Pagina 1 van 1

RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 15:40
door Charles
...

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 18:09
door YC52000
die van de RET zijn Metro's dus enig verschil zal er wezen,

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 09 mei 2010 01:03
door dejanj
Ik zou niet weeeeeeeeeeeeeeeten wat je vandaag heb gedaan. Gister althans. Heb ik ook nooit gedaan.

Enfin: Aangezien de HTM voertuigen ook op 'stadsnet' ofwel de openbare weg rijden, moeten zij behalve aan spooreisen ook gewoon voldoen aan de regels en wetten uit het verkeersregelboekje, zoals een voertuig moet koplampen hebben, mistlichten, richtingaanwijzers enzv (RVV). De voertuigen van de RET hebben op enkele overgangen na helemaal niets met asfalt of openbare wegen te maken, en hoeven dus alleen te voldoen aan de eisen voor het RandstadRailspoor en voor het RET-metro spoor. Ook andere (verkeerstechnische) verschillen komen hierdoor.

Om maar een voorbeeldje te noemen: de koppelstang moet bij de HTM verborgen zijn om zo veilig te kunnen 'botsen' met voetgangers, terwijl deze bij de RET lekker naar buiten steekt. Reden: als het even meezit komen er geen voetgangers op spoorhoogte dus ook niet in aanraking met de koppelstangen...

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 09 mei 2010 11:05
door Roland
De specificaties van de RET RR voertuigen, de RSG3's (= Sneltram Geleed 3 delig, geschikt voor RandstadRail) kan je hier vinden: http://retmetro.nl/cms/index.php?option ... &Itemid=75
De 5600 serie (http://retmetro.nl/cms/index.php?option ... &Itemid=75) is overigens geheel gelijk, alleen de kleur is anders. Deze kunnen dus ook naar Den Haag.

Alle RET voertuigen die op bovenleiding kunnen rijden (=sneltram bedrijf) hebben ook richtingaanwijzers en alarmlichten. Dit is een wettelijke eis, je kan ze alleen nergens gebruiken...
Ook railremmen en een minimale dode hoek zijn sneltram-eisen.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2010 15:06
door Charles
...

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 10 mei 2010 17:21
door Roland
Dan heb je toch echt niet goed gekeken :P , zie bijlage.

Daarnaast is er ook wel een verschil tussen een koppelstang, zoals de GTL die heeft, en de automatische scharfenbergkoppeling, zoals de RR voertuigen die hebben. De koppelstang is een eeuw oud systeem waar je wagens alleen maar mechanisch aan elkaar kunt hangen. De automatische koppeling geeft allerlei signalen door.

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 10 mei 2010 17:39
door dejanj
Charles schreef:Bij de HTM-RR voertuigen en ook bij de GTL-wagens is geen koppeling te zien. Zou kunnen dat ie verborgen is achter een afdekplaat...

Dat is dan iets dat ik wel zeker weet, dat andere is zojuist ontkracht met bewijs...

BerichtGeplaatst: 10 mei 2010 21:45
door Charles
...

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 10 mei 2010 22:07
door Roland
klein is modern zullen we maar zeggen :D

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 19:00
door richard1074
Ik heb er verder nog niks over gelezen in dit forum, maar voordat iemand het vergeet, a.s. dinsdag rijdt de Erasmuslijn, (heet tegenwoordig lijn E geloof ik) naar Rotterdam CS i.p.v. Hofplein. Na dinsdag zal het hofpleinstation dus ook gesloten worden. (En wellicht gesloopt ?)

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 19:13
door Admin
Jep, zeker gesloopt... Men is al begonnen met het slopen van de bedrijfsruimten onder het viaduct.

Re: RET versus HTM

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 22:21
door Roland
Naar mijn weten zijn deze ruimtes eind 2009 gerenoveerd en wordt het niet gesloopt.

Het gehele viaduct is trouwens een monument wat sowieso blijft bestaan, ontwikkelingen zijn te vinden op de website van Hofbogen BV: http://www.hofbogen.nl/