RET versus HTM

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

RET versus HTM

Berichtdoor Charles » 08 mei 2010 15:40

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 06 dec 2023 09:42, in totaal 2 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: RET versus HTM

Berichtdoor YC52000 » 08 mei 2010 18:09

die van de RET zijn Metro's dus enig verschil zal er wezen,
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: RET versus HTM

Berichtdoor dejanj » 09 mei 2010 01:03

Ik zou niet weeeeeeeeeeeeeeeten wat je vandaag heb gedaan. Gister althans. Heb ik ook nooit gedaan.

Enfin: Aangezien de HTM voertuigen ook op 'stadsnet' ofwel de openbare weg rijden, moeten zij behalve aan spooreisen ook gewoon voldoen aan de regels en wetten uit het verkeersregelboekje, zoals een voertuig moet koplampen hebben, mistlichten, richtingaanwijzers enzv (RVV). De voertuigen van de RET hebben op enkele overgangen na helemaal niets met asfalt of openbare wegen te maken, en hoeven dus alleen te voldoen aan de eisen voor het RandstadRailspoor en voor het RET-metro spoor. Ook andere (verkeerstechnische) verschillen komen hierdoor.

Om maar een voorbeeldje te noemen: de koppelstang moet bij de HTM verborgen zijn om zo veilig te kunnen 'botsen' met voetgangers, terwijl deze bij de RET lekker naar buiten steekt. Reden: als het even meezit komen er geen voetgangers op spoorhoogte dus ook niet in aanraking met de koppelstangen...
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: RET versus HTM

Berichtdoor Roland » 09 mei 2010 11:05

De specificaties van de RET RR voertuigen, de RSG3's (= Sneltram Geleed 3 delig, geschikt voor RandstadRail) kan je hier vinden: http://retmetro.nl/cms/index.php?option ... &Itemid=75
De 5600 serie (http://retmetro.nl/cms/index.php?option ... &Itemid=75) is overigens geheel gelijk, alleen de kleur is anders. Deze kunnen dus ook naar Den Haag.

Alle RET voertuigen die op bovenleiding kunnen rijden (=sneltram bedrijf) hebben ook richtingaanwijzers en alarmlichten. Dit is een wettelijke eis, je kan ze alleen nergens gebruiken...
Ook railremmen en een minimale dode hoek zijn sneltram-eisen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Berichtdoor Charles » 10 mei 2010 15:06

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:42, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: RET versus HTM

Berichtdoor Roland » 10 mei 2010 17:21

Dan heb je toch echt niet goed gekeken :P , zie bijlage.

Daarnaast is er ook wel een verschil tussen een koppelstang, zoals de GTL die heeft, en de automatische scharfenbergkoppeling, zoals de RR voertuigen die hebben. De koppelstang is een eeuw oud systeem waar je wagens alleen maar mechanisch aan elkaar kunt hangen. De automatische koppeling geeft allerlei signalen door.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: RET versus HTM

Berichtdoor dejanj » 10 mei 2010 17:39

Charles schreef:Bij de HTM-RR voertuigen en ook bij de GTL-wagens is geen koppeling te zien. Zou kunnen dat ie verborgen is achter een afdekplaat...

Dat is dan iets dat ik wel zeker weet, dat andere is zojuist ontkracht met bewijs...
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Charles » 10 mei 2010 21:45

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:42, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: RET versus HTM

Berichtdoor Roland » 10 mei 2010 22:07

klein is modern zullen we maar zeggen :D
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: RET versus HTM

Berichtdoor richard1074 » 15 aug 2010 19:00

Ik heb er verder nog niks over gelezen in dit forum, maar voordat iemand het vergeet, a.s. dinsdag rijdt de Erasmuslijn, (heet tegenwoordig lijn E geloof ik) naar Rotterdam CS i.p.v. Hofplein. Na dinsdag zal het hofpleinstation dus ook gesloten worden. (En wellicht gesloopt ?)
richard1074
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: RET versus HTM

Berichtdoor Admin » 15 aug 2010 19:13

Jep, zeker gesloopt... Men is al begonnen met het slopen van de bedrijfsruimten onder het viaduct.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: RET versus HTM

Berichtdoor Roland » 15 aug 2010 22:21

Naar mijn weten zijn deze ruimtes eind 2009 gerenoveerd en wordt het niet gesloopt.

Het gehele viaduct is trouwens een monument wat sowieso blijft bestaan, ontwikkelingen zijn te vinden op de website van Hofbogen BV: http://www.hofbogen.nl/
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten