Tijd voor een Haagse metro?

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor iljitsch » 26 mei 2022 15:47

Wordt het niet eens tijd dat Den Haag een metro krijgt?

Voorheen was altijd de gedachte dat Den Haag "te klein" was voor een metro. Maar laten we eens de vergelijking met Rotterdam maken: 5 metrolijnen, 588 duizend inwoners. Den Haag: 5 ondergrondse / verhoogde tramhaltes in het centrum + R-net richting Zoetermeer op verhoogd spoor, 553 duizend inwoners.

Dus 6% minder inwoners en 60% minder metro. (Als we redelijk arbitrair 2 lijnen naar Zoetermeer ieder als driekwart van een metrolijn tellen en de tramtunnel - Oostinje als een halve metrolijn.)

Nu zijn er flink wat verschillen, zoals het feit dat Rotterdam qua landoppervlakte 2,5 x zo groot is en aan alle kanten slaapsteden heeft, terwijl Den Haag alleen aan de oostkant Zoetermeer en Pijnacker heeft.

Maar toch. Met de enorm snelle groei van het aantal inwoners van Den Haag, wordt het niet tijd om eens serieus na te gaan denken over een metro?

Bijvoorbeeld lijnen 2 en 4 ondergronds laten gaan vóór de zevensprong.

En/of lijn 9 weg te halen van het verkeer dat de Raamweg op wil en die ofwel onder de gracht te stoppen, ofwel de metro E over het koekamp en de rand van het malieveld verhoogd een stuk door te trekken richting Scheveningen.

Wat verder van het centrum werkt het systeem met trams die over voormalige grachten rijden gescheiden van het overige verkeer redelijk goed, maar met al die mensen die in die nieuwe torens aan de randen van het centrum wonen en ofwel het centrum in willen ofwel de trein naar elders willen nemen (Den Haag begint ondertussen een buitenwijk van Amsterdam te worden!) kan je op de huidige manier niet veel langer verder.

Ik denk zelfs dat Den Haag Rotterdam wel eens in zou kunnen gaan halen qua inwoneraantal.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor Lange_Dre » 26 mei 2022 16:16

Allereerst nog los van het feit of Den Haag wat oppervlakte groot genoeg is voor een metro, wie en hoe gaat een Metro lijn betaald worden?

Daarnaast zal een toekomstige metro waarschijnlijk ten koste gaan van tram en of bus.

Over je voorstel voor tram 9, wat is de meerwaarde van Metro lijn E ipv lijn 9? Dit zal veel haltes kosten, dus wat is hier het nut van? Voor die paar zomerse dagen per jaar ga je geen dure metrolijn aanleggen.

Den Haag heeft meer baat aan snellere tram verbindingen. Lees, minder vaak/lang voor stoplichten wachten, hier en daar een ongelijkvloerse kruising. En last but nog least, een hogere snelheid op de vrije trambanen.

Een metro onder Den Haag is naast dat het al decennia een gepasseerd station is, ook in de huidige tijd onrealistisch.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor willem » 26 mei 2022 16:57

In het verleden zijn er wel plannen geweest voor een metro. Onder CS liggen geloof ik nog voorbereidingen daarvoor. Dat werd als te ambitieus gezien en toen is de semi-meto gekomen. Ook die plannen zijn grotendeels niet door gegaan. Wel is het tramviaduct en -tunnel een overblijfsel van die plannen.
Momenteel is het Haagse tramnet uitgebreid en van goede kwaliteit. Het zegt wel iets dat de tram van Den Haag gekoppeld is aan de metro van Rotterdam. Een beetje flauw kun je door die Rotterdamse metro zeggen dat Den Haag een metro tussen Leidschenveen en CS heeft.

Qua formaat zit Den Haag een beetje op het randje. Sommige qua grootte vergelijkbare steden hebben wel een metro, bijvoorbeeld Nurnberg of Oslo. De stad is, voor Nederlandse begrippen, dichtbevolkt en dat is gunstig voor een metro. Het ov in Nederland heeft een groot nadeel en dat is de concurrentie van de fiets. Dat is in ons vlakke land met milde winters meestal makkelijker dan in het buitenland. Gevolg is dat de vervoervraag lager ligt in vergelijking met buitenlandse plaatsen die even groot of zelfs veel kleiner zijn.
Natuurlijk gaat een metro ten koste van sommige tram- en buslijnen en hangt er een serieus kostenplaatje aan. Onmogelijk is het echter niet. Uiteraard moet wel de politiek achter zulke plannen staan.

Los van de bouwkundige situatie rond het huidige eindpunt zie ik lijn E in een heel verre toekomst nog wel eens doorgetrokken worden naar Scheveningen. Hoewel het richting Scheveningen jammer is dat het lastig is om een logische routevoering te bedenken waarbij je zowel CS als het centrum aandoet (je wil in Scheveningen wel ergens rond het Kurhaus uitkomen). Bij de tram is dat opgelost met twee routes (via Madurodam of langs het Vredespaleis): voor een metro is dat geen optie.
Verder zouden de lijnen 3 en 4 nog uitgebouwd kunnen worden tot een gecombineerde metro. Waarbij ik zou kiezen voor een metro via de route van lijn 4 naar Leyenburg. En eventueel vanaf daar nog verder naar Loosduinen.

Het kan allemaal wel, maar kost en tijd en geld. Zelf denk ik dat er meer draagvlak is om de zoals gezegd al goede kwaliteit van de tram verder te verhogen naar het niveau van de Utrechtse tram. Met minder geld bereik je daar meer resultaat mee.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor OVinDelft » 26 mei 2022 23:32

Jaren geleden heb ik een interessant artikel van het internet geplukt over de Haagse (semi)metroplannen die er geweest zijn. Het bestand heb ik wel (klik), de naam van de auteur helaas niet.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor Chris » 27 mei 2022 05:17

Een paar jaar geleden is 'Schaalsprong OV' nog als project gestart. Meer info daarover in: Deze folder!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor wattman » 27 mei 2022 09:31

OVinDelft schreef:Jaren geleden heb ik een interessant artikel van het internet geplukt over de Haagse (semi)metroplannen die er geweest zijn. Het bestand heb ik wel (klik), de naam van de auteur helaas niet.

Het artikel was in 2006 gepubliceerd op skyscrapercity, door "stevendh", het lijkt echter dat zich achter die gebruikersnaam Siegfried Nijssen verbergt.

Nog aan te vullen op het document, en eerdere postings hier.

* de voorbereiding voor de tunnel naar Scheveningen onder het Centraal Station hield verband met de "Conurbatietunnel", een nimmer gerealiseerd plan om met NS-treinen door te rijden. Dat leidde tot eindeloze discussies. Ik citeer mijzelf (ook uit skyscrapercity)
Zover ik weet, en dat is gebaseerd op iemand die bij de bouw is geweest in de jaren '70, is er alleen een ruimte gereserveerd tussen de funderingen van Stichthage. Dat zou dan zowel ter hoogte van spoor 1/2 als 11/12 zijn. In alle jaren heb ik, ondanks alle verhalen over tunnels of tunneldelen, etc, nog geen concrete aanwijzingen kunnen vinden maar zouden suggereren dat er iets van een constructie in de bodem zou liggen.

Die reservering was allemaal in het kader van de zogenaamde 'Conurbatietunnel' waarover destijds tussen gemeente en NS werd gediscussieerd. Uiteindelijk is daar de stekker uit getrokken. Ik ken ook geen ontwerp dat inzicht geeft hoe men het ondergronds (trein)station had willen construeren. Er zijn wel ondergrondse perrons geschetst in een overzichtstekening van station en het project De Nieuwe Hout. Dat is mijns inziens allemaal even conceptueel als die Rotterdamse baan, loopbruggen en kantoorblokken die ook op die tekening te zien zijn.


* De keuze voor het semi-metroconcept berust in de kern op het rapport van Lehner, jaren '60 vorige eeuw. Zijn analyse luidde dat Den Haag het best trams kon behouden, maar waar nodig conflictvrije verbindingen via tunnels en viaducten. Zijn rapport noemt ook nog een ring met trams in tunnels rond het centrum. Dat laatste is denk ik niet los te zien van grootse plannen voor cityvorming en stadssnelwegen voor het autoverkeer door het centrum.

* het semi-metroplan was behoudens, het sneltramviaduct met de nimmer gerealiseerde afslag naar Scheveningen over de Koekamp, slechts conceptueel. Voorzien was nog een tunnel voor de as Parkstraat - Spui - Zieken, met een verbinding Spui - Muzenstraat voor lijn 9.

* Als voordeel van de semi-metro werd gezien de mogelijkheid van geleidelijke ombouw, met de mogelijkheid om eventueel in de toekomst over te kunnen schakelen naar een echte metro. Het destijds ontworpen materieel (2,65 meter breed), zag er erg metroachtig uit, maar moest wel kunnen deelnemen aan het straatverkeer. Nog aardig is om op te merken dat de verlenging van lijn 9 naar Vrederust destijds werd aangelegd met het profiel van vrije ruimte geschikt voor 2,65 meter breed materieel.

* Een enorm voorstander van de Haagse aanpak is Ir. H.P. Kaper in zijn boek Moderne Sneltrams (1976). Hij noemt hierbij aspecten als belevingswaarde, die hij hoger inschat bij een (snel)tram dan een (onpersoonlijke) metro. Tastbaarder is zijn stelling dat een sneltram op een trambaan met 97% vrije baan en beïnvloeding van de verkeerslichten (hij noemt Den Haag als voorbeeld) vaak zal voldoen. Om op metroniveau te komen, dus met 100% vrije baan, gaan onevenredig veel kosten in die laatste 3% zitten. Inderdaad kun je je afvragen of bij een huidige rijtijd van 14 minuten van lijn 9 tussen Kurhaus en Centraal Station je wil gaan investeren in een metro. Hierbij speelt nog het vergroten van loopafstanden, en dat passagiers tijd kwijt zijn aan de bereiken van het ondergrondse perron. Dat zou voor veel reizigers wel eens een langere reistijd kunnen opleveren.

Over de geschiedenis van de semi-metro heb ik een driedelige serie geschreven die is gepubliceerd in het tijdschrift Haagse Tramhistorie van het HOVM. Het derde en laatste deel is in het meest recente nummer verschenen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor Charles » 27 mei 2022 09:57

willem schreef:In het verleden zijn er wel plannen geweest voor een metro. Onder CS liggen geloof ik nog voorbereidingen daarvoor.
Dit is volgens mij een hardnekkig gerucht wat bij een bepaalde groep mensen maar blijft voortbestaan. Al zouden die voorbereidingen er ooit geweest zijn, dan is het allang verleden tijd geworden door alle nieuwbouw in de onmiddelijke omgeving.

Daarnaast is de Koekamp en het daarachter gelegen Malieveld een soort van heilige plaats geworden waar absoluut niets aan mag veranderen. En onder het Malieveld ligt een parking wat de aanleg van een tunnel lastig maakt.

Met de kennis van nu en hoe men tegenwoordig erover denkt om het autoverkeer in en door de stad te verminderen, is het absoluut een verkeerd besluit geweest om het spoor naar Scheveningen op te breken. Nu staat op vrijwel elke zomerse dag meerdere files richting Scheveningen-Strand. En de trams en bussen worden daardoor gehinderd.
Waarom trouwens wil zowat heel Nederland (en ver daarbuiten) massaal naar specifiek het strand van Scheveningen :?:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2022 09:58

Ugh, die schaalsprong maakt me blij dat ik geen ambtenaar meer ben!

Over de inwoneraantallen: klopt niet precies. Ik heb mijn aantallen van Wikipedia maar voor "Rotterdam" is dit alleen de stad Rotterdam, niet de gemeente Rotterdam. Het metronetwerk omvat uiteraard een enorm aantal randgemeenten, vaak op aanzienlijke afstand van het centrum van Rotterdam.

Tja, de tram verbeteren... hoe doe je dat? Sowieso kan je nog best wat haltes schrappen om wat beter door te kunnen rijden. Ook heb ik het idee dat wat meer aandacht bij de bestuurders voor snelheid zou kunnen helpen. We zitten nu een beetje in een vicieuze cirkel van langzame trams, mensen die er nog even snel voor oversteken, nog voorzichter rijden door de bestuurders. Een automatische misthoorn als iemand zich binnen waar de komende 20 seconden een tram verschijnt begeeft zou misschien ook iets helpen. :mrgreen:

Ik geloof dat nagenoeg alle tramlijnen het grootste deel van hun route over een vrije baan rijden. Dan zit de resterende vertraging hem dus in de kruispunten. Weliswaar hebben trams daar prioriteit, maar echt 'm lekker op z'n staart trappen als je een druk kruispunt over gaat blijft toch lastig.

Dan is ondergronds toch wel een heel aantrekkelijke optie. Zeker ook omdat je dan het overige verkeer niet hindert met lange/gekoppelde trams/metro's en/of hoge frequenties.

Twee concrete plannen:

Eén:

De koningscorridor: dus de metro vanaf Nootdorp naar de binckhorst. Ik zou dat doen door vanaf Nootdorp tot station Voorburg de metro direct naast het treinspoor te laten rijden. Dan na station Voorburg ondergronds, halte binckhorst, en dan... wordt het lastig.

Misschien kan je nog heel diep onder CS en de autotunnels ernaast door. Maar ik denk dat het handiger is om onder het water van de Oranjebuitensingel door te gaan. Zo kom je niet in de knel met de funderingen van die hoge gebouwen aldaar. Wel aan de overkant van de straat van CS, maar ja, het leven is niet perfect.

Met een halte bij station Ypenburg kan zo station Voorburg vervallen als treinstation aangezien dit nu door de metro bediend wordt.

Dan onder de gracht verder naar Madurodam. Ik denk dat het het handigst is om 9 gewoon bovengronds te laten rijden, dan kan de metro zonder problemen een hoge vloer en heel weinig haltes hebben.

Dan bij Madurodam afbuigen via de Teldersweg en dan een halte bij het congresgebouw / gemeentemuseum (of hoe ze eea tegenwoordig ook noemen). Daar zou je je eindpunt kunnen maken of via de Willen de Zwijgerlaan richting het Norfolkterrein.

In principe is er overigens ook geen reden om die aftakking bij Madurodam met gewone bovengrondse trams te doen als metro niet haalbaar is. Maar de metro heeft als voordeel dat je zo met een aftakking bij vliegveld zestienhoven je een snelle directe lijn tussen het vliegveld en het congrescentrum kan hebben.

Twee:

Lijn 4. Ik had eerder geopperd om die voor de zevensprong ondergronds te laten gaan. Een conservatief plan is dan om vanaf de Apeldoornselaan onder de Dierenselaan, Steijnlaan en 's-Gravenzandelaan te gaan. Omdat lijn 6 dit stuk bovengronds blijft bedienen heb je eigenlijk maar twee haltes nodig: Paul Krugerplein om over te kunnen stappen op 6 en 12, en Lijnbaan vanwege het ziekenhuis. Dan twee haltes tramtunnel en je bent met 4 stops van Leyenburg op CS! Kijk, dat zet zoden aan de dijk.

Maar als we de tunnelboormachine van stal halen (bovenstaand zou met open tunnelbakken moeten kunnen naar mijn inschatting) zou je ook onder de bebouwing door kunnen en een andere route kunnen nemen: met een halte Soestdijksekade/zuiderpark en dan een overstaphalte Delftselaan.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2022 09:59

Charles schreef:Daarnaast is de Koekamp en het daarachter gelegen Malieveld een soort van heilige plaats geworden waar absoluut niets aan mag veranderen.

Hm, ik werd laatst onaangenaam verrast door een nieuwe asfaltweg over de zijkant van het malieveld (aan de koekamp-kant).
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor OVinDelft » 27 mei 2022 12:03

Charles schreef:
willem schreef:In het verleden zijn er wel plannen geweest voor een metro. Onder CS liggen geloof ik nog voorbereidingen daarvoor.
Dit is volgens mij een hardnekkig gerucht wat bij een bepaalde groep mensen maar blijft voortbestaan. Al zouden die voorbereidingen er ooit geweest zijn, dan is het allang verleden tijd geworden door alle nieuwbouw in de onmiddelijke omgeving.

In ieder geval bestaat er onderstaande tekening van CS, met ingetekend een tunnel parallel aan Stichthage. Of die voorbereiding daadwerkelijk gebouwd is, is natuurlijk weer een andere vraag.

Heel Nieuw Centraal Station Den Haag.jpg

Ook aardig is deze maquette van een bijna volledig ondergronds CS, met alleen een bovengronds tramcorridor Herengracht - Bezuidenhoutseweg:
https://twitter.com/Stadtbahn_DH/status ... 3294382081
Ook deze (andere?) maquette laat de treinsporen ondergronds zien:
https://youtu.be/N-w5BJYuzdQ?t=39

wattman schreef:Over de geschiedenis van de semi-metro heb ik een driedelige serie geschreven die is gepubliceerd in het tijdschrift Haagse Tramhistorie van het HOVM. Het derde en laatste deel is in het meest recente nummer verschenen.

Ik zal je hierover even een privébericht sturen!
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor buschauffeur » 27 mei 2022 12:19

Er bestaan vergevorderde plannen voor twee tunnels in Den Haag die ook al met (inmiddels achterhaalde?) budgetten genoemd worden.
Koningscorridor Scheveningen-Binckhorst € 800 mln.
Leyenburgcorridor/verlenging tramtunnel € 500 mln.

De Leyenburgcorridor is in mijn ogen een hele slechte. Door die tunnel zouden lijn 3 en 4 gaan rijden. Fijnmazig OV wordt zo de nek omgedraaid. Snelheid boven bereikbaarheid. Zie maar hoe je op de grote knooppunten geraakt. Gelukkig zijn er politieke partijen die hier niet om staan te springen maar jullie weten, MRDH is almachtig en beheert de grote zak met geld.

Ik heb nog een goede tip voor HTM en MRDH. De snelste verbinding tussen begin en eindpunt is zonder haltes.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor Charles » 27 mei 2022 12:24

iljitsch schreef:De koningscorridor: dus de metro vanaf Nootdorp naar de binckhorst. Ik zou dat doen door vanaf Nootdorp tot station Voorburg de metro direct naast het treinspoor te laten rijden. Dan na station Voorburg ondergronds, halte binckhorst, en dan... wordt het lastig.
Daar bestaan of bestonden toch al plannen voor? Er heeft een tijdlang een spandoek gehangen van mensen die het er niet mee eens waren.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2022 15:02

Nou, "plannen" klinkt wel heel concreet. Als ik ga zoeken kom ik toch vooral beleidsontwikkelingstaal en marketingpraat tegen, geen kaartjes met ingetekende routes. Volgens mij is dit het laatste van de gemeente: OV NEXT: openbaar vervoer van de toekomst.

In deze grote PDF van de provincie las ik wel iets interessants onder het kopje "oude lijn":

De Sprintersporen komen dan aan de ‘zeezijde’ en de Intercitysporen aan de ‘landzijde’ in verband met de bediening van Den Haag Centraal door de hoogfrequente Sprinters die de hoogfrequente (8x/uur) Intercity’s richting Leiden niet kunnen kruisen.

Blijft wel vaag waar ze het over hebben want vlak daarvoor ging het over Dordrecht, en Den Haag CS ligt niet aan de oude lijn. Maar in de huidige configuratie waarbij je netto op de oude lijn maar twee sporen hebt tussen LvNOI en HS en je bij HS ook nog gelijkvloers kruisend verkeer hebt ga je geen 16 treinen per uur kunnen laten rijden...

Sterker nog, er rijden nu welgeteld 0 sprinters per uur/dag/week/jaar tussen Leiden en Dordrecht. Als je bijvoorbeeld van Leiden de Vink naar Delft Zuid wilt dan moet je op Den Haag CS overstappen. Met zo'n doorgaande stoptreinverbinding bedien je ook alleen de, neem ik aan, kleine groep die reist tussen een klein station ten noorden van LvNOI naar een klein station ten zuiden van HS, dus daar heb je absoluut geen 8 stoptreinen per uur nodig. Zeker niet als dat ten koste van iets anders gaat.

Ok, maar we dwalen af... Ik hoop maar dat niet het treinspoornetwerk in onze regio de nadelen van een metro krijgt (lagere snelheden, tijdverlies door meer haltes) en die van de trein houdt (weinig mensen wonen op loopafstand van een station, treinen met relatief weinig deuren en die langzaam optrekken).
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor willem » 27 mei 2022 23:33

Wat me bij de huidige metroplannen opvalt is dat ze zowel in het Haagse tussen Nootdorp en Voorburg, maar vooral de RET met het plan om met metro's over de Oude Lijn te gaan rijden, ze naast of over bestaande raillijnen lopen.

Als je toch x miljoen euro gaat uitgeven voor ov kun je dat beter investeren in plaatsen waar amper of slecht ov is (in combinatie met voldoende bebouwing en dus reizigers) dan op plaatsen waar al voldoende vervoer aanwezig is of relatief eenvoudig uitgebreid kan worden.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor OVinDelft » 28 mei 2022 00:03

Ik denk dat dat ook de reden is dat Den Haag weinig geld toegezegd heeft gekregen voor grote openbaar vervoersprojecten vanuit het Nationaal Groeifonds. De plannen zijn niet concreet genoeg onderbouwd en vormen doublures met reeds goed lopende bestaande lijnen. Voor de Binckhorst bijvoorbeeld voldoet een vrij liggende trambaan Binckhorstlaan - Maanweg - Station Voorburg; het uitvoeren als een lightrail die de Sprinter overneemt naar Zoetermeer is een beetje dubbelop en je rijdt grotendeels door niemandsland.

Ik heb het vermoeden dat het RET-plan van de Oude Lijn overnemen al weer in de ijskast is verdwenen. NS en ProRail hebben het alternatief (de CitySprinter) al helemaal uitgewerkt en er is vanuit het rijk al een toezegging van 1 miljard euro gedaan.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2022 06:30

willem schreef:Als je toch x miljoen euro gaat uitgeven voor ov kun je dat beter investeren in plaatsen waar amper of slecht ov is (in combinatie met voldoende bebouwing en dus reizigers) dan op plaatsen waar al voldoende vervoer aanwezig is of relatief eenvoudig uitgebreid kan worden.

Probleem is dat iedereen naar CS of het centrum wil. Of misschien HS. En drie keer raden, daar komen nagenoeg alle lijnen al langs, maar het is niet genoeg.

En het gaat nog erger worden vanwege de inzet op een "compacte stad". Dus: een mini-Manhattan binnen het krappe 19e-eeuwse stratenplan van de Haagse binnenstad. Zelfs fietsen is daar al best een probleem, en de auto kan je helemaal vergeten. Dus dat wordt nog meer OV binnen die paar vierkante kilometer. Ondertussen maakt de drukte daar en de ingeklemdheid van Den Haag aan drie kanten (westland/zee/wassenaar) dat veel mensen vanaf de rand van de stad steeds langer onderweg zijn naar centrale voorzieningen of treinverbindingen naar buiten de stad.

Vandaar dus dat een metrolijn die sneller bij CS is voor de hand ligt. In de binkhorst is behoefte aan meer OV dus daar kan zo'n metro mooi langs. Ja, langs het treinspoor is wat armoedig, maar een kilometerslange tunnelbuis boren onder leeg gebied is een dure grap. Bovengrondse tram in de binkhorst kan natuurlijk ook, maar dan mis je het voordeel dat je de samenloop van 3/4/E kan ontvlechten.

En ik denk dat ondergronds van leyenburg naar het centrum voor lijn 4 flink kan helpen om een groot deel van de stad dichter bij de trein (en het centrum) kan helpen en zo een impuls geven aan een gebied wat niet volgeplempt wordt met woontorens.

Maar als jij andere ideeën hebt, ik ben benieuwd!
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor buschauffeur » 28 mei 2022 12:58

Het probleem is alleen at lijn 3 volgens de plannen ook naar Leyenburg moet. Zo help je fijnmazig OV naar de knoppen. Het gaat om de grote vervoersstromen en de rest zoekt het maar uit.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor willem » 28 mei 2022 13:57

Die tendens begint wel wat door te slaan ja.

Den Haag is redelijk volgens een schaakbordpatroon gebouwd. Dat maakt het lastig om al het ov op een as te concentreren. Aan de andere kant van een blokje zit immers ook een route met een simpel gezegd vergelijkbare vervoervraag. Doordat alle bussen uit het Westland op Leyenburg eindigen is die as wat drukker geworden.
Dat schaakbordpatroon maakt het eveneens moeilijk om een metro aan te leggen. Langs bv. de Hoekse Lijn liggen alle plaatsen op een rijtje en dat werkt voor een metro beter.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2022 14:57

buschauffeur schreef:Het probleem is alleen at lijn 3 volgens de plannen ook naar Leyenburg moet.

Dat klinkt niet als de meest logische aanpassing. ;)

Op zich ben ik wel voor een verbinding tussen Leyenburg en De Savornin Lohmanplein via de Thorbeckelaan, maar dan denk ik eerder aan het doortrekken van 6 naar Kijkduin.

Misschien zou vanaf het einde van 3 naar het centrum en verder iets sneller gaan via Leyenburg als je vanaf daar ondergronds met bijna geen haltes gaat (zie mijn eerdere verhaal), maar hoeveel mensen maak je daar blij mee? En hoeveel mensen maak je daar NIET blij mee doordat een groot deel van de Laan van Meerdervoort niet meer door 3 bediend wordt? Dan zou daar sowieso iets voor in de plaats moeten komen, maar dat wordt dan wel een lagere frequentie en in de tramtunnel is geen ruimte meer.

(Als je in het gebied Loosduinen/Kijkduin gaat wonen dan weet je dat je niet in een paar minuten met de tram in het centrum bent. (Heb daar zelf een mooi huis overwogen maar wel 9 km fietsen naar mijn werk...) Maar met de auto ben je vanaf daar nog wel redelijk snel de stad uit. Niet de hoogste prioriteit om te bedienen met versneld OV als dat ten koste gaat van anderen met minder opties, zou ik zeggen.)

Als je die richting uit wilt is het logischer om 3 komend uit Zoetermeer vanaf CS verder te laten rijden via de route van 2 en dan het zuidwestelijke stuk van 3 en het noordoostelijke stuk van 2 aan elkaar te koppelen als stadstramlijn in plaats van randstadrail.

Misschien sowieso een idee om te kijken hoe de lijnen uit Zoetermeer kunnen keren op CS hoog om zo de tramtunnel te ontlasten. Ik zag al een plan om 6 uit de tunnel te verbannen. Daar benadeel je bezuidenhout en mariahoeve mee die dan moeten overstappen of verder lopen als ze willen winkelen in het centrum. Mijn inschatting is dat van de reizigers uit Zoetermeer er veel minder een bestemming voorbij CS hebben. Zeker als ook de samenloop met RR E opgelost wordt krijg je zo meer ruimte voor een hogere frequentie Zoetermeer - CS en nog een heel redelijke frequentie Zoetermeer - tunnel en verder.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tijd voor een Haagse metro?

Berichtdoor buschauffeur » 28 mei 2022 15:17

Het gaat er niet alleen om op het station te komen. Wat dacht je van het ziekenhuis. De wijk Bohemen is bus 23 naar Leyenburg al kwijtgeraakt (want er zitten zo weinig mensen in het laatste stukje) en dan zou straks lijn 3 naar het Westeinde niet meer over de Laan van Meerdervoort rijden? Met de kaasschaafmethode wordt steeds meer gekozen voor de meest rendabele vormen. Rijden van spits tot spits en later op de dag niet of nauwelijks meer, geen bus of tram meer in iedere wijk maar grote lijnen om snel massa's mensen te kunnen vervoeren.
Je ziet het bij de onzin met het schrappen van de tramhaltes. Geen stop meer voor lijn 2 tegenover het verzorgingshuis omdat mensen dan zogenaamd sneller in het centrum zijn. Maar vergeet niet dat het grootste deel van die reizigers pas na die halte instapt en dus niets merken van die halve minuut tijdswinst. Het gaat om het grote geld. Openbaar vervoer wordt een soort van luxe en laat een hoop mensen achter met vervoersarmoede.

"Openbaar vervoer is ooit bedacht als dienst voor degenen die geen auto hebben, maar wel moeten reizen. Dat zijn vooral scholieren, ouden van dagen en mensen met een smalle beurs. Later is de service ook wel gepresenteerd als het (milieuvriendelijk) alternatief voor het filerijden. Met de nieuwe bezuinigingsrondes van Connexxion en ook de RET en de andere ov-bedrijven, want allemaal zijn ze door corona op zwart zaad beland en snijden ze net zo hard, gaan die mooie ideeën overboord.
Zij investeren in de lijnen die wel druk zijn. Vooral de metro, waarop het straks in Rotterdam nooit langer dan 2,5 minuut wachten is. De wijken en de dorpen waar minder reizigers zijn, kunnen hun bus gedag zeggen. Een keuze voor het centrum, ten koste van de periferie. Met gevolgen."


https://www.ad.nl/rotterdam/vervoersarm ... ~a67a2017/
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Volgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron