Terwijl de Avenio in Den Haag steeds verder wordt uitgerold over verschillende tramlijnen en het onderzoek naar een opvolger van de GTL-8 II net is gestart, staat men in Amsterdam ook niet stil.
GVB Activa BV is met ondersteuning van de afdeling Metro en Tram op verzoek van de Stadsregio Amsterdam gestart met de voorbereidingen voor de bestelling van nieuw trammaterieel. De aanschaf van nieuwe trams is om meerdere redenen noodzakelijk, te weten:
- de ombouw van de Amstelveenlijn tot een hoogwaardige tramlijn;
- vervanging van 45 trams van de series 11G en 12G;
- de verwachte toename van het aantal reizigers op de IJtram en andere tramlijnen; De IJtram (lijn 26) wordt verlengd.
- herzieningen in het tramnetwerk na opening van de Noord/Zuidlijn; Minder tramlijnen over Damrak naar CS maar juist meer Oost-West verbindingen.
- herzieningen in het tramnetwerk na realisatie van projecten uit de Investeringsagenda OV; Er zijn plannen om een verbinding te realiseren naar Science Park en om buslijn 15 te vertrammen.
De nieuwe trams zullen rond 2020 instromen en tot 2052 dienst doen. Op de HTV-lijn (Huidige sneltram 51 tussen Amstelveen en Zuid) worden gekoppelde trams met een totale lengte van 60 meter ingezet; op lijn 5 enkel trams met een lengte van 30 meter. In de keuze naar materieel wordt er voor nu gekeken naar de voor- en nadelen van Combino achtige trams, 11G achtige trams of een combinatietram. De grootste beperking in Amsterdam is de aslast en de verticale boogstralen bij de bruggen.
http://docplayer.nl/9744008-Strategische-uitgangspunten-trammaterieel-15g.html
http://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html