door Tiktak » 29 maart 2016 22:55
Bron: PRORAIL:
Hoekse Lijn
De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland wordt een hoogwaardige metrolijn. Met twee nieuwe stations, en zeven vernieuwde stations. Reizigers kunnen straks direct naar de binnenstad en naar het strand. Via hoogfrequent vervoer – elke paar minuten een metro. Dat betekent een economische impuls voor de regio.
Twee nieuwe stations
De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland is nu 23 kilometer lang. Hij wordt verlengd met een kleine kilometer, zodat hij straks doorloopt tot op het strand. Er komen twee nieuwe stations: station Maassluis Steendijkpolder en station Hoek van Holland Strand. De zeven huidige stations worden gemoderniseerd. Zo worden de perrons verhoogd, zodat reizigers gelijkvloers kunnen in- en uitstappen.
Planning
ProRail is nu nog eigenaar en beheerder van de Hoekse Lijn. Maar straks wordt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag eigenaar. Zij gaan de lijn in één keer ombouwen tot hoogwaardige metrolijn. Die ombouw gebeurt in vijf maanden – van april tot september 2017. In die periode rijden er geen treinen. Vanaf september 2017 rijdt de metro op het traject van Schiedam naar Hoek van Holland. In 2018 zijn de verlenging van het spoor en het nieuwe station Hoek van Holland Strand klaar.
Goed voorbereid
De ombouw moet goed zijn voorbereid. Daarom startte ProRail eind 2015 met voorbereidende werkzaamheden:
We passen het onderstation in Schiedam aan. Zodat er ook ruimte ontstaat voor de bouw van het metroviaduct.
We leggen voor voorbelasting (zand) neer. Dan kan de huidige spoorbaan worden uitgebreid met spoor voor de metrolijn. De voorbelasting leggen we ruim een jaar eerder neer. Het zand kan ‘inklinken’ om het spoor te dragen.
We leggen ook voorbelasting neer op de plek waar de nieuwe verbindingsboog komt. Deze boog wordt een enkelsporig treinspoor (heavyrail), alleen voor goederen. Via die boog rijden goederentreinen straks van en naar het metrospoor. Dat goederentreinen van treinspoor (heavyrail) naar metrospoor (lightrail) rijden, is uniek in Nederland.
We leggen nieuwe kabels langs het hele traject. Want de metrolijn heeft andere beveiliging, andere elektrische voeding en andere besturingskabels nodig.
Rijk, gemeenten, ProRail en RET
In april 2017 is ons voorbereidend werk naar verwachting klaar. De ombouw kan dan van start gaan. Voorafgaand aan de ombouw dragen we de Hoekse Lijn over aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. ProRail blijft wel direct betrokken bij het project als adviseur. De Hoekse Lijn wordt omgebouwd in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het rijk, de gemeenten, ProRail en de RET werken samen aan dit project .