Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 26 okt 2019 06:22

Stond lijn 6 op het 'buitenspoor' van de keerlus dan? Vond laatst het spoor al bijzonder fiets vrij dus het wordt al wat beter in de gaten gehouden.
Overigens heeft lijn 6 in het Centrum een rondje via CS laag gereden. Dus bovenlangs via Grote Kerk en Kalvermarkt en dan via Schedeldoekshaven naar CS en via Lange Vijverberg weer terug naar Grote Kerk en eigen route naar Leyenburg. 2 maakte kop op CS hoog op het Tailtrack.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 26 okt 2019 09:22

Ik zag die 6 bij LvNOI even snel dus ik weet het niet. Ik neem aan van wel want als ik het goed heb kan je alleen vanaf het linker spoor richting Voorburg, dus lijn 2 zal die nodig gehad hebben.

In de tijd dat ik daar nog dagelijks langs kwam heb ik ook wel eens borden zien staan "geen fietsen parkeren, spoor is in gebruik". Daarna werd het inderdaad wat minder met fietsen die over het spoor heen stonden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor mibia » 03 nov 2019 01:40

Ik was ma en di middag op de Neherkade, tot mijn grote verbazing zag ik een van beide dagen op het Leeghwaterplein in de richting van Lorentzplein een Regiocitadis rijden. Vanwege de afstand kon ik geen lijnnummer of richtingfilm waarnemen. Ja, ik moest ff goed kijken maar mijn ogen bedrogen mij niet :D . Een Regiocitadis verwachte ik daar niet te vinden.
Weet een insider mss iets? Ben toch nieuwsgiering want de lijnen 1,16 rijden toch alleen maar met GTL's en de 17 met Avenio's?
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 03 nov 2019 08:55

mibia schreef:Ik was ma en di middag op de Neherkade, tot mijn grote verbazing zag ik een van beide dagen op het Leeghwaterplein in de richting van Lorentzplein een Regiocitadis rijden. Vanwege de afstand kon ik geen lijnnummer of richtingfilm waarnemen. Ja, ik moest ff goed kijken maar mijn ogen bedrogen mij niet :D . Een Regiocitadis verwachte ik daar niet te vinden.
Weet een insider mss iets? Ben toch nieuwsgiering want de lijnen 1,16 rijden toch alleen maar met GTL's en de 17 met Avenio's?


waarschijnlijk een uitrukwagen voor lijn 19.
Meppelweg - Dedemsvaartweg - Melis Stokelaan - Fruitweg - Parallelweg - HS tunnel - Oudemanstraat - Lorentzplein - Jan van der Heidenstraat - Haagweg - Hoornbrug - Laan van Hoornwijck naar eigen baanvak.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Edwin » 07 nov 2019 20:23

Tiktak schreef:waarschijnlijk een uitrukwagen voor lijn 19.
Meppelweg - Dedemsvaartweg - Melis Stokelaan - Fruitweg - Parallelweg - HS tunnel - Oudemanstraat - Lorentzplein - Jan van der Heidenstraat - Haagweg - Hoornbrug - Laan van Hoornwijck naar eigen baanvak.


Of M van Hennebergweg, Kraayenstein, via lijn 2 naar Monstersestraat, Parallelweg, HS-tunnel, enz.....
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 09 nov 2019 18:39

mibia schreef:Ik was ma en di middag op de Neherkade, tot mijn grote verbazing zag ik een van beide dagen op het Leeghwaterplein in de richting van Lorentzplein een Regiocitadis rijden. Vanwege de afstand kon ik geen lijnnummer of richtingfilm waarnemen. Ja, ik moest ff goed kijken maar mijn ogen bedrogen mij niet :D . Een Regiocitadis verwachte ik daar niet te vinden.
Weet een insider mss iets? Ben toch nieuwsgiering want de lijnen 1,16 rijden toch alleen maar met GTL's en de 17 met Avenio's?


veel trajecten zijn inmiddels vrij voor regio citadis waaronder dus ook de slachthuisstraat,Oudemansstraat,Lorentzplein en Jan vd Heijdenstraat
route lijn 15 vanaf broeksloot
route lijn 9 Vrederust - Scheveningen
Route lijn 11 Montersestraat - Hollandspoor
en de Resident naar Centraal boven

Daar rijden nu dus ook naast uitrukkende voertuigen ook Leswagens rond
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 10 nov 2019 00:26

Volgens mij ook het hele centrum op het stukje Buitenhof - Kerkplein na. Dus ook Lange Vijverberg, Hofweg, Spui, Zieken en Kalvermarkt en traject bij Schedeldoekshaven.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 29 apr 2020 16:35

We reizen op dit moment veel minder met het OV, maar sindskort (de onderstaande foto is vorige week gemaakt) zijn de reisinformatieschermen (eindelijk) vernieuwd in de GTL-trams. De schermen vertonen net zoals in de bussen, dus inclusief real-time halteaankomsttijden. Ik weet niet of er ook nog overstapinformatie zitten bij bepaalde haltes (bij de bussen wel) aangezien ik op dit moment niet reis en alleen op begin-/eindpunt heb gemaakt. Bij de Avenio zijn de schermen nog niet vernieuwd (rode achtergrond en geen haltetijden).

IMG_59771.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 29 apr 2020 19:53

Ah, is de volgorde van de stops nu eindelijk gewoon van boven naar beneden in plaats van de eerstvolgende halte onderaan te zetten, zoals het tot nu toe was?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 01 mei 2020 17:03

Ja, daar lijkt het op.

Dit scherm ziet er keurig uit.
Wellicht kan op de witte balk onderaan het scherm nog de aankomsttijd op het eindpunt worden aangegeven. Aan de andere kant hangt dat ook van de lijn af: bij lijn 12, met Hollands Spoor als eindpunt, is dit relevant. Op lijn 1 daarentegen doet het er eigenlijk niet toe om al in Delft aan te geven hoe laat de tram in Scheveningen is. Hierbij telt dus maatwerk en dat is lastig met computersystemen in te regelen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor verst107 » 16 jul 2020 18:59

Ik zag vanmorgen rond half negen op de Rijswijkseweg ri Delft een GTL met lijnnummer 3, en een matrixtekst ‘proefbedrijf’. Iemand een idee welk proefbedrijf dit geweest kan zijn?
Groet,
Cornelis
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 17 jul 2020 14:00

Rond die tijd was men wel bezig bij Weigelia de 4063 weer op de rails te zetten, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het spoor daarna met een GTL hebben testgereden. Zal wel verkeerd ingesteld zijn.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 17 jul 2020 17:37

Die GTL8 heeft in elk geval niets te maken gehad met de ontsporing. Ik kan bevestigen dat is proefgereden met een dienstwagen van lijn 19. Het was de eerste tram die weer bij de driehoek Weidevogellaan arriveerde toen de 4063 terug in het spoor stond.
Wat die GTL8 betreft, een proefrit uit de werkplaats lijkt mij meer voor de hand.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 05 sep 2020 10:38

Gisteren was lijn 2 gestremd in Voorburg door een kapotte bovenleiding zie hier berichtgeving
Wat mij verbaasd is dat lijn 2 werd ingekort tot LvNOI. Volgens mij had lijn 2 gewoon kunnen doorrijden tot aan Voorburg 't Loo. want daar ligt een overloopwissel tbv calamiteiten. De kapotte bovenleiding was immers aan de andere zijde van het spoorviaduct, komend vanuit LvNOI.
Waarom dan niet doorrijden tot de halte Voorburg 't Loo?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 05 sep 2020 11:27

Afschakelen stroom. Er zitten geen onderbrekers in de draad (<-StreetView link!) om dat mogelijk te maken. Nog afgezien van de nogal omslachtige procedure om te keren in Voorburg: het wissel-setje ligt er wel, maar wordt (zover ik weet) nooit gebruikt, dus bestuurders (vooral in de auto!) zijn dergelijke manoeuvres op die plaats niet gewend. Dat betekend dat je er verkeersregelaars bij moet hebben en die krijg je niet in 5 minuten!
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 05 sep 2020 11:46

Valt toch wel mee met die verkeerssituatie? Alleen auto's uit de zijstraat die linksaf willen (of omgekeerd) moeten de trambaan oversteken, dus die rijden niet hard en de tram komt net op gang na het keren dus die rijdt ook niet hard, beiden tijd zat om te stoppen.

Ik heb trams wel raardere dingen zien doen zonder verkeersregelaars, bijvoorbeeld driehoeken of achteruit een remise in.

(Niet zo lang geleden wel een auto/tram aanrijding 100 m ofzo verderop, maar daar kan je vanuit de zijstraat ook rechtdoor en rijdt de tram alweer op kruissnelheid.)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 05 sep 2020 22:06

Bij Calamiteiten wordt de overloopmogelijkheid gewoon gebruikt, zonder verkeersregelaar of wat dan ook. Gaat prima. Je hebt er meer last van de overstekende voetgangers, is een Zebra aan één kant net na een wissel, dan van de auto's die keren of uit een zijstraat komen.
Maar inderdaad Charles. Men kon er niet komen omdat de bovenleiding daar net in dezelfde groep zit las waar de draad kapot was getrokken. En dat rijdt wat lastig dan.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 11 sep 2020 22:01

Admin schreef:Afschakelen stroom. Er zitten geen onderbrekers in de draad (<-StreetView link!) om dat mogelijk te maken. Nog afgezien van de nogal omslachtige procedure om te keren in Voorburg: het wissel-setje ligt er wel, maar wordt (zover ik weet) nooit gebruikt, dus bestuurders (vooral in de auto!) zijn dergelijke manoeuvres op die plaats niet gewend. Dat betekend dat je er verkeersregelaars bij moet hebben en die krijg je niet in 5 minuten!


Dit overloopwissel wordt bij calamiteiten gewoon gebruikt hoor, idd niet vaak, er is ook geen verkeersregelaar nodig
Maar ik het geval van de stroomstoring is het idd niet mogelijk omdat de districtschakelaar verder ligt en dus dit punt niet bereikbaar was
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 30 sep 2020 10:25

Al zeker vanaf 19 september was de Touristtram teruggeschaald naar een 60 minuten frequentie. Na afkondiging van de verscherpte Corona maatregelen is de dienst vanaf deze week tijdelijk opgeheven. De nu eerst volgende aangekondigde ritdag is zaterdag 24 oktober.
https://www.touristtram.nl/rijdagen/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 05 feb 2021 14:19

In verband met de voorspelde sneeuwval rijdt HTM op zondag 7 februari een aangepaste dienstregeling winterse omstandigheden.
Er rijden minder bussen en trams. Tram 11 rijdt met de GTL trams. Bus 28 rijdt niet tussen Zuiderstrand en CS.

Ik ben benieuwd waarom men met GTL's gaat rijden op tramlijn 11. Heeft dit te maken met het keerspoor Monstersestraat?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron