"Blokkade" Randstadrail?

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

"Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor Brecht » 23 feb 2023 11:56

Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Ontsporing Randstadrail

Berichtdoor iljitsch » 23 feb 2023 13:58

Oh, dat was gisteravond al, en de metro rijdt nu linkerspoor van LvNOI naar CS, dus blijkbaar zit er nog steeds iets niet goed bij de afslag richting beatrixkwartier.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/468646 ... n-omgeleid

htm.nl zegt dat 3 en 4 nog met vertraging rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor joostvansurksum » 24 feb 2023 07:42

Op de foto lijkt het er op dat de metro rechtsaf 'wilde'. Ik vraag me nu af: Was het wissel stuk gegaan of stond hij verkeerd?
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor Chris » 24 feb 2023 07:45

Denk dat het wissel beschadigd is door de ontsporing en nu 'geklemd' rechts vast ligt zodat lijnen 3 & 4 kunnen rijden.
Zo kan lijn E over enkelspoor naar CS rijden....
Eén en ander zal wel voor wat vertragingen zorgen bij Laan van NOI. Zeker met lijn 34 er nog bij/
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor iljitsch » 24 feb 2023 08:44

joostvansurksum schreef:Op de foto lijkt het er op dat de metro rechtsaf 'wilde'. Ik vraag me nu af: Was het wissel stuk gegaan of stond hij verkeerd?

Toch wel typisch dat dat dan tot een ontsporing leidt. Was wel lachen geweest als de metro door de tramtunnel had gemoeten om bij monsterselaan te keren...

Kan het zijn dat de ontsporing kwam omdat de metro de krappe boogstraal niet aankon, en/of in de verwachting rechtdoor te rijden, een te hoge snelheid had voor de boog? Of was er iets kapot?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor Admin » 24 feb 2023 15:16

Nee, verkeerde volgorde:
  • Metro ontspoort, oorzaak onbekend
  • Spoor/wissel blijkt beschadigd, mogelijk de aandrijving
  • Wissel wordt vastgelegd voor RR 3/4, terwijl de RET via enkelspoor naar CS rijdt
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor mibia » 27 feb 2023 21:46

was weer voor de reiziger een omslachtige vervelend gedoe. RR heeft na jaren nog steeds geen behoorlijke omleidingsroute. Bij de minste calamiteit knippen ze alles in stukjes en de reiziger zoekt het maar uit.
Ze hadden lijn E moeten laten keren bij L'veen en de HTM gewoon op eigen grond zijn ritten laten rijden mijns inziens.... Kunnen ze lijn E niet standaard laten eindigen bij L'veen? Of gaan er nu zonder tram 15 massa's mensen vanuit Nootdorp met lijn E naar DH :D
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor joostvansurksum » 27 feb 2023 22:26

mibia schreef:Ze hadden lijn E moeten laten keren bij L'veen en de HTM gewoon op eigen grond zijn ritten laten rijden mijns inziens.... Kunnen ze lijn E niet standaard laten eindigen bij L'veen? Of gaan er nu zonder tram 15 massa's mensen vanuit Nootdorp met lijn E naar DH :D

Helaas komen beide lijnen tussen Nootdorp en Leidschenveen al bij elkaar, drukte alom daar en ook is halte L'veen niet voorzien van een goede keermogelijkheid aan die zijde. En in Nootdorp staat de metro in the middle of nowhere, met tegenwoordig een elektrieke bus 60 naar Delft via station Ypenburg. Daarmee krijg je de mensen niet echt verder als de metro daar zou moeten eindigen, met 4 of meer van die kortere bussen voor het alternatieve transport die je nodig zou hebben (educated guess). Elke 10 minuten weer. Mission impossible in de spits. :?

Deze Nootdorper fietst deze weken inderdaad naar de metro, om naar z'n werk in Den Haag te komen. :mrgreen:
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor iljitsch » 28 feb 2023 07:44

joostvansurksum schreef:Helaas komen beide lijnen tussen Nootdorp en Leidschenveen al bij elkaar, drukte alom daar en ook is halte L'veen niet voorzien van een goede keermogelijkheid aan die zijde.

Achteraf gezien hadden ze er beter aan gedaan dit bij het ombouwen voor RR aan te passen zodat de metro bij het station kan komen en keren voordat metro en tram bij elkaar komen.

Wat ze nu nog zouden kunnen doen is overloopwissels aanleggen zodat wanneer nodig de metro via het ene spoor bij het station kan komen en dan weer terug naar Rotterdam en dan de trams in beide richtingen over het andere spoor.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor Tiktak » 28 feb 2023 10:35

Weet iemand hoe vaak er een stremming is in de samenvoegingsdeel ??
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor Roland » 02 maart 2023 12:15

iljitsch schreef:Achteraf gezien hadden ze er beter aan gedaan dit bij het ombouwen voor RR aan te passen zodat de metro bij het station kan komen en keren voordat metro en tram bij elkaar komen.


Achteraf gezien hadden metro en tram helemaal niet over hetzelfde spoor moeten rijden. Dat maakt alles zo complex en complex is duur. Ik ben er zelf voorstander van om lijn 3 en 4 bij de aansluiting op de voormalige Hofpleinlijn onder de grond te laten gaan en vervolgens via het stadion aan te sluiten bij Voorburg op de nieuw aan te leggen Binckhorstlijn. De krakeling is trouwens ook onderdeel van discussie, opheffing is niet ondenkbaar. Het is namelijk helemaal geen rendabel traject.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor joostvansurksum » 02 maart 2023 12:26

Same idea here. Naar station Ypenburg, stadion en door naar Voorburg. Dat geeft veel overstapmogelijkheden. Dan heeft de RET een plan B route bij calamiteiten en wellicht kunnen ze zelfs vanuit Rotterdam afwisselend naar CS via de oude route en naar Voorburg rijden.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor PAV » 02 maart 2023 13:36

Roland schreef:De krakeling is trouwens ook onderdeel van discussie, opheffing is niet ondenkbaar. Het is namelijk helemaal geen rendabel traject.

Dan zou Zoetermeer helemaal geen ov meer overhouden. De stadsdienst Zoetermeer stelt met nog maar 2 buslijnen ook al niets meer voor.

Je schrijft dat opheffing van de Krakeling onderdeel van discussie is. Waar vind deze discussie plaats? HTM? MRDH? Voor mij is het in ieder geval nieuwe informatie.
Laatst bijgewerkt door PAV op 02 maart 2023 15:07, in totaal 2 keer bewerkt
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor iljitsch » 02 maart 2023 13:53

Dat was Roland, niet ik.

En over het algemeen zal bijna altijd de laatste halte of laatste paar haltes onrendabel zijn... De eerste vijf minuten op je werk ben je ook niet rendabel, dus maar vijf minuten later beginnen?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor PAV » 02 maart 2023 15:07

Aha, sorry. Door het schrappen kwam dat verkeerd uit. Ik heb de quote aangepast.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor Roland » 03 maart 2023 14:32

Vooral nog bij HTM, het komende jaar moet dat breder getrokken worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor PAV » 07 maart 2023 20:37

Ik hou dan mijn hart vast als de HTM van de Krakeling af wil en zijn zijn krijgt, want EBS gaat alleen het Stadsnet weer uitbreiden als daar geld tegenover staat. Vorig jaar is lijn 73 juist gesneuveld omdat er geen geld meer voor was vanuit de MRDH. Nou ja, kennleijk is een goed dekkend ov-net in de derde grootste gemeente* binnen de MRDH geen prioriteit.

Overigens geef ik toe dat de Krakeling ook een raar traject is. NS reed natuurlijk alternerend linksom en rechtsom. Maar HTM rijdt het als 1 lijn in 2 richtingen. En komend vanuit sommige wijken is de snelste optie richting Den Haag met een overstap op Centrum-West of Voorweg, dus het is een vrij indirecte route. Binnen Zoetermeer is het ook niet echt een heel directe route. Maar dat is nu eenmaal hou de route destijds is gebouwd.

Wat mij betreft zou de discussie dan niet moeten gaan over het "afschaffen" van de Krakeling, maar over de verbetering van de bereikbaarheid van Zoetermeer.

*qua bevolking, op 1 staat Rotterdam op 2 Den Haag
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor Admin » 08 maart 2023 00:28

De Stadslijn was oorspronkelijk opgezet als semi-metro traject voor de HTM, maar toen NS er lucht van kreeg werd het snel overgeheveld naar het spoor, met alle nodige aanpassingen. In die hoedanigheid was de Stadslijn vooral een forensenlijn: in de spits 6x p/u voor de spitsrichting, terwijl de niet-spitsrichting de normale frequentie behield. Tegelijk werd ook op de Hofpleinlijn met spitstreinen gereden*, waardoor er op het stuk tussen Ldv en CS effectief een 5-min frequentie ontstond. De Stadslijn was nooit ontworpen voor lokaal vervoer binnen Zoetermeer. Daar was het onderliggende busnet voor.

*die spitstreinen sloegen in 1 richting veel stationnetjes over, hoofdzakelijk op het ZHESM viaduct in R'dam vanwege het enkelspoor aldaar.

Wat de toekomst v/d Krakeling betreft: als de HTM voor lijn 3 het oude spoor-model oppikt (zie boven) schat ik in dat het vervoer weer zal stijgen, waarbij het aantal lokale overstappers flink zal teruglopen en rechtstreekse reizigers in aantallen gaan toenemen. Zou me niet verbazen als dan ook op lijn 3 koppelstellen nodig zijn. Hoe dat op straat gaat werken valt nog te bezien, maar verleggen v/h eindpunt naar Scheveningen/Statenkwartier als lijn 5 zou dan een oplossing kunnen zijn, met een "nieuwe" lijn 3 van L'duinen via de Zoutmanstraat naar CS/LvNOI of via de Binckhorst naar L'veen/Nootdorp.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: "Blokkade" Randstadrail?

Berichtdoor PAV » 08 maart 2023 00:51

Admin schreef:De Stadslijn was nooit ontworpen voor lokaal vervoer binnen Zoetermeer. Daar was het onderliggende busnet voor.

Vroeger waren er inderdaad ook meerdere buslijnen tussen de wijken. Maar intussen is dat onderliggend busnet wegbezuinigd tot 2 lijnen. De lijn naar Noordhove is specifiek is behouden omdat daar geen ander ov komt. De rest van de lijnen hebben ze afgeschaft onder het mom van "pak de RandstadRail maar". Dus in feite wordt de Stadslijn tegenwoordig wel gezien als lokaal vervoersmiddel. Dus hoe het ontworpen was, is anders dan de huidige realiteit.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron