Tot nu kwam elke IC naar Utrecht te laat aan in Utrecht Centraal waardoor ik telkens weer mijn overstap miste. Volgens dienstregeling zou ik 4 of 5 minuten overstaptijd hebben, maar in de praktijk is de trein (waarop ik wilde overstappen) juist net vertrokken. Dus ik moet in Den Haag een IC eerder nemen om die reden...iljitsch schreef:Of is inderdaad nu elke intercity te laat?
Charles schreef:Passeersporen aanleggen bij bijvoorbeeld station Zoetermeer lijkt me geen verkeerde gedachte, dan kan de IC er gewoon langs. Ik vrees alleen dat de naastgelegen overweg in de nieuwe situatie met passeersporen langer gesloten blijft dan geopend is voor het autoverkeer.
iljitsch schreef:Station Ypenburg heeft ook aftakkingen van de vrije baan maar ik meen me te herinneren dat die onhandig zijn in het gebruik. In het algemeen betekent dit ook dat de stoptrein vrij lang stil moet staan om de intercity te laten passeren, ook niet ideaal.
Ten eerste, NS zelf was helemaal geen voorstander van halte Lansingerland maar is vanuit de politiek gewenst geacht. RandstadRaillijn 4 eindigt nu bij de Javalaan en het was de bedoeling dat deze ook werd doorgetrokken tot dit station per 9 december. Alleen was er nog iets niet in orde met de software van de beveiliging maar als ik het station zo zie is dat ook nog verre van klaar.Charles schreef:Nieuwe dienstregeling en nieuw materieel bij NS. Tot zover het goede nieuws..
Wat ik totaal niet kan begrijpen is dat op het korte stukje van amper 10 kilometer van Den Haag naar Zoetermeer er maar liefst vijf(!) treinstations liggen. En slechts twee sporen maar. Ik heb tot nu toe geen beste ervaringen hiermee.
Er rijden per uur 4xIC en 4xspr per richting. En die sprinters stoppen op alle stations. Ik reis met de IC en alle keren loopt de IC vertraging op door de trage sprinters die ervoor rijden. De IC kan t/m Gouda nergens de sprinters passeren vanwege het feit dat er maar twee sporen liggen. Waarom zoveel stations op zo'n korte afstand en waarom geen vier sporen?? Ik kan dit echt niet begrijpen.
En het station Zoetermeer-Lansingerland is niet eens klaar. Ja, je mag uitstappen om vervolgens op een bouwplaats rond te lopen... waar verder nog niks is. En typisch Nederland, Randstadrail heeft hier zijn -voorlopig(?)- eindpunt, maar wel met mogelijkheid voor doortrekking. Waarom niet doorpakken en deze lijn gewoon in de volle lengte aanleggen en voltooien?
Ik heb net een uurtje het baanvak Den Haag - Utrecht zitten monitoren en op deze verbinding kwam ik slechts vertragingen tegen van 1 minuut. Dus ik denk dat je wat pech had Charles. Rijdt je dagelijks hier heen en weer? Dienstregeling is maar net zes dagen oud natuurlijk... Maar voor overstappen op stations ondervond ik de laatste jaren ook vaak problemen. Aansluitingen die niet worden overgenomen wegens de heilige punctualiteit. Vaak mee mogen maken helaas!Charles schreef:Tot nu kwam elke IC naar Utrecht te laat aan in Utrecht Centraal waardoor ik telkens weer mijn overstap miste. Volgens dienstregeling zou ik 4 of 5 minuten overstaptijd hebben, maar in de praktijk is de trein (waarop ik wilde overstappen) juist net vertrokken. Dus ik moet in Den Haag een IC eerder nemen om die reden...
En dan te bedenken dat mijn reis in de daluren is, hoe moet het dan gaan in de spits?
Passeersporen aanleggen bij bijvoorbeeld station Zoetermeer lijkt me geen verkeerde gedachte, dan kan de IC er gewoon langs. Ik vrees alleen dat de naastgelegen overweg in de nieuwe situatie met passeersporen langer gesloten blijft dan geopend is voor het autoverkeer.
Tja, de BR186 locs, beter bekend als Traxx, hebben nog wat software issues. Die zouden nu opgelost moeten zijn of worden. Hopelijk gebeurt dat dan ook. Het ligt daarbij dus niet aan de HSL, die is al twaalf jaar af, maar aan de software van de locs. Gelukkig komt in 2019 ook de eerste nieuwe IC en hopelijk zijn dan ook de meeste problemen voorbij.Charles schreef:Iets anders wat mij verbaasd:
Het HSL spoor ligt er nu ruim 12 jaar maar kennelijk is het nog steeds niet af
Veelvuldig verneem je dat er problemen zijn daarmee en dat treinen niet rijden daarover. Nou, dat kan wel kloppen want geregeld zie ik de talys hier over de Oude Lijn (Leiden - Den Haag HS) met een slakkegangetje voorbij komen. Vanmiddag zelfs een gekoppeld stel en vanaf een afstand is goed te zien hoe lang zoiets dan is. Voor het eerst overigens dat ik twee gekoppelde talys zag rijden.
Ja, ik blijf me verbazen daarover. Koop je een duur ticket voor de Talys om vervolgens een reis te maken met de snelheid van een schildpad over klassiek spoor...
Chris schreef:Charles schreef:Gelukkig komt in 2019 ook de eerste nieuwe IC en hopelijk zijn dan ook de meeste problemen voorbij.
De IC uit Den Haag komt in Utrecht aan op spoor 12 en ik moet overstappen naar spoor 1. Er zijn veel uitstappers en daardoor heel erg druk op de (rol)trap, dat vertraagd al. En het is wat minder druk op de (rol)trap naar spoor 1. Dus dat wordt echt sprinten door de stationshal, waar het ook doorlopend druk is, zonder te struikelen over rolkoffers en in botsing te komen met ronddwalende mensen. Met een overstaptijd van 4 minuten volgens dienstregeling zou het geen probleem mogen zijn, dan hoef ik zelf niet te sprinten door de stationshal. Maar met een beetje vertraging mis ik mijn overstap dus. Gelukkig heb ik zelden bagage bij me, dus dat scheelt al.Chris schreef:Ik heb net een uurtje het baanvak Den Haag - Utrecht zitten monitoren en op deze verbinding kwam ik slechts vertragingen tegen van 1 minuut. Dus ik denk dat je wat pech had Charles.Charles schreef:Tot nu kwam elke IC naar Utrecht te laat aan in Utrecht Centraal waardoor ik telkens weer mijn overstap miste. Volgens dienstregeling zou ik 4 of 5 minuten overstaptijd hebben, maar in de praktijk is de trein (waarop ik wilde overstappen) juist net vertrokken.
Wat hebben die locs te maken met de Talys? Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat na 12 jaar(!!) de HSL kennelijk nog steeds niet naar behoren functioneerd, want waarom anders rijdt de Talys over klassiek spoor tussen Leiden en Den Haag HS naar Rotterdam?Chris schreef:Tja, de BR186 locs, beter bekend als Traxx, hebben nog wat software issues. Die zouden nu opgelost moeten zijn of worden. Hopelijk gebeurt dat dan ook. Het ligt daarbij dus niet aan de HSL, die is al twaalf jaar af, maar aan de software van de locs. Gelukkig komt in 2019 ook de eerste nieuwe IC en hopelijk zijn dan ook de meeste problemen voorbij.Charles schreef:Iets anders wat mij verbaasd:
Het HSL spoor ligt er nu ruim 12 jaar maar kennelijk is het nog steeds niet af
Veelvuldig verneem je dat er problemen zijn daarmee en dat treinen niet rijden daarover. Nou, dat kan wel kloppen want geregeld zie ik de talys hier over de Oude Lijn (Leiden - Den Haag HS) met een slakkegangetje voorbij komen.
Nee, dat zal het niet zijn. Met enige regelmaat zie ik de Thalys over de Oude Lijn voorbij komen. Ik zie dit te vaak om nog te spreken van incidenteel voorkomend.PAV schreef:maar wellicht waren er werkzaamheden op de HSL toen jij die Thalys met een slakkengangetje over de Oude LIjn zag rijden? Andere mogelijkheid is dat het toch door een defecte Traxx was.
Zoals ik reeds schreef rijdt een omgeleide Thalys over de Oude Lijn via Leiden, Den Haag HS en Delft naar Rotterdam. Niet dat ie daar stopt, maar zo'n omgeleide trein passeerd dus ook de beruchte overweg "t Haantje waar het nogal vaak tot een aanrijding komt. Als het noodlot toeslaat zou het dus kunnen gebeuren dat het een omgeleide Thalys is die daar op de overweg in botsing komt met een voertuig...Chris schreef:Charles, wat 'PAV' al schreef. Wanneer er een defecte trein op de HSL staat kan de Thalys er niet doorheen rijden... Oorzaak is meestal een falende Traxx op de HSL en men hoopt nu eindelijk dat de problemen over zijn met nieuwe software.
Ik ben het helemaal met je eens dat het van de gekke is dat de HSL nog steeds niet goed functioneert.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten