Ik ben het spoor bijster...

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Charles » 12 dec 2018 16:16

Nieuwe dienstregeling en nieuw materieel bij NS. Tot zover het goede nieuws..
Wat ik totaal niet kan begrijpen is dat op het korte stukje van amper 10 kilometer van Den Haag naar Zoetermeer er maar liefst vijf(!) treinstations liggen. En slechts twee sporen maar. Ik heb tot nu toe geen beste ervaringen hiermee.
Er rijden per uur 4xIC en 4xspr per richting. En die sprinters stoppen op alle stations. Ik reis met de IC en alle keren loopt de IC vertraging op door de trage sprinters die ervoor rijden. De IC kan t/m Gouda nergens de sprinters passeren vanwege het feit dat er maar twee sporen liggen. Waarom zoveel stations op zo'n korte afstand en waarom geen vier sporen?? Ik kan dit echt niet begrijpen.

En het station Zoetermeer-Lansingerland is niet eens klaar. Ja, je mag uitstappen om vervolgens op een bouwplaats rond te lopen... waar verder nog niks is. En typisch Nederland, Randstadrail heeft hier zijn -voorlopig(?)- eindpunt, maar wel met mogelijkheid voor doortrekking. Waarom niet doorpakken en deze lijn gewoon in de volle lengte aanleggen en voltooien?


Iets anders wat mij verbaasd:
Het HSL spoor ligt er nu ruim 12 jaar maar kennelijk is het nog steeds niet af :roll:
Veelvuldig verneem je dat er problemen zijn daarmee en dat treinen niet rijden daarover. Nou, dat kan wel kloppen want geregeld zie ik de talys hier over de Oude Lijn (Leiden - Den Haag HS) met een slakkegangetje voorbij komen. Vanmiddag zelfs een gekoppeld stel en vanaf een afstand is goed te zien hoe lang zoiets dan is. Voor het eerst overigens dat ik twee gekoppelde talys zag rijden.
Ja, ik blijf me verbazen daarover. Koop je een duur ticket voor de Talys om vervolgens een reis te maken met de snelheid van een schildpad over klassiek spoor...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2018 19:55

Ja, ik vroeg me al af wat er ging gebeuren met dat nieuwe station aan de rand van Zoetermeer. Blijkbaar gaat er dus geen bestaand station dicht, met vijf extra haltes kort achter elkaar wordt het zo wel krap. Misschien dat 4 intercity's en 4 stoptreinen tussen Utrecht en Den Haag nog lukt, maar een 10-minutendienst dus niet. Of is inderdaad nu elke intercity te laat?

Reden voor geen viersporigheid is natuurlijk simpel: kost veel geld en extra ruimte. Maar ja je kan niet oneindig extra stoptreinhaltes toevoegen zonder consequenties.

HSL-treinen op de oude lijn zie ik inderdaad ook opvallend vaak.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Tiktak » 12 dec 2018 23:59

Als er geen mogelijkheid is om vier sporen aan te brengen dan zal de op de stations aftakkende sporen moeten aanleggen ( op dit gedeelte zijn ze dan viersporig ).
De middelste sporen kunnen dan gebruikt worden om in te halen.
Tussen Gouda en Woerden hebt men ook zo iets gemaakt.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor iljitsch » 13 dec 2018 08:27

Station Ypenburg heeft ook aftakkingen van de vrije baan maar ik meen me te herinneren dat die onhandig zijn in het gebruik. In het algemeen betekent dit ook dat de stoptrein vrij lang stil moet staan om de intercity te laten passeren, ook niet ideaal.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Charles » 13 dec 2018 11:08

iljitsch schreef:Of is inderdaad nu elke intercity te laat?
Tot nu kwam elke IC naar Utrecht te laat aan in Utrecht Centraal waardoor ik telkens weer mijn overstap miste. Volgens dienstregeling zou ik 4 of 5 minuten overstaptijd hebben, maar in de praktijk is de trein (waarop ik wilde overstappen) juist net vertrokken. Dus ik moet in Den Haag een IC eerder nemen om die reden...
En dan te bedenken dat mijn reis in de daluren is, hoe moet het dan gaan in de spits?

Passeersporen aanleggen bij bijvoorbeeld station Zoetermeer lijkt me geen verkeerde gedachte, dan kan de IC er gewoon langs. Ik vrees alleen dat de naastgelegen overweg in de nieuwe situatie met passeersporen langer gesloten blijft dan geopend is voor het autoverkeer.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Edwin » 14 dec 2018 11:52

Charles schreef:Passeersporen aanleggen bij bijvoorbeeld station Zoetermeer lijkt me geen verkeerde gedachte, dan kan de IC er gewoon langs. Ik vrees alleen dat de naastgelegen overweg in de nieuwe situatie met passeersporen langer gesloten blijft dan geopend is voor het autoverkeer.


De naastgelegen overweg zal bij 4 sporen gewoon vervangen moeten worden door een ongelijkvloerse kruising. Bij meer dan 2 sporen niet mag het, volgens mij, niet meer gelijkvloers.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Edwin » 14 dec 2018 11:53

iljitsch schreef:Station Ypenburg heeft ook aftakkingen van de vrije baan maar ik meen me te herinneren dat die onhandig zijn in het gebruik. In het algemeen betekent dit ook dat de stoptrein vrij lang stil moet staan om de intercity te laten passeren, ook niet ideaal.


Die zijn voor het aftakken naar de lijnwerkplaats.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Chris » 14 dec 2018 12:21

Charles schreef:Nieuwe dienstregeling en nieuw materieel bij NS. Tot zover het goede nieuws..
Wat ik totaal niet kan begrijpen is dat op het korte stukje van amper 10 kilometer van Den Haag naar Zoetermeer er maar liefst vijf(!) treinstations liggen. En slechts twee sporen maar. Ik heb tot nu toe geen beste ervaringen hiermee.
Er rijden per uur 4xIC en 4xspr per richting. En die sprinters stoppen op alle stations. Ik reis met de IC en alle keren loopt de IC vertraging op door de trage sprinters die ervoor rijden. De IC kan t/m Gouda nergens de sprinters passeren vanwege het feit dat er maar twee sporen liggen. Waarom zoveel stations op zo'n korte afstand en waarom geen vier sporen?? Ik kan dit echt niet begrijpen.

En het station Zoetermeer-Lansingerland is niet eens klaar. Ja, je mag uitstappen om vervolgens op een bouwplaats rond te lopen... waar verder nog niks is. En typisch Nederland, Randstadrail heeft hier zijn -voorlopig(?)- eindpunt, maar wel met mogelijkheid voor doortrekking. Waarom niet doorpakken en deze lijn gewoon in de volle lengte aanleggen en voltooien?
Ten eerste, NS zelf was helemaal geen voorstander van halte Lansingerland maar is vanuit de politiek gewenst geacht. RandstadRaillijn 4 eindigt nu bij de Javalaan en het was de bedoeling dat deze ook werd doorgetrokken tot dit station per 9 december. Alleen was er nog iets niet in orde met de software van de beveiliging maar als ik het station zo zie is dat ook nog verre van klaar.
Het is juist ontypisch Nederlands dat er nu al een bereikbaarheid is per OV naar een locatie waarbij de omgeving nog helemaal in ontwikkeling is. We mogen deze mogelijkheid dan ook prijzen en hopen dat de tram ook snel naar dit punt kan komen.

Charles schreef:Tot nu kwam elke IC naar Utrecht te laat aan in Utrecht Centraal waardoor ik telkens weer mijn overstap miste. Volgens dienstregeling zou ik 4 of 5 minuten overstaptijd hebben, maar in de praktijk is de trein (waarop ik wilde overstappen) juist net vertrokken. Dus ik moet in Den Haag een IC eerder nemen om die reden...
En dan te bedenken dat mijn reis in de daluren is, hoe moet het dan gaan in de spits?
Passeersporen aanleggen bij bijvoorbeeld station Zoetermeer lijkt me geen verkeerde gedachte, dan kan de IC er gewoon langs. Ik vrees alleen dat de naastgelegen overweg in de nieuwe situatie met passeersporen langer gesloten blijft dan geopend is voor het autoverkeer.
Ik heb net een uurtje het baanvak Den Haag - Utrecht zitten monitoren en op deze verbinding kwam ik slechts vertragingen tegen van 1 minuut. Dus ik denk dat je wat pech had Charles. Rijdt je dagelijks hier heen en weer? Dienstregeling is maar net zes dagen oud natuurlijk... Maar voor overstappen op stations ondervond ik de laatste jaren ook vaak problemen. Aansluitingen die niet worden overgenomen wegens de heilige punctualiteit. Vaak mee mogen maken helaas!
Om het deel bij Zoetermeer viersporig te maken zal een lastige klus worden wegens de beperkte ruimte ter plaatse. De overweg zou dan sowieso ook weg moeten omdat Prorail geen overwegen wil bij viersporige baanvakken.

Charles schreef:Iets anders wat mij verbaasd:
Het HSL spoor ligt er nu ruim 12 jaar maar kennelijk is het nog steeds niet af :roll:
Veelvuldig verneem je dat er problemen zijn daarmee en dat treinen niet rijden daarover. Nou, dat kan wel kloppen want geregeld zie ik de talys hier over de Oude Lijn (Leiden - Den Haag HS) met een slakkegangetje voorbij komen. Vanmiddag zelfs een gekoppeld stel en vanaf een afstand is goed te zien hoe lang zoiets dan is. Voor het eerst overigens dat ik twee gekoppelde talys zag rijden.
Ja, ik blijf me verbazen daarover. Koop je een duur ticket voor de Talys om vervolgens een reis te maken met de snelheid van een schildpad over klassiek spoor...
Tja, de BR186 locs, beter bekend als Traxx, hebben nog wat software issues. Die zouden nu opgelost moeten zijn of worden. Hopelijk gebeurt dat dan ook. Het ligt daarbij dus niet aan de HSL, die is al twaalf jaar af, maar aan de software van de locs. Gelukkig komt in 2019 ook de eerste nieuwe IC en hopelijk zijn dan ook de meeste problemen voorbij.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2018 18:04

Chris schreef:
Charles schreef:Gelukkig komt in 2019 ook de eerste nieuwe IC en hopelijk zijn dan ook de meeste problemen voorbij.

Vertel?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor PAV » 14 dec 2018 23:56

Ik dacht dat ICNG vanaf 2021 instroomt.

Het zou inderdaad mooi zijn als het traject tussen Den Haag en Gouda 4-sporig zou kunnen worden, maar dit lijkt mij om een paar redenen niet haalbaar.
a) Beperkte ruimte. Met name in Zoetermeer tussen de A12 en de Zuidweg.
b) Politieke keuzes. Het heeft jaren geduurd voordat de politieke beslissing werd genomen voor 4 sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid. En tussen Delft Zuid en Schiedam blijft het voorlopig 2-sporig omdat de (vorige) minister (en/of staatssecretaris daar wil ik even vanaf zijn) dat te duur vond. Als gevolg daarvan komt er ook geen station Schiedam Kethel (of Spaland) omdat daarvoor wel 4 sporen nodig zijn. En dan heb je het over het traject Den Haag - Rotterdam, de tweede en derde grootste stad van het land. Dan heeft Den Haag-Gouda al vast nog minder prioriteit. En ook te bedenken dat de grootste regeringspartij, de VVD, de partij van asfalt is en weinig met het ov heeft, lijkt het mij niet waarschijnlijk dat deze politieke keuze snel gemaakt zal worden. Ook niet gezien het feit dat de VVD verkiezing na verkiezing weer de grootste partij is.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Chris » 15 dec 2018 00:02

Eerste Intercity Nieuwe Generatie wordt momenteel gebouwd en komend jaar is ie in Nederland te verwachten. Het duurt dan nog wel even voordat ie ook in dienst gaat komen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor iljitsch » 15 dec 2018 09:25

Maar hoe past het openen van steeds meer stoptreinstations in de plannen voor spoorboekloos rijden? Daar hebben we tussen Den Haag en Utrecht wel behoefte aan omdat je voor zoveel bestemmingen voorbij Utrecht moet overstappen en die overstappen gaan lang niet altijd goed.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Chris » 16 dec 2018 06:36

Spoorboekloos rijden is een leuke mediakreet en meer ook niet...
Volgens mij is Den Haag - Utrecht voorlopig ook geen baanvak waar men die tien minuten interval wil gaan toepassen.
Na Lansingerland is het volgens mij wel gedaan met de nieuwe stations op de Goudselijn. Met elke kwartier een IC zou het net moeten kunnen met een Sprinter er tussen. Tot deze jaardienst had de IC best wel ruimte in de dienstregeling tussen Den Haag en Gouda. Weet niet of daar er nu wat in gewijzigd is...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Charles » 16 dec 2018 13:49

Chris schreef:
Charles schreef:Tot nu kwam elke IC naar Utrecht te laat aan in Utrecht Centraal waardoor ik telkens weer mijn overstap miste. Volgens dienstregeling zou ik 4 of 5 minuten overstaptijd hebben, maar in de praktijk is de trein (waarop ik wilde overstappen) juist net vertrokken.
Ik heb net een uurtje het baanvak Den Haag - Utrecht zitten monitoren en op deze verbinding kwam ik slechts vertragingen tegen van 1 minuut. Dus ik denk dat je wat pech had Charles.
De IC uit Den Haag komt in Utrecht aan op spoor 12 en ik moet overstappen naar spoor 1. Er zijn veel uitstappers en daardoor heel erg druk op de (rol)trap, dat vertraagd al. En het is wat minder druk op de (rol)trap naar spoor 1. Dus dat wordt echt sprinten door de stationshal, waar het ook doorlopend druk is, zonder te struikelen over rolkoffers en in botsing te komen met ronddwalende mensen. Met een overstaptijd van 4 minuten volgens dienstregeling zou het geen probleem mogen zijn, dan hoef ik zelf niet te sprinten door de stationshal. Maar met een beetje vertraging mis ik mijn overstap dus. Gelukkig heb ik zelden bagage bij me, dus dat scheelt al.

Chris schreef:
Charles schreef:Iets anders wat mij verbaasd:
Het HSL spoor ligt er nu ruim 12 jaar maar kennelijk is het nog steeds niet af :roll:
Veelvuldig verneem je dat er problemen zijn daarmee en dat treinen niet rijden daarover. Nou, dat kan wel kloppen want geregeld zie ik de talys hier over de Oude Lijn (Leiden - Den Haag HS) met een slakkegangetje voorbij komen.
Tja, de BR186 locs, beter bekend als Traxx, hebben nog wat software issues. Die zouden nu opgelost moeten zijn of worden. Hopelijk gebeurt dat dan ook. Het ligt daarbij dus niet aan de HSL, die is al twaalf jaar af, maar aan de software van de locs. Gelukkig komt in 2019 ook de eerste nieuwe IC en hopelijk zijn dan ook de meeste problemen voorbij.
Wat hebben die locs te maken met de Talys? Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat na 12 jaar(!!) de HSL kennelijk nog steeds niet naar behoren functioneerd, want waarom anders rijdt de Talys over klassiek spoor tussen Leiden en Den Haag HS naar Rotterdam?
Als jij zegt dat de HSL wel al af is, waarom rijden de Talys daar dan niet met 300 km/u? Want met die snelheid zou er gereden gaan worden is bij de aanleg beweerd.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor PAV » 16 dec 2018 14:41

@Charles: ik ken de situatie van die dag niet, maar wellicht waren er werkzaamheden op de HSL toen jij die Thalys met een slakkengangetje over de Oude LIjn zag rijden? Andere mogelijkheid is dat het toch door een defecte Traxx was. De Thalys kan natuurlijk niet met 300 km/u door defecte treinen heen rijden. Daar zouden de ILT en OVV niet heel blij mee zijn. ;)
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Charles » 16 dec 2018 18:47

PAV schreef:maar wellicht waren er werkzaamheden op de HSL toen jij die Thalys met een slakkengangetje over de Oude LIjn zag rijden? Andere mogelijkheid is dat het toch door een defecte Traxx was.
Nee, dat zal het niet zijn. Met enige regelmaat zie ik de Thalys over de Oude Lijn voorbij komen. Ik zie dit te vaak om nog te spreken van incidenteel voorkomend.

Moet er wel bij vertellen vanuit huis vrij zicht te hebben op dit spoortraject en zie zodoende dus wat er zoal voorbij komt daarover gedurende de dag.
En de Thalys zie ik toch zeker wel 1x p/w voorbij komen, soms zelfs vaker.
Wonen op hoog niveau in Mariahoeve heeft zo zijn voordelen ;)
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Chris » 17 dec 2018 00:41

Charles, wat 'PAV' al schreef. Wanneer er een defecte trein op de HSL staat kan de Thalys er niet doorheen rijden... Oorzaak is meestal een falende Traxx op de HSL en men hoopt nu eindelijk dat de problemen over zijn met nieuwe software.
Ik ben het helemaal met je eens dat het van de gekke is dat de HSL nog steeds niet goed functioneert. Ben er ook al een aantal keren slachtoffer van geweest dat de trein niet reed die ik nodig had wegens storingen...

Ik vind zelf vier minuten overstap op Utrecht Centraal nogal sportief... Het is ook vragen om problemen. Maar ja, dat is ook het negatieve aan de huidige dienstregelingen. Mooie overstappen kennen we in Nederland niet zo veel meer. Vanuit Den Haag zijn we de laatste jaren er ook flink op achteruit gegaan. Je kon ooit direct naar Arnhem, Heerlen of Venlo per IC vanuit de Hofstad. Maar die tijd is geweest. Kennelijk moet iedereen naar Amsterdam of Schiphol....
De slechtste overstap is wel in Venlo om vanuit Eindhoven in de trein naar Duitsland te komen. Als de IC op tijd is moet je bijna rennen voor je leven om je aansluiting te halen... En vergeet dan niet even uit te checken en een vervoerbewijs te scoren voor het Duitse stuk...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor iljitsch » 17 dec 2018 13:56

Ik heb toch nog best wat redelijke overstappen op hetzelfde perron gehad de laatste tijd, laten we dus hopen dat de NS het niet nog slechter gaat maken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor PAV » 17 dec 2018 17:17

Over crossplatform overstappen gesproken, je moet toch op blijven letten zo ondervond ik laatst. Ik dacht laatst op Utrecht een crossplatformoverstap (jazeker, één woord) te hebben komende vanuit Maastricht reizend richting Gouda (van spoor 7 naar 8). Maar achteraf bleek achteraf dat ik via de trap naar het naastgelegen perron had gemoeten. Ik was naar de overkant (spoor 5) in de trein richting Amsterdam Bijlmer ArenA gestapt en was toen werkelijk even het spoor bijster. :mrgreen:
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Ik ben het spoor bijster...

Berichtdoor Charles » 17 dec 2018 19:01

Chris schreef:Charles, wat 'PAV' al schreef. Wanneer er een defecte trein op de HSL staat kan de Thalys er niet doorheen rijden... Oorzaak is meestal een falende Traxx op de HSL en men hoopt nu eindelijk dat de problemen over zijn met nieuwe software.
Ik ben het helemaal met je eens dat het van de gekke is dat de HSL nog steeds niet goed functioneert.
Zoals ik reeds schreef rijdt een omgeleide Thalys over de Oude Lijn via Leiden, Den Haag HS en Delft naar Rotterdam. Niet dat ie daar stopt, maar zo'n omgeleide trein passeerd dus ook de beruchte overweg "t Haantje waar het nogal vaak tot een aanrijding komt. Als het noodlot toeslaat zou het dus kunnen gebeuren dat het een omgeleide Thalys is die daar op de overweg in botsing komt met een voertuig...
Zoiets gaat dan geheid wereldnieuws worden.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten