Ideeën over verbetering (Haags) OV

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 14 jun 2018 13:45

Ik weet niet of dit helemaal het juiste forum is, maar er wordt weer een luchtballonetje opgelaten.

https://voorburgsdagblad.nl/openbaar-ve ... oereikend/

‘OPENBAAR VERVOER LDAM-ZUID EN STOMPWIJK ONTOEREIKEND’
13 juni 2018

‘Openbaar Vervoer Ldam-Zuid en Stompwijk ontoereikend’
GBLV vindt dat het Openbaar Vervoer van Leidschendam Zuid naar Stompwijk ontoereikend is. Sterker nog, de kersverse oppositiepartij maakt zich hier grote zorgen over. Raadslid Monica Veju stelde daarom de volgende vragen aan het College.

1. Is het college het met de fractie van GBLV/Gemeentebelangen eens dat de bereikbaarheid per openbaar vervoer van Leidschendam Zuid en Stompwijk, vrijwel of geheel ontbreekt/niet toereikend is?
2. Is er onderzoek gedaan naar de wensen van bewoners in Leidschendam Zuid en Stompwijk voor wat betreft toegang tot OV?
3. Aangezien het een bereikbaarheidsvraagstuk is binnen onze gemeentegrenzen heeft onze fractie begrepen dat de MRDH slechts OV vergoed binnen de regio en niet binnenstedelijk.
Klopt deze informatie?
4. Uitgaande dat bovenstaande vraag met ja beantwoord wordt, zou onze fractie graag van het college horen wat de mogelijkheden zijn van OV binnen de gemeente. Ten denken valt aan een constructie zoals bus 47. We denken hierbij uiteraard ook aan de kosten van een dergelijke faciliteit en zouden die ook graag in een globale indicatie zien weergegeven.
5. Mochten er toch mogelijkheden zijn via een financiële bijdrage van de MRDH OV in Leidschendam Zuid en Stompwijk te realiseren horen wij dit graag.
6. In dat kader zouden wij graag de optie laten onderzoeken of er buslijnen zijn vanuit Zoetermeer (bijv. Buslijn 400 Arriva, die rijdt van Leiden via Zoeterwoude, de rand van Stompwijk naar Zoetermeer), die ook naar Stompwijk zouden kunnen rijden en zelfs zouden kunnen doorsteken naar Leidschendam Zuid (dit echter optioneel, maar wel om op die
manier weer aan te kunnen sluiten op andere OV lijnen). Dit om de bereikbaarheid te verbeteren en wellicht een bijdrage van de MRDH te verkrijgen, omdat het dan regionaal OV betreft.
7. Gezien de planning van de MRDH, die nu reeds voor de jaren 2020 en financieel voor 2021 gemaakt worden/zijn en de financiële positie van onze eigen gemeente, vragen wij het college, voor de beeldvorming, een globale planning op te nemen waarin OV geregeld zou kunnen worden
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Lange_Dre » 14 jun 2018 14:10

Raadsleden weten hun ideetjes altijd wat verwarrend te formuleren.

Maar als ik het goed begrijp wil die lokale partij dat bijvoorbeeld lijn 400 (welke onder de provincie Zuid Holland valt) ook door Stompwijk en mogelijk zelfs Leidschendam Zuid te laten rijden? En dat dit door de MDRH gefinancierd zou moeten worden.

Los daarvan, is er een vervoersvraag dat een grote lijn bus tussen Zoetermeer en stompwijk verantwoord? Een buurtbus gereden door vrijwilligers zie ik trouwens ook niet zitten. Mocht zo'n lijn een vervoersvraag voor een lijn hebben (kleine of grote bussen dat maakt hier in niet uit) dan moeten daar gewoon betaalde chauffeurs op rijden. Geen vrijwilligers, dat is natuurlijk wel lekker goedkoop maar wel werkverdringing.

Ik ben benieuwd of die gemeente belangen begrijpt wat er onder de MDRH (Haaglanden streek) valt en waneer ze bij de provincie (de rest van zuid Holland, de Arriva lijnen zoals 400) moeten aankloppen.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 14 jun 2018 15:34

Als ze dat idee van Stompwijk laten varen wordt het wat werkbaarder, al blijft het een aardige luchtballon. Trek voor Stompwijk eventueel die lijn 47 maar door, die valt overigens onder geen enkele concessie, zie http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ivenvoorde ).

Wassenaar wenst ook al een poosje een luchtballon, namelijk een verbinding met Voorschoten. Voeg hier die wens van Leidschendam Zuid / Zoetermeer aan toe + links en rechts wat attractiepunten die je aan zou kunnen doen en je krijgt een (ring)-lijn die er ongeveer zo uit zou kunnen zien:

- Zoetermeer
- via snelle route naar Leidschenveen Oost (overstap Randstadrail Leidschenveen)
- Leidschendam Zuid (te bekijken of dat incl of excl. Leidsenhage/ziekenhuis is want van/naar Leidschenveen rijdt tram 19 immers ook al)
- Voorschoten Station
- Wassenaar
- Den Haag station Mariahoeve
- Leidschendam West/Zuid (incl. Leidsenhage/ziekenhuis)
- Leidschenveen West (overstap Randstadrail Forepark + station Ypenburg)
- Zoetermeer

Dit kan dan met 10-meter midibussen gereden worden. Qua lijnnummer de A-richting een ander nummer geven dan de B-richting want dat is wel zo duidelijk bij een dergelijk ringvormig traject. Wel een hele mooie luchtballon, als het geld tegen de plinten omhoog zou klotsen had dit er misschien nog wel kunnen komen ook...
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 14 jun 2018 20:19

Bovenstaand idee is zo gek nog niet, maar dan als buurtbus.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Chr18 » 29 jul 2018 19:03

Hallo,
Ik wilde vragen wat je nog ideeën hebt voor de tram Den Haag en RR Den Haag.
Nice zou ook enkele lijnen naar Rotterdam en Leiden zijn.
Mijn idee is om de kloof tussen The Hague Line 1 en Rotterdam Line 21 te dichten.

[Admin: deze gebruiker heeft een Zwitsers IP adres en is onze taal dus niet zo goed machtig, houdt daar svp rekening mee!]
Chr18
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 jul 2018 18:26

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Admin » 29 jul 2018 19:48

In het verleden hadden Den Haag en Leiden niet één maar twee tramverbindingen: de HTM reed via Wassenaar en de NZH reed via Voorburg, Leidschendam en Voorschoten. Beide lijnen zijn op 9-11-1961 opgeheven. Er zijn plannen geweest om in Leiden de tram te herintroduceren, maar dat gaf zoveel weerstand onder sommige groepen dat het uiteindelijk is afgeblazen door een nieuw gemeentebestuur. Voor de koppeling tussen HTM en RET is geen economische grondslag omdat er geen vervoersvraag is. Dat is nog afgezien van alle technische perikelen die dan om de hoek komen kijken. Beide plannen zijn dus effectief kansloos.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor q-quan » 29 jul 2018 20:22

Met metro (RR) en treinen naar Rotterdam lijkt een langzame tramverbinding tussen de twee steden momenteel niet nodig; zoals admin al zei is er geen vervoersvraag naar (en tussen Delft en Rotterdam zijn ook al meerdere busverbindingen).

Als deze er wel zou komen zou ik het mooi vinden als HTM lijn 1 i.p.v. lijn 19 via de TU Delft rijdt en via Rotterdam The Hague Airport verbindt met RET lijn 21. Zeker omdat het vliegveld nu een moeizame OV-verbinding heeft (bus naar Meijersplein en daarna metro is natuurlijk te doen, maar kan qua bereikbaarheid kan het een stuk beter). Ik hoor vaak mensen die liever een reis via Schiphol boeken omdat daar een rechtstreekse treinverbinding is.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 29 jul 2018 22:29

Probleem is alleen dat het een heel lange rit wordt met lijn 1 naar het noorden van Rotterdam... Dan kan je toch beter het spoor van lijn E aftakken en een nieuwe RR-verbinding vanaf Den Haag opzetten.

Haagse trams kunnen in principe doorrijden naar Rotterdam, maar voor zover ik weet is de RET-metro niet gekoppeld aan de RET-tram. Praktisch gezien ook niet erg nuttig behalve dat de RET dan makkelijk de meettram van de HTM zou kunnen lenen. Uitwisselen van museummaterieel zou misschien ook leuk zijn maar dan kom je in de knoei met de 750 i.p.v. 600 volt en dit zal ook wel niet wenselijk gevonden worden vanwege het afwijkende rail/wisselprofiel. (Ze durven nieteens met RegioCitadissen door te rijden naar het metro-eindpunt op Den Haag CS...)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Chris » 29 jul 2018 22:44

Ik denk dat de Haagse meettram al wat profiel issues gaat krijgen in Rotterdam... Het beste zou zijn om lijn 19 door te trekken naar het vliegveld maar of dat nu zoveel bezoekers gaat opleveren om er een tramlijn naar toe te laten rijden betwijfel ik...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor iljitsch » 30 jul 2018 07:31

Dan moeten Hagenaars alsnog overstappen en je bent lang onderweg, is ook maar een kleine verbetering ten opzichte van de huidige situatie waarbij je vanaf de metrohalte op een bus moet stappen.

Wat ik deed de laatste keer dat ik vanaf daar vloog was met de fiets gaan. ;)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Chr18 » 30 jul 2018 21:24

En wat heb je eigen ideeën voor de tram Den Haag?
Chr18
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 jul 2018 18:26

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 02 aug 2018 17:46

Chris schreef: Het beste zou zijn om lijn 19 door te trekken naar het vliegveld maar of dat nu zoveel bezoekers gaat opleveren om er een tramlijn naar toe te laten rijden betwijfel ik...

Daar is een tijdje terug wat over in de media geweest. Alhoewel dat eerder een politiek dingetje is. Sinds het Rotterdamse vliegveld de toevoeging Den Haag heeft gekregen moet en zal er een goede verbinding naar het Haagse komen. Een aftakking van metrolijn E lijkt me zelf dan het makkelijkst. Bovendien heeft Rotterdam daar ook profijt van (lijn D kan door naar de luchthaven).

Via de route van lijn 45 zou een tram naar Leiden (eigenlijk een heraanleg dus) best kansrijk zijn. Eigenlijk had het NZH-net nooit opgeheven moeten worden, maar daar hebben we nu niets aan.

Misschien is een tram naar Kijkduin, als aftakking van lijn 3, nog een idee. Verder is het Haagse tramnet redelijk compleet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Tiktak » 03 aug 2018 09:19

Ik heb er nog één.

Lijn 6 vanaf Leyenburg verlengen naar de Harnaschpolder (Delft).
Leyenburg - Zuidwoldestraat - Dedemsvaartweg - Laan van Wateringseveld over de A4 naar de Harnaschpolder en de nieuwe in aanbouw zijnde woonwijken van Delft.
Het voordeel hiervan is.
De bewoners van het Wateringseveld hebben een directe tramverbinding met het ziekenhuis Leyenburg , de woonwijk Wateringseveld Zuid hebben dan eindelijk een tram ( de middenberm ligt er al waarop de trambaan gelegd kan worden) voor de deur.
En bovendien lijn 6 is een goede tramlijn die vele wijken en ziekenhuizen, markt, centrum, CS enz. aandoet.

Dus als ik het voor het zeggen had, ging ik gelijk een studietraject op zetten om dat te verwezenlijken
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor Daan76 » 04 aug 2018 11:49

Als ik me niet vergis is een deel van die studie er ooit al eens geweest. Dat had buslijn 37 moeten worden in een soort R-net uitvoering. Om redenen die ik me nu niet meer kan herinneren is dat nooit doorgegaan (op wat infra-voorbereidingen na geloof ik, de door jou genoemde middenberm kan daar best eens een voorbeeld van zijn).
Lijn 37 is uiteindelijk een gewone streeklijn geworden met een net iets andere route dan ooit de bedoeling was.
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Ideeën over verbetering (Haags) OV

Berichtdoor willem » 04 aug 2018 20:38

Dan kun je lijn 16 naar Vrederust laten rijden. Sinds de doortrekking vanaf Moerwijk heeft die lijn een beetje vreemde route.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Vorige

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten