door iljitsch » 27 feb 2020 10:45
Laat ik jullie nog even vertellen hoe mijn reis naar Heerlen op dinsdag en terug op woensdag afliep. (Spoiler: niet goed.)
Dinsdag vroeg op, naar LvNOI wandelen (naar CS had ik met de tram gekund), daar was de trein richting Dordrecht uiteindelijk 10 minuten te laat, dus ik zat al te zweten over mijn overstap in Rotterdam. De twee treinen zouden op hetzelfde perron komen, maar we kregen nog even snel een perronwijziging. Daarna had de intercity direct diezelfde problemen gehad bij schiphol waardoor ook mijn eerdere trein te laat was, dus 10 min wachten. Werd niet vermeld in de reisplanner. Dus uiteindelijk was mijn overstap in Eindhoven niet 22 min, maar 5 min. Op tijd in Heerlen, eind goed al goed.
Gister had ik waarschijnlijk net niet de trein van 14.49 u van Heerlen naar Eindhoven gehaald, maar maakte niet uit, want die was al vervallen. Gelukkig ging 3 min later de Arriva-trein naar Sittard, waar ik dan over kon stappen op de trein uit Maastricht naar Den Helder zodat ik in Eindhoven over kon stappen.
We waren bijna in Roermond toen we stil kwamen te staan voor een rood sein. Bleek een vrachttrein stil te staan over de wissels in Roermond, dus we konden niet verder. Uiteindelijk het plan om terug naar Sittard te gaan. Met 2 x VIRM kostte het nogal wat tijd voor de machinist aan de andere kant klaar was voor vertrek. Toen werd omgeroepen dat we heel langzaam zouden rijden omdat de overwegen niet dicht wilden. Uiteindelijk viel dat mee. Dit was rond 16 u.
Ik geloof na de tweede overweg konden we via een overloopwissel naar het rechter spoor, en er stond daar een vrachttrein te wachten (en verderop nog een trein, korte witte, onduidelijk wat) dus we hadden zonder spoorwissel niet terug gekund.
In Sittard is in principe alleen een perroneiland met sporen 2a/2b en 3a/3b die al vol stonden met treinen, dus daar konden we niet halteren. Ik geloof dat er ook een minder / niet gebruikt spoor 1 is, maar daar konden we waarschijnlijk niet komen. Er zijn wel flink wat (opstel)sporen voorbij spoor 3, maar geen perrons meer.
Nieuw plan: we rijden door naar Maastricht. Zijn we dan om 16.42 u ofzo, met om 17.01 u weer een trein naar Alkmaar. Dat was een korte, VIRM-6 geloof ik, terwijl onze oorspronkelijke veel langere trein weggerangeerd werd.
Dus een derde keer langs Sittard, daarna nog een eind heel langzaam rijden, maar aansluiting op de goed volle trein naar Rotterdam gehaald. Overigens stapten zeer veel mensen al in Tilburg en nog een zooi in Breda uit.
Uiteindelijk met twee uur vertraging in Den Haag, met totaal 5 uur in de trein die dag...
Je zou denken: logisch dat de NS niet een trein ergens tussen de weilanden (maar: "ik kan m'n huis bijna zien!") wil laten staan en dus de trein terugstuurde. Maar tegen de tijd dat we gingen rijden stond al op de reisplanner dat het probleem ongeveer een uur later (17 u) opgelost zou zijn. Dus achteraf gezien hadden we beter gewoon kunnen wachten.
Volgende optie was geweest: in Echt stoppen, zodat daar mensen zouden kunnen stappen en op eigen gelegenheid verder, en als er busvervoer geregeld moest worden die bussen daarlangs sturen. Dit zou ook veel sneller geweest zijn op het moment dat het weer ging rijden.
Derde optie: op het passeerspoor in Sittard blijven staan. Op dat moment was al lang duidelijk dat het niet lang ging duren, en hadden we vanaf daar weer relatief snel naar Roermond gekund. Als het toch te lang ging duren was het relatief makkelijk geweest één van de treinen langs het perron leeg te maken en weg te sturen en dan onze trein langs het perron te zetten.
Maar nee, we werden onnodig naar Maastricht gestuurd. Je zou nog kunnen denken: in elk geval heeft de NS het materieel dan weer op de goede plaats. Maar nee, er stond daar toch al een andere trein om weer richting Roermond te vertrekken.
Bedankt, NS.
Gek genoeg is mijn irritatie over die omweg via Maastricht lang niet zo groot als alle stress van het steeds bang zijn of ik de volgende aansluiting wel ging halen. Maar ja, alles in kleine stukken knippen en in corridors stoppen zorgt dat de NS z'n cijfers voor op tijd rijden haalt, ondanks het feit dat de reizigers meer tijd zijn door overstappen en als het mis gaat nog meer tijd doordat de volgende trein wel netjes op tijd rijdt en dus al weg is. Liefst natuurlijk dat-ie wegrijdt op het moment dat je op de knop van de deur drukt.
Ik zou zeggen: laat naast wat we nu hebben treinen tussen de uithoeken van het land rijden die tussendoor alleen in de vijf grote steden (één keer) stoppen, maar dan wel maximaal 10 a 15 minuten wachten op aansluitende treinen. Ook al is het maar één trein per uur. Zo bedien je de lange-afstansreiziger veel beter dan in het huidige systeem dat voornamelijk op forensen gericht is. (Niet dat die geen goede treinen verdienen, natuurlijk.)