benieuwd of er al begonnen is met de bouw van het Haags Startstation Erasmuslijn.


Op de website van www.prorail.nl staat een link (via de zoekmachine rechtsboven in de hoek ) naar de "webcam hse " dan kan je de bouw op de voet volgen. [perfect]
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: ...

Berichtdoor Sjoerd » 08 feb 2015 17:58

JoopS schreef:Inderdaad zou de helling dan wel te steil worden en alleen met behulp van tandwielaandrijving beklommen kunnen worden.


Tandwielaandrijving? Nergens voor nodig. De metro rijdt onder het Schenkviaduct door en moet daarna omhoog om over het Bernardviaduct heen te gaan. Laten we zeggen dat daarvoor een hoogte van ongeveer 12 meter boven maaiveld voor nodig is. De afstand tussen beide viaducten is ongeveer 525 meter (opgemeten met afstandmeten.nl). De metro moet dus 12 meter omhoog over 525 meter afstand. Dat is een stijgpercentage van 2,29%, waar voor metro's 3,33%(*) maximaal toegepast kan worden. Dus zelfs als de feitelijke helling steiler is dan 2,29% (i.v.m. overgangsbogen aan de uiteinden), dan is er nog steeds marge genoeg.

(*)http://www.handboektunnelbouw.nl/home/introductie/geometrische-profielen/tram-en-metrolijnen/hellingen-tram-en-metrolijnen/
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Erasmuslijn: Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor PAV » 08 feb 2015 21:30

Tiktak schreef:Op de website van http://www.prorail.nl staat een link (via de zoekmachine rechtsboven in de hoek ) naar de "webcam hse " dan kan je de bouw op de voet volgen. [perfect]


De directe link is: http://www.prorail.nl/projecten/station-den-haag-centraal/nieuws/hse-kijk-mee-via-de-webcam
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: ...

Berichtdoor JoopS » 10 feb 2015 11:51

Sjoerd, inderdaad lijn E gaat onder het Schenkviaduct door. Op de site van Prorail wordt het bouwterrein aangegeven wat vanaf Den Haag CS loopt tot de Schenkweg. Dat is ongeveer 125 meter noord van het Schenkviaduct. Op dat punt worden de nieuwe sporen aangesloten op de bestaande sporen die doorlopen onder het Schenkviaduct.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: ...

Berichtdoor OVinDelft » 19 maart 2015 13:00

Hier is een webcam te zien van de werkzaamheden: https://www.prorail.nl/projecten/statio ... -de-webcam
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: ...

Berichtdoor Charles » 19 okt 2015 16:06

Afgelopen weekend zou het metroviaduct over het Prins Bernhardviadct geschoven zijn. Hoe ze dat geflikt hebben weet ik niet, want het was hermetisch afgesloten. Ik kan nergens filmbeelden vinden hiervan. Het lijkt me toch heel aannemelijk dat men de pers heeft uitgenodigd om hiervan verslag te doen.

Ben er sinds vrijdagmiddag niet meer geweest. Normaal kom ik daar maar zelden omdat ik er nooit hoef te zijn, maar zat vrijdagmiddag in de bus die via het busplatform reed. En ik zag aan de borden dat alles volledig afgesloten ging worden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: ...

Berichtdoor OVinDelft » 19 okt 2015 18:52

Aan de volgende foto's te zien is het tweede deel van het viaduct nu geplaatst:
https://twitter.com/DHNCentraal/status/ ... 3518286849
https://twitter.com/DHNCentraal/status/ ... 9967003648

Hier een webcam waar je live de situatie kan volgen: http://www.prorail.nl/projecten/station ... uslijn-hse
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Erasmuslijn: Haags Startstation Erasmuslijn

Berichtdoor Roland » 20 okt 2015 09:56

Van morgen t/m vrijdag rijdt lijn E niet verder dan Leidschenveen. Vlak na de splitsing bij wisselcomplex Beatrixkwartier worden dan tijdelijke overloopwissels 920 en 921 ingebouwd. Deze zijn na oplevering functieloos en worden pas in gebruik genomen als de ombouw van CS laag naar naar CS heel hoog van start gaat ergens volgend jaar maart.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: ...

Berichtdoor iljitsch » 20 okt 2015 14:21

Zo ziet het er nu uit: het viadukt is overbrugd hoewel ik nog een paar centimeter ruimte tussen het nieuwe en het oude deel zie.

Afbeelding

En wat ik ook nog zag: is het een vliegtuig? Is het een tram? Nee, het is een bus in Avenio-kleuren!

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: ...

Berichtdoor willem » 20 okt 2015 14:42

R-net rukt ook in Haaglanden op. Overigens dacht ik dat de frequenties van de Q-liners van Arriva niet voldoen aan de eisen van R-net (geen ritten 7 dagen in de week van de ochtend tot de avond), maar wellicht zijn die eisen inmiddels aangepast.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: ...

Berichtdoor Charles » 20 okt 2015 20:09

iljitsch schreef:Zo ziet het er nu uit: het viadukt is overbrugd hoewel ik nog een paar centimeter ruimte tussen het nieuwe en het oude deel zie.
Dank voor de foto. Zie ik het goed dat het deel boven het busplatform breder is dan het deel boven het Prins Bernhardviaduct? Of is dit gezichtsbedrog door gebruikte cameralens?
Overigens ging mijn vraag over videobeelden van de plaatsing zelf, het schuiven zoals dat was aangekondigd. Die heb ik nog nergens gezien.
Wel apart, een viaduct óver een viaduct :o
iljitsch schreef:En wat ik ook nog zag: Is het een tram? Nee, het is een bus in Avenio-kleuren!
Niks Avenio-kleuren, die bus is uitvoerd in R-net style met bijbehorende kleurstelling. Dat zijn de Avenio-trams ook, alleen hebben we in Haaglanden nog altijd geen R-net met bijbehorende haltes...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: ...

Berichtdoor iljitsch » 20 okt 2015 20:35

Die knak in de foto is volgens mij omdat het panorama van de iPhone niet perfect is, volgens mij is het nieuwe deel net zo breed als het oude deel op de plaats waar het aansluit, het kan wel zijn dat het helemaal aan het eind waar de halte is breder wordt, dat weet ik niet zeker.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: ...

Berichtdoor PAV » 20 okt 2015 23:51

Charles schreef:Zie ik het goed dat het deel boven het busplatform breder is dan het deel boven het Prins Bernhardviaduct? Of is dit gezichtsbedrog door gebruikte cameralens?

Ik ben eergisteren ook wezen kijken op het Prins Bernardviaduct en het spoordek dat is ingehesen is aan de busplatformzijde inderdaad breder/dikker dan aan de wegzijde/treinspoorzijde. Volgens mij is dat omdat de daling richting maaiveldniveau daar al wordt ingezet.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: ...

Berichtdoor Roland » 21 okt 2015 07:09

Bij die knik eindigen de perrons aan de buitenzijde van het viaduct. Ik heb er ook ergens een mooie foto van gezien, maar die kan ik niet zo snel vinden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: HSE

Berichtdoor avl » 21 okt 2015 09:26

Hier staan 5 foto's van het inschuiven. Op 5/5 is het nieuwe dek van boven te zien.
Hier staan de afbeeldingen van het ontwerp en op afbeelding 10/10 is in bovenaanzicht de versmalling boven het Pr. Bernhardviaduct te zien.
En hier de webcam van schuin van boven.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: ...

Berichtdoor little john » 21 okt 2015 11:02

is er ook een streef data wanneer de eerste metro's op start/eind punt gaan rijden op dit nieuwe halte er wordt gesproken 2016 maar dat is breed begrip namelijk.
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

Re: ...

Berichtdoor Charles » 21 okt 2015 15:22

Bedankt voor de links naar fotosites :)
Vandaag naar het busplatform gegaan en kon nu met eigen ogen zien dat het metroviaduct aan de zijde van de stationshal inderdaad een stuk breder is. De smalle strook ruimte waar iljitsch het over heeft is inmiddels dichtgelast.

Wat de helling betreft, mijn inschatting is dat die helling ongeveer hetzelfde zal worden als het traject Laan van NOI <-> Ternoot. En op deze helling richting NS-station staan de trams nogal eens stil voor een rood sein. En optrekken gaat moeiteloos zonder ook maar 1 millimeter terug te glijden.

Wel ongelooflijk hoe de bouwers het voor mekaar gekregen hebben om pijlers pal naast het busplatform geplaatst te krijgen. En de noodzakelijke fundatie daaronder, er is gewoon heel weinig (werk)ruimte aldaar.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

VorigeVolgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten