JoopS schreef:Om daar ook nog een tramtunnel te maken lijkt mij erg lastig want of je gaat onder de palen door of je gaat er doorheen. Conclusie: voor een tramtunnel onder CS door richting Scheveningen is geen plaats meer.
Ik vraag me af waar die sporen dan gerealiseerd zouden moeten worden? Uitgaande van de noordkant dan zit je na deze nieuwe gebouwen met de ingang van de koningstunnel. Die is daar al iets onder straatniveau maar niet heel veel.
Maar ik neem aan dat ze niet deze aannemer op kosten jagen met een reservering voor een toekomstige tunnel als zo'n toekomstige tunnel al niet meer mogelijk is.
Wel jammer dat er destijds niet voor gekozen is om het nieuwe eindpunt van E ondergronds in plaats van in de lucht aan te leggen. Een metro naar Scheveningen moet relatief goed te doen zijn, je kan de route grotendeels onder parken plannen en bijvoorbeeld de Jozef Israelslaan dus maar weinig tunnels te boren, en het meeste kan dan als openbouwputtunnel gerealiseerd worden.
Een alternatief zou zijn eea aan te leggen onder het kanaal langs de Raamweg en dan verder onder de Badhuisweg. Da's grotendeels een brede weg die denk ik wel een tijd af te sluiten is voor openbouwput-bouw.
Ik heb een tijd vlak buiten Madrid gewoond, en in Madrid zijn de meer centraal gelegen stations allemaal ondergronds. Wat dat betreft lopen we flink achter hier in Nederland. (Hoewel Brussel Centraal ook niet ideaal is... Antwerpen Centraal wel weer beter.)
Wat zou beter zijn? Een metro naar Scheveningen of een trein? Metro kan nog een paar keer extra stoppen, bijvoorbeeld malieveld/provinciehuis en nog één of twee keer. En betere frequenties. Maar ja trein heeft meer capaciteit.