Pagina 8 van 9

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 04 aug 2016 17:28
door iljitsch
Er zijn redelijk wat mensen die naar hun werk bij LvNOI gaan met de metro.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 21:52
door Charles
Over de HSE is volgens mij niet goed nagedacht; of het is weer eens een centenkwestie...

Kom ik per stadstram aan op Den Haag Centraal, moet ik eerst met de (rol)trap naar beneden en een stukje verderop weer met de (rol)trap naar boven. Om daarna nog een keer de (rol)trap naar boven te nemen op op het perron te komen van de HSE.
Onbegrijpelijke logica :oops:

Veel logischer zou het zijn om vanaf het HSE-perron een loopbrug te hebben naar het kantorencomplex Stichthage met (rol)trappen naar elk tramperron. Dat bespaard de reiziger een hele omweg, maar helaas.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 25 sep 2016 23:00
door Slagathor
Misschien begrijp ik je voorstel niet goed; maar ook dan heb je met een fors aantal roltrappen te maken (en als je per ongeluk op een andere verdieping van het Stichthage moet zijn, ook nog een lift).

Ik zie het probleem niet. Je mag de tramsporen nu eenmaal niet oversteken, dus zijn roltrappen onvermijdelijk. Wees blij dat ze rollen. ;)

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 00:13
door bobo90
Ik denk dat charles bedoeld dat in plaats van +1 tramoerron naar 0 stationshal naar +1 busplatform naar +2 metro e je ook een loopbrug kan maken op +2 die met 2 roltrappen aansluit op +1 tramoerron. Dat scheelt tussen tram en metro twee roltrappen

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 07:08
door iljitsch
(Metroliefhebbers, tegenwoordige tijd is altijt met een t.)

Zulke roltrappen zouden natuurlijk handiger zijn en als eea vanaf de grond op nieuw gebouwd zou zijn zouden ze er waarschijnlijk ook wel gekomen zijn, maar om nu ingewikkelde dingen boven de tramsporen te gaan doen was waarschijnlijk niet zo handig...

Verder is dit alleen relevant als je wilt overstappen op 2 of 6, want voor 3 of 4 kan je veel makkelijker overstappen op één van de samenloop-haltes. Hoewel dat je reis geloof ik twee cent duurder maakt...

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 13:41
door Charles
bobo90 schreef:Ik denk dat charles bedoeld dat in plaats van +1 tramperron naar 0 stationshal naar +1 busplatform naar +2 metro e je ook een loopbrug kan maken op +2 die met 2 roltrappen aansluit op +1 tramoerron. Dat scheelt tussen tram en metro twee roltrappen
U hebt het goed begrepen :)

iljitsch schreef:Verder is dit alleen relevant als je wilt overstappen op 2 of 6, want voor 3 of 4 kan je veel makkelijker overstappen op één van de samenloop-haltes.
Inderdaad, ik heb het ook over de stadstram. Wie met de Zoetermeerlijn reist, dus lijn 3 of 4, doet er slim aan om op LvNOI over te stappen. Of op Forepark, kan ook nog.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 16:09
door iljitsch
In die gevallen stap ik altijd over op Voorburg 't Loo omdat als er dan wat mis is met 3/4 dan kan ik altijd nog 2 nemen.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 26 sep 2016 23:47
door Chris
Nergens in de grote steden is de overstap tussen metro en andere vervoersvormen zo beknopt op elkaar aangesloten als in Den Haag!
Met een extra loopbrug tussen de hoge tramsporen en het metro station heb je alleen maar extra roltrappen nodig want zonder de huidige exemplaren kan je ook niet...

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 30 sep 2016 15:53
door EnglishTramMan
Als men geen haast heeft en geen roltrap gedoe wil hebben is het ook eenvoudig om twee keer over te stappen. Te LvNOI van Erasmus naar 3of4, en daarna te Centraal +1 of in de tunnel van 3 of 4 naar 2 of 6.
Ik vind het nog steeds jammer dat de Erasmus perrons zo zijn gebouwd dat men die lijn nu niet door naar Scheveningen kan verlengen!

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 30 sep 2016 20:31
door Lijn 999
-----

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 02 okt 2016 15:17
door willem
Dat de spoorlijn verdwenen is kan ik me ergens wel voorstellen: die liep in een grote bocht naar Scheveningen toe. Daardoor zal de lijn niet aantrekkelijk geweest zijn.

Maar wie weet dat over tientallen jaren, als de kantorenflat op CS wellicht geamoveerd wordt, er toch ooit een doortrekking naar Scheveningen komt. Dat zal dan wel de doodsteek voor lijn 9 zijn. Er waren vage plannen voor een autotunnel onder/bij de Raamweg. Als je dan toch aan het graven bent kan die metrotunnel er wel bij. Wel kost het een stukje groen van het Koekamp.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 02 okt 2016 17:17
door iljitsch
Metrotunnel onder de route van lijn 9 lijkt me niet handig. Voor de meeste mensen die de tussenliggende haltes gebruiken zal het alleen maar slechter worden omdat de metro minder vaak stopt dan de tram. Ook het bouwen zal niet meevallen.

Betere optie lijkt mij iets meer rechts aanhouden, halte aan de noordkant van het malieveld, dan ondergronds door met nog een halte bij het bronovo-ziekenhuis en het eindpunt schuin tegenover het kurhaus. Heel misschien nog een extra halte tussen bronovo en eindpunt.

Maar dan moet het nieuwe HSE weer op de schop en een gat boren in stichthage...

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 03 okt 2016 17:42
door lcyerbanga3
Wat mij betreft hoeft de metro niet naar Scheveningen, dat ie al op centraal stopt vind ik al meer dan genoeg! 1 keer overstappen kan geen kwaad...

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 03 okt 2016 19:05
door Bert
Of een geheel nieuw trace voor de metro: vanaf Nootdorp langs de A12, via de Binckhorst (dat ook op de schop gaat) en het Centraal Station naar Scheveningen (of Kijkduin).

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 03 okt 2016 19:52
door willem
Dat Kijkduin geen railverbinding heeft is inderdaad een punt. Maar dat is veel goedkoper op te lossen door een aftakking van lijn 3 aan te leggen.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 09 okt 2016 12:38
door Bert
De goedkoopste oplossing is maar zelden de beste.

De metro naar Kijkduin heeft als voordeel, dat deze (op termijn) het Westland kan ontsluiten en gemakkelijk kan aansluiten op de dan naar metro omgebouwde Hoekse lijn.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 09 okt 2016 14:30
door iljitsch
Rij je wel een enorm eind om van Naaldwijk naar het dichtstbijzijnde treinstation...

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 10 okt 2016 09:23
door willem
Daarom is lijn 2 beter geschikt om verder naar het Westland te rijden: die heeft de meest rechtstreekse route. En bovendien deels dezelfde route als ooit de WSM had.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 10 okt 2016 12:32
door buschauffeur
En hoe vol zijn de bussen van en naar Kijkduin? Die rijden het laatste stuk nagenoeg leeg. Ook een tram rijdt zijn laatste kilometers leeg. Zonde geld en zonder voor de buslijnen die er nu rijden.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 10 okt 2016 14:29
door Tiktak
We dwalen af van deze topic, ik zou voorstellen om een nieuwe topic te maken Tramlijn naar Kijkduin onder Tram HTM als de web-master het goed vind.