Tijd voor een Haagse metro?
Geplaatst: 26 mei 2022 15:47
Wordt het niet eens tijd dat Den Haag een metro krijgt?
Voorheen was altijd de gedachte dat Den Haag "te klein" was voor een metro. Maar laten we eens de vergelijking met Rotterdam maken: 5 metrolijnen, 588 duizend inwoners. Den Haag: 5 ondergrondse / verhoogde tramhaltes in het centrum + R-net richting Zoetermeer op verhoogd spoor, 553 duizend inwoners.
Dus 6% minder inwoners en 60% minder metro. (Als we redelijk arbitrair 2 lijnen naar Zoetermeer ieder als driekwart van een metrolijn tellen en de tramtunnel - Oostinje als een halve metrolijn.)
Nu zijn er flink wat verschillen, zoals het feit dat Rotterdam qua landoppervlakte 2,5 x zo groot is en aan alle kanten slaapsteden heeft, terwijl Den Haag alleen aan de oostkant Zoetermeer en Pijnacker heeft.
Maar toch. Met de enorm snelle groei van het aantal inwoners van Den Haag, wordt het niet tijd om eens serieus na te gaan denken over een metro?
Bijvoorbeeld lijnen 2 en 4 ondergronds laten gaan vóór de zevensprong.
En/of lijn 9 weg te halen van het verkeer dat de Raamweg op wil en die ofwel onder de gracht te stoppen, ofwel de metro E over het koekamp en de rand van het malieveld verhoogd een stuk door te trekken richting Scheveningen.
Wat verder van het centrum werkt het systeem met trams die over voormalige grachten rijden gescheiden van het overige verkeer redelijk goed, maar met al die mensen die in die nieuwe torens aan de randen van het centrum wonen en ofwel het centrum in willen ofwel de trein naar elders willen nemen (Den Haag begint ondertussen een buitenwijk van Amsterdam te worden!) kan je op de huidige manier niet veel langer verder.
Ik denk zelfs dat Den Haag Rotterdam wel eens in zou kunnen gaan halen qua inwoneraantal.
Voorheen was altijd de gedachte dat Den Haag "te klein" was voor een metro. Maar laten we eens de vergelijking met Rotterdam maken: 5 metrolijnen, 588 duizend inwoners. Den Haag: 5 ondergrondse / verhoogde tramhaltes in het centrum + R-net richting Zoetermeer op verhoogd spoor, 553 duizend inwoners.
Dus 6% minder inwoners en 60% minder metro. (Als we redelijk arbitrair 2 lijnen naar Zoetermeer ieder als driekwart van een metrolijn tellen en de tramtunnel - Oostinje als een halve metrolijn.)
Nu zijn er flink wat verschillen, zoals het feit dat Rotterdam qua landoppervlakte 2,5 x zo groot is en aan alle kanten slaapsteden heeft, terwijl Den Haag alleen aan de oostkant Zoetermeer en Pijnacker heeft.
Maar toch. Met de enorm snelle groei van het aantal inwoners van Den Haag, wordt het niet tijd om eens serieus na te gaan denken over een metro?
Bijvoorbeeld lijnen 2 en 4 ondergronds laten gaan vóór de zevensprong.
En/of lijn 9 weg te halen van het verkeer dat de Raamweg op wil en die ofwel onder de gracht te stoppen, ofwel de metro E over het koekamp en de rand van het malieveld verhoogd een stuk door te trekken richting Scheveningen.
Wat verder van het centrum werkt het systeem met trams die over voormalige grachten rijden gescheiden van het overige verkeer redelijk goed, maar met al die mensen die in die nieuwe torens aan de randen van het centrum wonen en ofwel het centrum in willen ofwel de trein naar elders willen nemen (Den Haag begint ondertussen een buitenwijk van Amsterdam te worden!) kan je op de huidige manier niet veel langer verder.
Ik denk zelfs dat Den Haag Rotterdam wel eens in zou kunnen gaan halen qua inwoneraantal.