Pagina 1 van 2

Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 02 dec 2022 20:05
door PAV
De gemeente Zoetermeer meldt dat de Mandelabrug tot nader order is afgesloten vanwege veiligheidsrisico's door een slechte bouwkundige staat. De gemeente heeft Rijkswaterstaat om een spoedadvies gevraagd, en er wordt gekeken naar mogelijke tijdelijke verstevigingsmaatregelen. Het is niet bekend hoe lang de brug gesloten zal blijven.

Treinen stoppen niet op station Zoetermeer. Er rijden pendelbussen tussen Zoetermeer Oost en station Zoetermeer. Volgens de OVinfo-app stopt lijn 3 nog wel bij de halte Driemanspolder. Beide perrons zijn vanaf de straat bereikbaar. Het perron in westelijke richting (halte Meerzicht) is vanaf de wijkzijde bereikbaar. Het perron in oostelijke richting (halte Dorp) enkel vanaf het naastgelegen fietspad langs de A12. Beide kanten moet je een eind lopen of fietsen om aan de andere kant van het spoor of de weg te komen, dus dat is niet echt ideaal.

Edit: ik zie dat in het bericht van de gemeente vermeld staat dat vanaf vanavond 20:00 uur het niet mogelijk is in- of uit te stappen op zowel het NS-station als de RandstadRail-halte. HTM heeft inmiddels ook een bericht op de website gezet.

Momenteel is de enige overstap in Zoetermeer tussen NS en HTM bij station Lansingerland-Zoetermeer op lijn 4.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 03 dec 2022 10:04
door JoopS
Mij verbaast het niet. Het bouwkundig toezicht in Zoetermeer is ver onder de maat. De trappen van de tramhalte Centrum West [van het perron komende uit Den Haag richting busstation en winkelcentrum Stadshart] zijn totaal weggeroest. Als bouwkundige erger ik mij telkens als ik de trap neem en snap ik niet dat het staalwerk niet thermisch verzinkt is maar alleen geschilderd. Elk genormeerd staalconstructiebedrijft levert staalconstructies, die aan de buitenlucht zijn blootgesteld, thermisch verzinkt af.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 03 dec 2022 20:38
door willem
Als de brug vervangen moet worden gaat de afsluiting nog wel een tijdje duren.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 03 dec 2022 22:59
door Tiktak
Misschien beter de A12 en spoorbaan verdiept aanleggen.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 00:19
door PAV
In de berichtgeving wordt ook de optie open gehouden dat er geen verkeer onder de brug meer door mag, als uit het onderzoek van Rijkswaterstaat zou blijken dat er direct acuut instortingsgevaar zou bestaan.

Dat zou voor grote gevolgen hebben voor weg- en treinverkeer, maar ook voor lijn 3.

Op het sporenplan (bron: Gleisplanweb.eu) zie ik geen enkele keermogelijkheid op de Krakeling, om eventueel kop te maken aan weerszijden van halte Driemanspolder. Dan zou de Krakeling er dus in zijn geheel uit komen te liggen.
Screenshot_20221204-000830~2.png

Of je zou met enkelsporig met één pendeltram over de Krakeling heen en weer moeten rijden.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 09:39
door Chris
Ja, dat wordt wel een dingetje wanneer A12, RandstadRail en spoor niet meer langs de brug zouden mogen.
Verdiept aanleggen van alles is wel een heel erg kostbare aangelegenheid en gaat ook veel langer duren dan of de brug verstevigen of vervangen...
Wanneer RandstadRail niet meer langs Driemandspolder mag rijden kan je niet simpel volstaan door enkelspoorbedrijf te gaan rijden en dan pendelen vanaf Delftsewallen en Meerzicht. Zeker doordat er geen doorwisselverbindingen zijn op de lus is dat wel lastig. Je zou van Meerzicht een soort Tailtrack moeten maken. Dat was het station bij de opening van de Zoetermeerlijn natuurlijk ook al. Twee of één wissel daar met een stukje koper er boven lijkt me makkelijker aan te leggen dan de Mandelabrug te herstellen. Tussen Centrum West en Delftsewallen zou je wel makkelijk enkelspoor kunnen pendelen. Tussen Centrum West en Voorweg (laag) liggen wel wissels om van spoorkant te wisselen.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 09:46
door iljitsch
Ik denk dat als de brug te gevaarlijk is om onderdoor te rijden dat-ie binnen een week afgebroken is.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 10:52
door Admin
Dat lijkt me wel voor de hand liggen, mogelijk zelfs nog eerder. Hoewel het makkelijker is (en waarschijnlijk goedkoper) om een tijdelijke ondersteuningsconstructie (da's een mooie voor Scrabble :P ) onder de dragende delen te plaatsen zodat het verkeer er zo min mogelijk last van heeft.

Afsluiten v/d A12 gaat een enorme verkeerschaos opleveren en dan met name op de N470, de Katwijkerweg (oude route naar Pijnakker) en de verbinding naar Leidschenveen (Amerikaweg) dus dat zal men koste wat kost willen voorkomen of anders zo kort mogelijk laten duren. Wat de Krakeling betreft, waarschijnlijk zal het stukje naar Delftsewallen niet worden bediend (zo ver is dat nou ook weer niet) en de boog tussen Driemanspolder en Meerzicht leent zich absoluut niet voor een overloopwissel. Wellicht kiest men dan voor een wissel tussen Meerzicht en Voorweg-hoog.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 15:28
door JoopS
Afbreken lijkt mij niet de eerste optie, dat is echt niet in een week te doen maar duurt minstens een maand en ik denk nog wel langer. Na gedegen onderzoek zal er hulpconstructies geplaatst worden waardoor het ergste gevaar geweken is. Zoetermeer was toch al van plan naast de Mandelabrug een fietsbrug te maken zodat fietsers over een helling door kunnen fietsen [dus niet zoals nu met een lift omhoog en weer omlaag] Verder was het plan om er een busstation te maken en de Mandelabrug te ombouwen zodat het meer een echt station wordt met bijbehorende voorzieningen. Dit probleem komt wel erg gelegen!

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 15:29
door JoopS
Zal moet zijn "zullen".

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 04 dec 2022 21:18
door PAV
JoopS schreef:Afbreken lijkt mij niet de eerste optie, dat is echt niet in een week te doen maar duurt minstens een maand en ik denk nog wel langer. Na gedegen onderzoek zal er hulpconstructies geplaatst worden waardoor het ergste gevaar geweken is. Zoetermeer was toch al van plan naast de Mandelabrug een fietsbrug te maken zodat fietsers over een helling door kunnen fietsen [dus niet zoals nu met een lift omhoog en weer omlaag] Verder was het plan om er een busstation te maken en de Mandelabrug te ombouwen zodat het meer een echt station wordt met bijbehorende voorzieningen. Dit probleem komt wel erg gelegen!

De gemeente Zoetermeer heeft op de website een aparte pagina over de
plannen voor het stationsgebied. De laatste berichten die ik daar lees gaan over een voorlopig ontwerp in zomer/najaar 2022.

Het laatste nieuws over de huidige situatie is dat de iconische kap van de brug zal worden ontmanteld. De brug blijft voorlopig wel dicht voor voetgangers en fietsers.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 05 dec 2022 07:31
door Chris
Admin schreef:Wat de Krakeling betreft, waarschijnlijk zal het stukje naar Delftsewallen niet worden bediend (zo ver is dat nou ook weer niet) en de boog tussen Driemanspolder en Meerzicht leent zich absoluut niet voor een overloopwissel. Wellicht kiest men dan voor een wissel tussen Meerzicht en Voorweg-hoog.
Dus de mensen van Dorp en Delftsewallen mogen gaan lopen? Ik denk, als het nodig is, men gewoon gaat pendelen daar.
Als er niet langs Driemanspolder gereden mag worden zal men een overloopwissel aan de noordkant plaatsen en niet aan de zuidkant neem ik aan. Aan de zuidkant aan de Driemanspolder zijde is ook mogelijk. Bij de opening van de Zoetermeerlijn lag dat er ook want in het begin werd vanuit Den Haag rechtsom tot Meerzicht en linksom tot Palenstein gereden. BIj Meerzicht liep je toen ook al over voor het perron.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 05 dec 2022 09:37
door Tiktak
Ik ken de situatie daar niet 100%, maar 1 perron RR is toch vanaf de straat te bereiken.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 05 dec 2022 09:55
door iljitsch
Ja. Vreemd dus dat ze in die richting ook niet stoppen op die halte.

Aan de andere kant is er naast het perron alleen een fietspad en dan de snelweg met een bushalte. Je zou bijna gaan denken dat een snelweg midden door een stad niet ideaal is...

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 05 dec 2022 21:17
door Stadsbus
Zou het geen optie zijn door tijdelijk een overpad aan te leggen, zodat beide perrons van de RR bereikbaar zijn vanaf de straat? Snelheid van de trams pas je daar zodanig aan zodat er geen dure overweg installatie met bomen nodig is.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 06 dec 2022 04:11
door Chris
Als de brug lang dicht blijft maar er wel gereden mag blijven is dat zeker een optie. Maar die ligt er ook niet in een paar dagen natuurlijk.
Hoeveel mensen stappen daar normaal in of uit die niet met de trein reizen of juist aan de andere kant van de a12 moeten zijn?

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 06 dec 2022 17:04
door PAV
Er zal vast een deel van de reizigers zijn dat naar Rokkeveen moet. Maar er is vast ook een deel dat in Driemanspolder moet zijn. Ookal help je het Rokkeveense deel niet met een overpad of eenrichtingsbediening o.i.d. van de halte Driemanspolder, dan nog is het andere deel er wel mee geholpen. Een deel van de reizigers geholpen lijkt me nog altijd beter dan geen enkele reiziger geholpen. ;)
En er rijden tijdelijk pendelbusjes voor voetgangers tussen beide zijden van de snelweg. Dus daar zijn alsnog alle reizigers grotendeels mee geholpen.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 07 dec 2022 07:29
door Chris
Aan de pendelbusjes zou je meer hebben als tram en trein daar ook stoppen en dat gebeurt nu niet.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 07 dec 2022 14:03
door PAV
Hierboven speculeer ik dan ook niet over de huidige situatie, maar over de toegevoegde waarde van het wel stoppen van RR3 aan het perron richting Meerzicht i.c.m. pendelbusjes.

Re: Afsluiting Mandelabrug

BerichtGeplaatst: 07 dec 2022 19:06
door willem
De kap van de brug wordt binnenkort verwijderd. Daarna is de brug veilig genoeg om weer gebruikt te worden.

https://www.zoetermeer.nl/sluiting-mandelabrug