Pagina 1 van 4

Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010 11:18
door Tiktak
De op site van de Digitale Tram zag ik foto's van een koppelstel in de keerlus van Leijenburg.
Weet iemand hier meer over te vertellen van het doel van deze koppelstel :?:

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010 12:40
door digitram
Ik was er zelf niet bij maar heb de informatie daarover erbij gezet.

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010 20:40
door Roland
Lijn 4 zou in de toekomst met gekoppeld materieel moeten kunnen rijden... Ik dacht dat er momenteel een onderzoek loopt naar de haalbaarheid.

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 06 maart 2010 21:04
door Admin
Gezien de drukte zijn koppelstellen zeker gewenst. En op het Buitentraject (CS-Ztm) kan dat ook prima. De pijn zittum nu juist in het stadstraject: zo'n koppelstel is dik 60m lang en zou mogelijk kruisingen kunnen blokkeren als de huidige voorrangsregelingen voor auto's niet worden omgezet in voorrangsregelingen voor het OV... :roll: :P Toch denk ik dat de HTM het wiel opnieuw aan t uitvinden is: de Duitse BoStrab norm laat trams van 70m toe en daar staat het verkeer echt niet langer door in de file :roll:

Overigens: koppelstellen zijn alleen mogelijk met koppelingen en een groot deel v/d serie heeft die nou net niet :P

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 10:32
door Roland
Ook moeten de onderstations nog verzwaard worden. 2 Cita's vreten natuurlijk een enorm vermogen.

Maar al met al blijft het lijken alsof ze met een trein door de stad willen rijden. Het hele voordeel van de tram vervalt (eenvoudige spoorconstructie, grote capaciteit met goedkope haltes)

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 14:50
door robert55
Een Regiocitadis is 37m, twee is dus 74. De Duitse norm is 75m, dus dat past [wat niet zo vreemd is, 't is een Duits ontwerp].

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 15:08
door Admin
Vergis je niet hoor, de NZH reed al met lokaalspoor materieel door de stad nog voor de Boedapesters verschenen in 1923. De AB 200 was een 4-wagen proefset uit 1918 (!!) met een totale lengte van net onder de 60m. Een BAB 400/450-set was 48m lang en slingerde zich door de smalle Parkweg in Voorburg, danwel de Spuistraat in A'dam... ;)

Eenvoudige spoorconstructies zijn het al jaren niet meer, kijk maar naar het proefvak op lijn 3 in de Pissuisestraat uit 1985. Tram-spoor is natuurlijk wel lichter van constructie dan het NS spoor, maar eenvoudig toch zeker niet... ;)

@Robert55: je hebt gelijk, maar ik zat in de buurt ;)

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 21:18
door Charles
...

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 07 maart 2010 22:43
door Admin
Zeker Charles. Desondanks was de Tramstraat in Katwijk zó smal dat er een verbod voor gemotoriseerd verkeer van kracht was om de tram de ruimte te geven. Helaas heeft men na de opheffing v/d tram ook een groot deel van het oude dorp plat gegooid en de huidige Tramstraat is vrij breed. Maar dat heeft al helemaal niks meer met RR te maken ;)

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 08 maart 2010 17:55
door Roland
Eenvoudige spoorconstructies zijn het al jaren niet meer, kijk maar naar het proefvak op lijn 3 in de Pissuisestraat uit 1985. Tram-spoor is natuurlijk wel lichter van constructie dan het NS spoor, maar eenvoudig toch zeker niet...


Er zijn nog genoeg stukken zandbaan met en zonder dwarsliggers, dit zijn goedkope constructies die niet geschikt zijn voor zwaar materieel. Voor exploitatie met RRmat wordt overal spoor op beton vereist.

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 12 maart 2010 09:13
door gba_child
Ik heb heel Inet afgezocht maar kon het nergens vinden.

Wanneer komt de nieuwe lading RR voertuigen?

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 12:02
door Charles
...

BerichtGeplaatst: 25 maart 2010 17:02
door Charles
...

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 25 maart 2010 17:11
door dejanj
Charles schreef:Er wordt al met RR-koppelstellen gereden :o
Vandaag in Voorburg gespot...
(img)
En korte tijd later...
(img)

Eeh, dit zijn RET-voertuigen?

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 12:33
door wattman
Is dat geen RR dan.... ;)

:D

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 14:06
door dejanj
wattman schreef:Is dat geen RR dan.... ;)

:D

Ik dacht dat we het over RR-H hadden, de haagse, en niet de RR-E...

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 16:14
door trammetje
Lijkt mij inderdaad wel aannemelijk als er een koppelstel in de keerlus van Leyenburg is "gespot". [respect]

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 19:15
door Roland
Als je het in Den Haag over gekoppeld rijden hebt, dan gaat het over lijn 4. Daar willen ze met gekoppeld materieel gaan rijden. Dit is onderdeel van Netwerk RandstadRail 1 (NRR1, zie ook: http://www.haaglanden.nl/sites/default/ ... %20def.pdf) Op lijn E wordt altijd gekoppeld reden mits er genoeg rijtuigen beschikbaar zijn en dat is nog niet altijd het geval.

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:15
door YC52000
[quote="Charles"]Er wordt al met RR-koppelstellen gereden :o
Vandaag in Voorburg gespot...
..........................

Zorg jij dat die metro's op haagse rails komen,, laat staan de keerlus van leyenburg !!!!

Re: Gekoppelde RR voertuigen

BerichtGeplaatst: 26 maart 2010 20:36
door Tiktak
YC52000 schreef:
Charles schreef:Er wordt al met RR-koppelstellen gereden :o
Vandaag in Voorburg gespot...
..........................

Zorg jij dat die metro's op haagse rails komen,, laat staan de keerlus van leyenburg !!!!


Niet zo brutaal zijn en let op je woorden. :x
Iedereen kan zich vergissen en Meneer Charles woont pas in Den Haag en is nog met zijn inburgeringscurcus bezig :lol:
en trammen wordt of is één van zijn grote hobies en hierdoor leert hij Den Haag goed kennen.

En nu weer on-topic.