Uiterlijk RegioCitadis

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor OVinDelft » 10 maart 2021 16:08

Ik weet dat WekraTrams (https://www.facebook.com/WeKraTrams) veel HTM-materieel bouwt, maar de prijzen zijn op aanvraag. Een GTL zal wel in de honderden euro's lopen. Niet zo gek natuurlijk als je materiaalkosten en manuren bij elkaar optelt, en krijgt er zeker iets bijzonders voor terug. Maar de vraag is natuurlijk of je dat geld er voor over hebt, zeker als je meerdere modellen wilt zoals ik. Als ik dan bezig ben dan wil ik eigenlijk een complete Delftse vloot hebben, inclusief Buitenlijner en Salonwagen, PCC1200 beige, PCC1100 geel, GTL3000 oorspronkelijk beige/rood, GTL3100 oorspronkelijk blauw/geel, GTL3100 volledig gereviseerd, RegioCitadis en Avenio. Dan praten we toch echt over duizenden euro's. Misschien acceptabel als het mijn enige hobby zou zijn, maar omdat ik al veel andere dure hobby's heb moest ik een keuze maken. :mrgreen:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Admin » 10 maart 2021 17:03

De witmetalen PCC kits van BEC waren indertijd ca 65 euries, maar daar kwam dan nog het bouwen, schilderen en verdere detaillering bij. GTL is nooit als industriemodel leverbaar geweest, Holger Beine (D) bood indertijd (ca 10 jaar terug) gierhars kappen aan op basis v/e Roco Duewag onderstel. Alleen de kappen waren al ca 100 euries, het Roco donor model en ook weer zaken als verf, opschriften etc kwamen daar nog bij. De Riess PCC's waren toch wel een stapje duurder (maar kwalitatief ook wel beter dan de BEC kitjes), ik dacht ca 400 euries voor een koppelstel. Rijklaar, dat dan weer wel.

(terzijde: Rietze heeft een HTM elektro-bus in het sortiment momenteel, Artitec doet het met de oude CSA Standaardbus in rood/grijs, beide zijn redelijk geprijsd, zolang het duurt!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor PAV » 11 maart 2021 13:10

De MRDH kiest bij deze nieuwe kleurstelling dus wel voor méér rood dan de Vervoerregio Amsterdam bij de 12G-trams, zie bijlagen:
Nieuw ontwerp voor de RegioCitadis.jpg

tramlijn_25_met_15g_tram_op_de_openingsdag_aan_de_halte_amstelveen_westwijk_optimized.jpg


Bij de RegioCitadis zou ik de voorkant niet rood maken, maar alleen de blauwe strepen rood maken. Dan ben je er ook al, en heb je inderdaad min of meer de rode kleurstelling zoals die eerder aan de bevolking is voorgelegd (zie post vorige pagina van buschaufeur). Ik vind die rode plaat boven de koplampen geen gezicht. Maar als ze die frontplaat rood maken, doe dan inderdaad ook maar de randen bij de bestemmingsbak in het rood. Nou ja, het zal vast wennen als ze het zo doorzetten. Of bedoelen ze met "De behuizing van de koplampen blijft wit" die plaat boven de koplampen?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor JoopS » 11 maart 2021 13:47

De Avenio 5008 zal als eerste de nieuwe kleurstelling krijgen vermoed ik. Daarna alle Avenio's die teruggaan naar de fabriek voor het garantiewerk. Dan is het de beurt aan de nieuwe trams die nog besteld moeten worden. Hierna de Regio Citadis bij de midlife revisie waarbij de koplampen wel in LED uitvoering (zoals bij de botsneus van de Gtl) komen want de huidige "autokoplampen" (halogeen) zijn uit de tijd.
De kleurstelling van de Avenio's was afgeleid van het ontwerp voor bussen waar het donkergrijs alleen het deel onder de zijramen besloeg. Bij bussen is het aandeel rood en grijs vrijwel 50/50 en bij de Avenio overheerst het donkergrijs!
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Tiktak » 11 maart 2021 15:35

Maarja, als er weer totaalreclame op komt dan heeft deze nieuwe kleurstelling geen nut. :lol: :lol:
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor PAV » 11 maart 2021 16:50

@Tiktak: vanuit die gedachte heeft dan toch geen enkel standaard livrei nut? Dan kun je net zo goed alle voertuigen standaard met totaalreclame laten rijden... ;)

Overigens wel een leuke passage uit het document van de MRDH:
Bij de bestuursovereenkomst R-net is een tabel met kleurenpalet bijgesloten. Het kleurenpalet is uitgewerkt in een Handboek R-net. Conform de afspraken in de R-net bestuursovereenkomst dient de Directieraad R-net met de afwijkingen in te stemmen. Het ontwerpbureau FromAtoB dat achter R-net stijl staat, heeft dit voorstel getoetst en goedgekeurd.

(...)

Reeds eerder is geconstateerd, dat meerdere overheden er voor kiezen om af te wijken van het handboek. Dit kan omdat het een inspanningsverplichting betreft en dus juridisch niet afdwingbaar is. Bij een nieuwe bestuursovereenkomst zal dus in ieder geval onderwerp van gesprek moeten zijn hoe hiermee om te gaan en of uniformiteit ook op een andere manier uitgestraald kan worden.


Dus bij de Avenio's was eerst het standaard R-net kleurenschema gekozen. En ik zag ooit ook een document met een ontwerp voor de RegioCitadissen in donkergrijs en rood. Maar nu kiezen ze er dus kortom voor de trams in lichtgrijs met rood uit te voeren "omdat anderen het ook doen"... :mrgreen:
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor OVinDelft » 11 maart 2021 20:24

Ter vergelijking, dit was het oorspronkelijke R-net ontwerp voor de RegioCitadis.

HTM RegioCitadis R-net.png
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor q-quan » 12 maart 2021 07:27

JoopS schreef:De Avenio 5008 zal als eerste de nieuwe kleurstelling krijgen vermoed ik. Daarna alle Avenio's die teruggaan naar de fabriek voor het garantiewerk. Dan is het de beurt aan de nieuwe trams die nog besteld moeten worden. Hierna de Regio Citadis bij de midlife revisie waarbij de koplampen wel in LED uitvoering (zoals bij de botsneus van de Gtl) komen want de huidige "autokoplampen" (halogeen) zijn uit de tijd.
De kleurstelling van de Avenio's was afgeleid van het ontwerp voor bussen waar het donkergrijs alleen het deel onder de zijramen besloeg. Bij bussen is het aandeel rood en grijs vrijwel 50/50 en bij de Avenio overheerst het donkergrijs!


Zouden ze op dat moment ook het bestemmingsdisplay vervangen door oranje LEDs? Bij de GTLs en Avenio's is het altijd goed te lezen, ook in fel licht / van een afstand, maar de RegioCitadis laat daarbij te wensen over...
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor JoopS » 12 maart 2021 09:48

Inderdaad, de bestemmingsdisplays zullen ook wel vervangen worden want het principe van kantelende kristalen die wel of geen licht van een tl buis doorlaten is nu wel achterhaalt en was altijd al slecht te lezen. Ook de binnenverlichting zal door led vervangen worden. Idem de buitenspiegels die zullen door camera's vervangen worden. Kortom de RC''s kunnen dan weer minstens 15 jaar mee.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Admin » 12 maart 2021 12:24

JoopS schreef: Kortom de RC''s kunnen dan weer minstens 15 jaar mee.

Wat natuurlijk het doel v/d exercitie is. Ik verwacht overigens dat, de HTM kennende en gezien de geschiedenis, er over 10-12 jaar een levensduurverlengende revisie aan komt, zodat de oudste wagens potentieel 40 dienstjaren kunnen halen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor willem » 12 maart 2021 13:16

Dan bereiken ze de leeftijd die de GTL's grofweg gehaald hebben.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Lange_Dre » 18 maart 2021 00:44

Admin schreef:
JoopS schreef: Kortom de RC''s kunnen dan weer minstens 15 jaar mee.

Wat natuurlijk het doel v/d exercitie is. Ik verwacht overigens dat, de HTM kennende en gezien de geschiedenis, er over 10-12 jaar een levensduurverlengende revisie aan komt, zodat de oudste wagens potentieel 40 dienstjaren kunnen halen.


Ik vermoed dat dit wel eens eerder kan gebeuren dan over 10-12 jaar. HTM is natuurlijk al aan het experimenteren met 1 RegioCitadis. Al kan dat wellicht ook te maken hebben met de nog te bestellen nieuwe stadstrams. Maar iets zegt mij dat de kans groot is dat men wanneer de het kleurenschema aan de buitenkant aanpast, ze het interieur ook wel eens meteen willen ontrandstadrailen. Zover dat een goed Nederlands woord is..
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor xCookiesolax » 18 maart 2021 08:51

De bekleding van de stoelen toont zichtbaar het Randstadrail logo. Dit wordt dus ook vervangen. De vraag is alleen of hier dan R-net bekleding voor terug komt of de rode bekleding zoals al is aangebracht in een deel van de 4014.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor willem » 18 maart 2021 18:22

Om dit soort redenen moet je altijd voor een neutrale stoelbekleding kiezen. Dan hoeven die niet voortijdig vervangen te worden als het product een andere naam krijgt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor PAV » 18 maart 2021 22:27

Er staat weliswaar RandstadRail-logo's op de stoelen in de RegioCitadissen, maar het woord komt er niet op voor. Het is meer het feit dat ze blauw zijn waardoor het vloekt met de Rnet- kleurstelling.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor iljitsch » 19 maart 2021 17:02

Maar hoe zie je tegelijk de buitenkant en de binnenkant??
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor PAV » 19 maart 2021 17:15

Niet, maar het vloekt ook misschien als je op de halte een rood-lichtgrijs voertuig zit en binnen alles blauw is. Aan de andere kant, bij de RET hebben ze blauw-lichtgrijs met rode stoelen en rood-blauw-lichtgrijs met groene stoelen. Dus alles kan...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor iljitsch » 19 maart 2021 18:41

Ik heb toch regelmatig als ik een GTL in vol reclame-tenue zie: dat zijn toch wel leuke kleuren! Dat rood/beige is nogal saai. Evenals blauw/wit voor RR. Of helemaal dat grijs van de niet-RR RET-metro's.

Volstrekt onhaalbaar, maar een leuk idee: iedere lijn z'n eigen kleuren.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor willem » 20 maart 2021 16:39

In Montpellier hebben ze dat systeem: daar kun je, naast het lijnnummer, aan de beschildering van de tram zien welke lijn het is.
Alleen als bv. lijn 1 vanwege defecten etc. te weinig trams heeft kun je geen tram van lijn 2 of 3 op die lijn inzetten: de kleur wijkt af. Exploitatief is dat onhandig.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor iljitsch » 20 maart 2021 18:20

Je zou reservematerieel achter de hand kunnen houden in standaardkleuren.

Dus bijvoorbeeld als er normaal 10 wagens op lijn 1 rijden, 8 in lijn 1-kleuren ofzo, en dan 2 en bij uitval 3 of 4 in standaardkleuren.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron