OVinDelft schreef:Jaren geleden heb ik een interessant artikel van het internet geplukt over de Haagse (semi)metroplannen die er geweest zijn. Het bestand heb ik wel (klik), de naam van de auteur helaas niet.
Zover ik weet, en dat is gebaseerd op iemand die bij de bouw is geweest in de jaren '70, is er alleen een ruimte gereserveerd tussen de funderingen van Stichthage. Dat zou dan zowel ter hoogte van spoor 1/2 als 11/12 zijn. In alle jaren heb ik, ondanks alle verhalen over tunnels of tunneldelen, etc, nog geen concrete aanwijzingen kunnen vinden maar zouden suggereren dat er iets van een constructie in de bodem zou liggen.
Die reservering was allemaal in het kader van de zogenaamde 'Conurbatietunnel' waarover destijds tussen gemeente en NS werd gediscussieerd. Uiteindelijk is daar de stekker uit getrokken. Ik ken ook geen ontwerp dat inzicht geeft hoe men het ondergronds (trein)station had willen construeren. Er zijn wel ondergrondse perrons geschetst in een overzichtstekening van station en het project De Nieuwe Hout. Dat is mijns inziens allemaal even conceptueel als die Rotterdamse baan, loopbruggen en kantoorblokken die ook op die tekening te zien zijn.
Dit is volgens mij een hardnekkig gerucht wat bij een bepaalde groep mensen maar blijft voortbestaan. Al zouden die voorbereidingen er ooit geweest zijn, dan is het allang verleden tijd geworden door alle nieuwbouw in de onmiddelijke omgeving.willem schreef:In het verleden zijn er wel plannen geweest voor een metro. Onder CS liggen geloof ik nog voorbereidingen daarvoor.
Charles schreef:Daarnaast is de Koekamp en het daarachter gelegen Malieveld een soort van heilige plaats geworden waar absoluut niets aan mag veranderen.
Charles schreef:Dit is volgens mij een hardnekkig gerucht wat bij een bepaalde groep mensen maar blijft voortbestaan. Al zouden die voorbereidingen er ooit geweest zijn, dan is het allang verleden tijd geworden door alle nieuwbouw in de onmiddelijke omgeving.willem schreef:In het verleden zijn er wel plannen geweest voor een metro. Onder CS liggen geloof ik nog voorbereidingen daarvoor.
wattman schreef:Over de geschiedenis van de semi-metro heb ik een driedelige serie geschreven die is gepubliceerd in het tijdschrift Haagse Tramhistorie van het HOVM. Het derde en laatste deel is in het meest recente nummer verschenen.
Daar bestaan of bestonden toch al plannen voor? Er heeft een tijdlang een spandoek gehangen van mensen die het er niet mee eens waren.iljitsch schreef:De koningscorridor: dus de metro vanaf Nootdorp naar de binckhorst. Ik zou dat doen door vanaf Nootdorp tot station Voorburg de metro direct naast het treinspoor te laten rijden. Dan na station Voorburg ondergronds, halte binckhorst, en dan... wordt het lastig.
De Sprintersporen komen dan aan de ‘zeezijde’ en de Intercitysporen aan de ‘landzijde’ in verband met de bediening van Den Haag Centraal door de hoogfrequente Sprinters die de hoogfrequente (8x/uur) Intercity’s richting Leiden niet kunnen kruisen.
willem schreef:Als je toch x miljoen euro gaat uitgeven voor ov kun je dat beter investeren in plaatsen waar amper of slecht ov is (in combinatie met voldoende bebouwing en dus reizigers) dan op plaatsen waar al voldoende vervoer aanwezig is of relatief eenvoudig uitgebreid kan worden.
buschauffeur schreef:Het probleem is alleen at lijn 3 volgens de plannen ook naar Leyenburg moet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast