Archief Wim van Es

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Archief Wim van Es

Berichtdoor adjevandaalen » 23 dec 2018 09:24

Op www.htmfoto.nl staat nu het bericht dat de site van Wim van Es (aan wie wij veel dank verschuldigd zijn) uit de lucht is. Wat gebeurt er met het geweldige digitale archief...…?????
adjevandaalen
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 jan 2010 19:33

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor adjevandaalen » 23 dec 2018 09:27

Sorry, staat al onder Algemeen. Dank daarvoor.
@Admin: dit bericht mag weg.
adjevandaalen
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 24 jan 2010 19:33

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor HenkH » 29 dec 2018 11:27

Doe ik nu iets verkeerd of is de backup nu ook weg bij archive.org?
HenkH
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 13 jul 2012 11:35

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor wattman » 29 dec 2018 20:23

Nee, inderdaad htmfoto.nl is uit archive.org gehaald (ik wist niet dat ze zo snel werkten bij die instelling...).
Aangezien eerder ook de twitter-account en de faceboek pagina zijn "vernietigd" is het duidelijk dat er zeer grondig een einde is gemaakt aan de digitale nalatenschap. Om misverstanden te voorkomen: dat staat de beheerders van de nalatenschap natuurlijk vrij.

Enfin, mijn woorden over de vluchtigheid van de digitale wereld ga ik niet herhalen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor RHB » 30 dec 2018 18:19

Uit het bewust uitwissen van alle sporen blijkt m.i. dat er geen sprake is van onmacht, maar van bewuste sabotage! Schandalig om op die manier het vertrouwen van wijlen Wim te beschamen. Zijn er dan toch misschien commerciële motieven op de achtergrond?
RHB
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 dec 2018 12:23

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor Admin » 30 dec 2018 19:44

Bewijs dat eens? Bij dergelijke verdachtmakingen eis ik een onomstotelijk bewijs, want grondwettelijk vastgelegd is een ieder onschuldig tot het tegendeel is bewezen!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor Chris » 31 dec 2018 01:00

Maar Admin, vertel! Wat gaat er met het archief nu gebeuren?
Hopelijk komt het online terug...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor Admin » 31 dec 2018 01:27

Wellicht ten overvloede, maar toch: ik heb geconstateerd dat de toegang tot oude versies van HTMfoto bij het internet archief is geblokkeerd, dat betekent dat die weg helaas is afgesloten. Maar ik heb apart een backup gemaakt (op 22-11) waarmee ik de volle intentie heb deze weer online te brengen zodra ik heb uitgevogeld hoe dat fatsoenlijk kan. Hierbij zal dan alleen het statische deel (het naslagwerk, zo je wil) terug komen, het interactieve deel (het insturen en becommentariëren van foto's) komt niet terug. Wim kon daar heel veel tijd in steken, maar die heb ik simpelweg niet. Toegang tot dit "archief" gebeurd via dit domein, niet meer via HTMfoto.nl of 100procenthaags.nl, wat ook van Wim was. Natuurlijk mag je best een foto plaatsen op dit forum zodat bezoekers er op kunnen reageren, maar dat is alleen voor geregistreerde bezoekers, wat bij HTMfoto niet hoefde.

Zoals gezegd: de informatie die Wim had verzameld is niet verloren gegaan, maar het duurt even voor het weer online beschikbaar komt. Geduld dus.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor wattman » 31 dec 2018 11:05

Wordt denk ik een lastig verhaal. Je loopt tegen twee zaken aan:
a) auteursrecht
- er zit auteursrecht op de (meeste van de) geplaatste foto's. In feite werd daar op htmfoto al erg soepel mee omgegaan. Bijv. het plaatsen van een foto van fotograaf wijlen "Hans van Y", uit de collectie van "X" is volgens de regels een inbreuk op het auteursrecht van "Hans van Y". Dat loopt namelijk door tot 70 jaar na het overlijden van Hans.
- er zit auteursrecht op alle reacties (van welke aard dan ook). Als iemand een reactie plaatst op htmfoto wil dat niet automatisch zeggen dat hij daarmee toestemming geeft dat die reactie verschijnt op een kloon van htmfoto.
b) databankenrecht
Los van de auteursrechtelijke bescherming is de collectie data van htmfoto.nl beschermd als "databank". Die bescherming loopt 15 jaar. Je kunt dus niet zonder de toestemming van de rechthebbenden van het databankenrecht (in casu de erfgenamen van Wim van Es) die website tot leven roepen.
Hier komen we natuurlijk weer terug bij de vraag waarom besloten is om na enkele weken de stekker volledig uit htmfoto te trekken. Het lijkt me niet zinnig om die discussie hier te gaan voeren, omdat we - bij gebrek aan berichten uit het toenmalige 'team', of de erfgenamen - geen enkel inzicht hebben in de overwegingen. Dat kan zo men wil als spijtig worden bestempeld, maar speculaties zijn zinloos.

Om positief af te sluiten, ik denk dat dit forum een mooie plek is om hier foto's op te plaatsen en discussie te voeren.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor Admin » 31 dec 2018 11:49

Je slaat hier de spijker op z'n kop, de erfgenamen van Wim zijn natuurlijk cruciaal bij het weer online brengen van het gearchiveerde HTMfoto. Helaas weet ik niet hoe ik hen moet bereiken, de kans dat ze het emailadres van Wim nog gebruiken is klein. Dit is dan ook één van de zaken die ik uit moet vogelen voordat het archief weer online komt, naast een aantal technische dingen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor HenkH » 31 dec 2018 14:58

Persoonlijk vond ik de mogelijkheid om te reageren op de foto's het mooiste aan de website van Wim. Het statische gedeelte kan je ook uit boeken of andere bronnen halen.
HenkH
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 13 jul 2012 11:35

Re: Archief Wim van Es

Berichtdoor Henk B » 08 jan 2019 08:29

HenkH schreef:Persoonlijk vond ik de mogelijkheid om te reageren op de foto's het mooiste aan de website van Wim. Het statische gedeelte kan je ook uit boeken of andere bronnen halen.

Maar in de commentaren bij de foto's stond vaak heel veel aanvullende info.
Daarom was het ook zo'n fraai naslagwerk.
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron