Raymond schreef:Afscheid van de 3001 – de eerste GTL8-1
KNIP...
Wij (de museumorganisaties) respecteren de door HTM gemaakte keuze en hiermee komt een eind aan langjarige pogingen dit voertuig voor het nageslacht te behouden. Wij richten ons nu op 2024 wanneer het type GTL8-2 buiten dienst zal gaan. Mogelijk kunnen er twee worden behouden: één in de rode uitvoering met voorzetneus (zo uit de dienst dus), en één in de blauwwitte uitvoering zonder voorzetneus, met rolfilms, twee pantografen etc. Deze GTL8-2 voertuigen hebben het bezwaar van de GTL8-1 niet.
Is dit slechts een gebrek aan handjes? Of speelt er meer? Zoals kennis van zaken hebben en over praktische vaardigheden beschikken. En hoe zit het dan met onderdelen? Authentieke onderdelen zullen moeilijk aan te komen zijn, vermoed ik.Admin schreef:Er zal een GTL naar het SHTM gaan, maar daar zijn ze ook niet gek: die willen graag een wagen waar ze weinig aan hoeven doen, want er staan al genoeg museumtrams aan de kant door gebrek aan vrijwiligers om ze te onderhouden.
Je mag die stofjes ook gewoon bij hun naam noemen hoorRaymond schreef:De HTM-directie ziet er vanaf vanwege de aanwezigheid van een bepaalde stof. Een probleem dat overigens in alle wagens van het type GTL8-1 aanwezig is omdat het op onbereikbare plaatsen zit. De 3001 zal daarom worden afgevoerd, nadat nog bruikbare onderdelen zijn uitgenomen, en gesloopt onder bijzondere condities.
Charles schreef:En zolang er nog pekeltrams rondrijden en een tot restaurant verbouwde GTL zijn rondjes rijdt zullen keerlussen blijven bestaan. Dat is best wel geruststellend te noemen, toch?
HenkH schreef:@Henk B: De 3100-en hebben geen asbest maar wel een botsneus. Ik heb begrepen dat het asbestverhaal van de 3000-en pas gaandeweg de poging om de 3001 te bewaren duidelijk werd.
Henk B schreef:HenkH schreef:@Henk B: De 3100-en hebben geen asbest maar wel een botsneus. Ik heb begrepen dat het asbestverhaal van de 3000-en pas gaandeweg de poging om de 3001 te bewaren duidelijk werd.
Maar een later toegevoegde botsneus is weer te verwijderen.
En aangezien er naast de botsneusversie ook nog GTL's zonder botsneus hebben gereden in de reizigersdienst, zal een GTL zonder botsneus voor museumdoeleinden toch ook een goede kans hebben toegelaten te worden op het Haagsche tramnet.
De kopconstructie van een GTL-II verschilt niet veel van een GTL-I
HenkH schreef:Er is behoorlijk wat aangepast aan de botsneus GTL's, wat wellicht wel een slimme zet geweest om die delen die aangepast zijn van de 3001 veilig te stellen. Aangezien de 3001 met deze delen naar de sloper is verdwenen zie ik dat niet meer terugkeren....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten