Pagina 1 van 9

Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 28 jul 2011 21:07
door Charles
Ontwikkelingen over de Erasmuslijn.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 28 jul 2011 21:28
door Roland
Klinkt of je nog nooit in Rotterdam bent geweest!? :P

Over een week of 2 a 3 gaat de tweede tunnelbuis open, de frequentie zal dan ook worden opgeschroefd naar 10 minuten ipv 15.

De museumtram die je gezien hebt zal de 537 wel zijn, die rijdt met regelmaat op lijn 10, de 531 is niet meer :( Museumlijn 10 rijdt zo'n 8 keer per dag een rondje door het centrum in de zomerperiode, dus de kans is groot dat je em tegenkomt.

BerichtGeplaatst: 28 jul 2011 22:53
door Charles
...

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 11 dec 2011 12:24
door Tiktak
De E (erasmus) lijn is vandaag verlengt naar Rotterdam Slinge.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 01 maart 2013 18:55
door OVinDelft
Ik plaats het maar hier, ik kan geen ander draadje vinden over dit onderwerp.
Bij toeval kwam ik terecht op deze pagina, die de beste artist impression geeft van het nieuwe metroviaduct bij Den Haag CS.
http://www.zwarts.jansma.nl/page/2975/nl

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 09:30
door Roland
Ik vind het wel een rommelig geheel:
- Zijperrons ipv eilandperron, dat is niet praktisch.
- De term Erasmuslijn is verouderd, nu metrolijn E.
- Men spreekt over trams, het is helemaal geen tram.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 11:06
door Tiktak
Ik personelijk, denk dat een tunnel beter was geweest, deze laten zakken vanaf de voetgangers/fietstunnel, en op het dak van de metrotunnel kan men spoor 11 en 12 herleggen, dus dan heb je twee vliegen in één klap.
Deze tunnel hoef dan ook geen bezwaren proceduren te volgen want niemand heeft hier last van, en bovendien zijn de kosten hiervan een stuk goedkoper.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 15:15
door willem
Onder het CS ligt nog een tunneltje als eerste aanzet van een lijn richting Scheveningen, misschien dat daarin ook al rekening gehouden is met een ondergrondse halte CS. Maar ook dan zijn er voor de overstappen niveau-verschillen, dus daarin maakt het niet zoveel uit of de metro op verdieping -1 of +2 zijn eindpunt krijgt.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 15:30
door OVinDelft
Je hebt helemaal gelijk Roland, ik dacht laat ik maar niet zeuren maar je krijgt het idee alsof ze niet eens weten waar hun ontwerp voor gebruikt gaat worden. Volgens mij is het sowieso nooit Erasmuslijn geweest naar Den Haag maar Hofpleinlijn, maar goed. Ook lijkt mij ondergronds een betere oplossing, maar het schijnt dat dit de goedkoopste (dat wil niet automatisch beste) optie is.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 10:28
door Roland
Er is ook een keer geopperd om gewoon naast de sporen 11 en 12 te gaan bouwen, daar schijnt nog ergens ruimte te zijn. Dat leek mij de goedkoopste oplossing. Al dat glas op +2 is natuurlijk wel leuk, maar wie gaat dat schoonhouden. Dat is ook niet goedkoop.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 06 maart 2013 13:31
door OVinDelft
Goh, wie had daar niet aan gedacht. Hier kan je zien dat er genoeg ruimte is.
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 21,,0,4.42
(ik zie ook nog gelede Den Oudsten staan in de verte, jammer dat die weg zijn)

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 09 maart 2013 13:59
door Hageneis
Daaronder zit de toegang naar de nieuwe parkeergarage. Is ook een loop/fietsroute voor Bezuidenhout-West.
De tunnel onder CS uit de jaren '70 voldoet niet aan de huidige veiligheidseisen.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 11 maart 2013 08:22
door wattman
Zover ik weet is er geen tunnel onder het CS, alleen is er ruimte in de funderingen voor eventuele tunnels in het verlengde van spoor 1/2 en 11/12 open gelaten. Ik heb nog iemand gesproken die begin jaren '70 bij een excursie naar het CS in aanbouw is geweest en ook hij bevestigde dit.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 27 maart 2013 14:35
door Hageneis
wattman schreef:Zover ik weet is er geen tunnel onder het CS, alleen is er ruimte in de funderingen voor eventuele tunnels in het verlengde van spoor 1/2 en 11/12 open gelaten. Ik heb nog iemand gesproken die begin jaren '70 bij een excursie naar het CS in aanbouw is geweest en ook hij bevestigde dit.


Aha, dan zal het wel slechts de ruimte zijn. Anyway, ze voldoen toch niet aan de hedendaagse veiligheidseisen.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 05 apr 2013 23:45
door Bert
De bouw van een compleet nieuw viaduct met station voor de Randstadrailmetro had vermeden kunnen worden als HTM en RET destijds bij de start van RandstadRail het eens waren geworden voor één materieeltype voor het gehele RandstadRailnetwerk.

Bij gebruik van één materieeltype had de lijn uit Rotterdam gebruik kunnen maken van de netkous. Bovendien hadden de voertuigen uit Rotterdam door kunnen rijden naar het Haagse stadscentrum en Scheveningen, wat overigens in de eerste plannen van RandstadRail ook de bedoeling was.

Verder was het niet nodig geweest de stations van Laan van Nieuw Oost Indië tot Forepark "dubbel" (met hoge en lage perrons) uit te voeren en was zou een rechtstreekse RandstadRailverbinding tussen Zoetermeer en Rotterdam makkelijk te realiseren zijn.

En tenslotte: natuurlijk is het en blijft het wan sneu-ig dat RandstadRAIL met de ingebruikname van een BUSBAAN af is...

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 09:26
door wattman
De geschiedenis van RandstadRail begint eigenlijk al met de keuze van Zoetermeer als groeikern (en daarmee de noodzaak voor een goede railverbinding, hetzij door HTM, hetzij door NS), de plannen voor een semi-metro netwerk in Den Haag en het vraagstuk "een Centraal Station in Den Haag". Bij het OV in de Haagse regio zijn diverse spelers betrokken met ieder hun eigen belangen. Daar valt bijv. ook de discussie rond en het uiteindelijke 'afschieten' van de 'conurbatietunnel' (de spoorverbinding naar Scheveningen) onder het CS te verklaren. Telkens kwam men met andere ideeen.

Dat men uiteindelijk tot twee materieeltypen kwam is niet zo vreemd. Met (Rotterdams) metromaterieel had nooit de integratie met het Haagse tramnet kunnen plaatsvinden. Omgekeerd had met Haags sneltrammaterieel (of dat nu de ooit voor de Zoetermeerlijn ontworpen "super GTL" was, of de huidige Citadis) nooit gekoppeld kunnen worden met de Rotterdamse metro.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 06 apr 2013 21:22
door willem
Bert schreef:En tenslotte: natuurlijk is het en blijft het wan sneu-ig dat RandstadRAIL met de ingebruikname van een BUSBAAN af is...

Een busbaan waaraan het ontwerp als raillijn nog duidelijk aan af te zien is en daardoor ver van de bebouwing (zeker de kernen) af ligt. Bergschenhoek heeft lijn 173 nog, naast lijn 174, dus daar valt het allemaal wel mee. In Berkel zullen ze er minder enthousiast over zijn, gezien de vaak langere afstanden tot de haltes. Bij een metro/sneltram is die langere afstand acceptabel, bij een bus een stuk minder. Eigenlijk is het een beetje lastig wat je nu van die busbaan moet vinden.

Lansingerland is een lastige gemeente voor het ov: het oude lijnennet tot afgelopen december had zo zijn eigen manco's: je kwam overal, maar wel met een hoop gekronkel en omwegen (dus lange reistijd). Nu is de pendel naar het andere uiteinde doorgeslagen, wat weer andere dingen geeft. Maar ideaal zul je het daar nooit krijgen, daarvoor zit er te weinig structuur in het gebied.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 09:07
door OVinDelft
wattman schreef:(of dat nu de ooit voor de Zoetermeerlijn ontworpen "super GTL" was, of de huidige Citadis)

Heb je daar info over, over die "super GTL"? Lijkt me leuk om te lezen.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 12:42
door Admin
Of er online veel over te vinden is weet ik niet, maar er staat wat in het materieelboek van Johan Blok uit 1993. Het was een vergrote versie van GTL, in 2-richting uitvoering, bedoeld voor de Ztm-lijn. Heeft de tekentafel nooit verlaten.... Concept was losjes gebaseerd op de Duitse Stadtbahn-B trams.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 08 apr 2013 16:57
door OVinDelft
Heb nooit van het bestaan van dat boek geweten, van wat ik op internet heb gevonden klinkt het goed. Is het een aanrader? Haagse trams in beeld vanaf 1945 heb ik zelf niet maar het exemplaar dat ik het ingekeken in het HOVM was wel erg mooi.