Trein algemeen

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 24 jul 2020 14:31

Ik wilde nog even onderstaand melden, maar waarschijnlijk niet handig om voor dat soort dingen steeds een nieuw draadje te beginnen. Dus misschien kan deze in de toekomst hergebruikt worden.

Laatst zag ik tussen LvNOI richting Mariahoeve een koploper met daarachter twee SGMs langskomen. Dat was op de oostelijke sporen, dus blijkbaar vanaf HS. Handig om dezelfde koppeling te gebruiken! Beide typen zijn ongeveer even oud (jaren '70) dus niet onlogisch. Enig idee of je zo volledige functionaliteit hebt of alleen kan slepen? NS heeft verbazend veel werkplaatsen, dus kan onderweg naar Haarlem of Amsterdam Watergraafsmeer of verder geweest zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 24 jul 2020 14:46

Nee, da's alleen een mechanische koppeling. Nou ja, het remsysteem werkt ook nog, maar alle elektriek doet het niet. Het is dus een sleep-convooi. Normaal gesproken moet in zo'n geval het slepende materieel minstens dezelfde lengte hebben als het gesleepte spul, dus een ICMm-4 mag dan max 2xSGMm-2 (Y2, de oude Ztmsl-Sprinters) slepen. Onder bepaalde omstandigheden mag/kan je er ook 2 drietjes (Y3) mee slepen, maar daar wordt dan wel vrij hoog in de organisatie over beslist.

Hoewel ik het nooit heb uitgeprobeerd denk ik dat je 12 bakken VIRM best met 4x SGM-2 (Y2) weg krijgt. Gaat niet hard, maar met 4x2x4 aangedreven assen kom je een heel eind om 320m dubbeldekker van z'n plek te krijgen, vooropgesteld dat de magneetremmen gelost zijn! Je hebt het dan wel over ruim een halve km trein ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 24 jul 2020 15:02

Is het niet handiger om daar een locomotief voor te gebruiken? Die zijn gemaakt om te trekken (of te duwen).

Gebruikt trouwens alles dezelfde koppeling? Er is in elk geval wel een enorm verschil tussen bijvoorbeeld een VIRM die in een vloek en een zucht koppelt (koploper ook geloof ik) en de benelux-intercity waarvan je destijds bij het omlopen van de locomotief op HS kon zien dat er nogal wat handwerk aan te pas kwam om alle kabels/leidingen aan te sluiten.

Remmen bij slepen is natuurlijk op basis van luchtdruk. Gebruiken moderne treinen zoals VIRMs dat ook nog onder normale omstandigheden, of gaat dat normaal electrisch met lucht alleen als extra veiligheidssysteem?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 24 jul 2020 17:19

Er zijn een aantal koppelsystemen in gebruik, kort incompleet overzicht:
  • regulier stoot- en trekwerk (alle E- en D-loks, internationaal, goederenwagens, ICR)
  • Scharffenberg hoog (materieel na 1964, Plan T en nieuwer)
  • Scharffenberg laag (ouder materieel tot Plan T)
  • BSI (Alleen DDAR/DDZ/mDDM/1700 voor DDAR)
Het is onderling niet koppelbaar.

Om een reguliere lok voor een stroomlijnmaterieel te gebruiken als trekkracht is een zware hulpkoppeling nodig. Die zijn alleen beschikbaar bij hulptreinen en wegen een flinke 50kg of meer. Zo'n constructie kan dan ook alleen worden gebruikt als er vooraf flink wat planning gedaan wordt, zoals bij overbrengingsritten. Bij een "normale" storing zal een hulptrein moeten komen met de juiste koppeling om het zaakje weg te slepen, bij voorkeur hetzelfde materieeltype.

De luchtdrukrem is de wettelijke rem en alle treinen moeten er van voorzien zijn als ze op het Hoofdrailnet willen rijden. Het verschil zit in de aansturing v/d remstations: bij getrokken mat (ICR, internationaal, goederen) en ouder stroomlijnmat (t/m Mat 54) gebeurd dat via de treinleiding, bij nieuwer stroomlijnmat (vanaf Plan T) is er een electrische bediening bovenop het nog altijd ingebouwde luchtdrukremsysteem. Moderner materieel (bv SGM, VIRM en mogelijk ook DM90) heeft nog een ander remsysteem erbij (da's dus nr 3!), nl de dynamische rem, ofwel: terugwinnen van electriciteit tijdens het remmen. SGM kon het niet kwijt in de bvl en verstookt het in remweerstanden, de toen bestaande bvl-techniek kon dat nog niet aan, inmiddels zijn alle onderstations vervangen/aangepast zodat VIRM (eigenlijk al IRM, 1993!) z'n energie weer in de rijdraad kon pompen, zodat andere treinen het konden gebruiken. Hiertoe wekken de inverters (de doedelzakspeler! :P ) bijna 2kV op zodat deze spanning beschikbaar is voor andere treinen.

Er zijn meer koppelsystemen, maar die worden in NL niet gebruikt voor "heavy rail". Zo gebruiken de Amerikanen praktisch exclusief de klauwkoppeling, hebben de Russen daar een zwaardere variant van gemaakt en de Zweden gebruiken die Russische variant voor de zware IORE treinen (Narvik-Kiruna-Lulea) met 6800 ton lading. Verder nog een scala aan kleinere koppelingen voor lichter materieel, bv trams en sommig Duits werkmaterieel heeft wéér een andere koppeling. Google en Wiki zijn je vrienden als je daar meer over wilt weten ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 07 aug 2020 13:20

Zo kan het dus ook blijkbaar :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=3ZZIEo0NXQY
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Charles » 07 dec 2021 18:59

Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 25 dec 2021 13:23

Ik fietste net van Voorschoten terug naar DH langs het spoor niet ver van station Mariahoeve, en daar kwam me een thalys tegemoet. Reed bepaald geen 160, wat volgens mij op dit stuk spoor kan, ik schat eerder 80.

Maar valt me sowieso op dat ik vrij regelmatig thalysen over deze route zie rijden... ligt de hogesnelheidslijn er zo vaak uit?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 25 dec 2021 19:45

Er wordt vrij regelmatig aan de HSL gewerkt, alleen niet met Kerst.

Wellicht stond ergens een defecte trein ofzo.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 26 dec 2021 08:41

Gisteren was een Thalys gestrand tussen Rotterdam en Amsterdam...
Da's best uniek, ding is afgesleept door een Traxx. Verder haalt een IC Defect vaak niet de eindstreep op de snelle spoorbaan.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Tiktak » 26 dec 2021 11:08

Ik ben benieuwd of de Thalys een extra stop dan maakt op HS.
Als het straks mogelijk is met de totale spoor verdubbeling van Leiden naar Rotterdam, dan moet toch 1x per 2 uur een hoge snelheidstrein vanaf Schiphol via Leiden naar Rotterdam en verder naar Belgie kunnen rijden met een stopplaats op HS.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor willem » 26 dec 2021 13:55

Zo'n extra stop is zinloos omdat, in het geval van een calamiteit als een defecte trein, geen enkele reiziger daarop gerekend heeft. Je kunt dan natuurlijk wel stoppen. Alleen zullen er geen in- of uitstappers zijn.

Als de hele Oude Lijn (de takken via Haarlem of Schiphol beschouw ik voor het gemak maar even als een lijn waarbij beide spoorparen enkele kilometers uit elkaar liggen) tot Dordrecht volledig viersporig is kun je zeker een Thalys o.i.d. via Den Haag sturen.
De vraag of men dit wil is uiteindelijk nee omdat jaren geleden de keuze is gemaakt om de HSL niet via Den Haag te laten lopen. Deze treinen worden zoveel mogelijk via de HSL gestuurd en dus niet via Den Haag. Voor Den Haag is ooit besloten om snelle pendeltreinen naar Rotterdam, met overstap op de HSL richting Parijs. Londen etc. in te leggen (CS-HS en dan non-stop naar Rotterdam). Daarover hoor je helemaal niets meer....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 26 dec 2021 14:08

Nee dat is wel irritant. Den Haag, stad van vrede en recht, maar als je er als buitenlandse diplomaat wilt komen wel de laatste 25 km met een forensen-boemel die onderweg nog twee keer stopt.

Een trein vanuit CS naar Rotterdam met daar een overstap naar de thalys aan de andere kant van het perron en een gegarandeerde aansluiting zou al een hele verbetering zijn. Want nu moet je dus nog flink extra tijd inbouwen voor vertraging en gezeul door Rotterdam CS.

In Spanje heb je meerdere versies van de ave tussen Madrid en Barcelona, waarbij sommigen sneller zijn en minder stoppen en andere wat langzamer en vaker stoppen. Het zou helemaal niet onredelijk zijn om bijvoorbeeld 25% van de thalysen via Den Haag en Leiden te laten rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Lange_Dre » 26 dec 2021 16:36

Ik zie regelmatig twee Thalys treinstellen gekoppeld naar Amsterdam doorrijden. Zou mooi zijn dat het voorste deel dan door rijd naar Amsterdam en de achterste door naar Den Haag CS. Richting het oosten per trein bekeken, de IC Berlijn rijd nu naar Amsterdam. Deze doortrekken naar Den Haag CS als een binnenlandse trein, zou ook een goede stap kunnen zijn. Maar of de NS en vooral de DB dat zien zitten...
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Admin » 26 dec 2021 17:17

DB zal het niet zo'n probleem vinden, de Duitsers willen maar al te graag mee-eten uit de rijkgevulde ruif die HRN heet. NS-R ziet dat natuurlijk niet zitten en door de dienstregeling zo vol mogelijk te proppen op tijden dat de Berlijnse trein logischerwijs door zou kunnen rijden heeft men zoiets ook feitelijk onmogelijk gemaakt. Daarnaast is HS effectief slechts een halte langs de Oude Lijn sinds de Hofpleinlijn naar CS is verlegd (eind jaren '70) en de (korte) kopsporen daarvoor zijn al jaren weg. Ook is de Berlijnse trein een "Lokbespannen Zug" en zal de lok dus moeten omlopen of er moet van lok gewisseld worden. NS-R heeft dat jaren gedaan in het Haagse, met de IC's naar Venlo en Heerlen op CS, op HS is er simpelweg geen ruimte om deze treinen af te handelen (spoorbezetting). Ook moeten ze gereinigd en bevoorraad worden, zowel HS als CS hebben daarvoor geen faciliteiten meer sinds de treincatering is verdwenen. Dus moet het hele zaakje naar de Binckhorst en ook dat is niet meer ingericht op afhandelen van dergelijke treinen.

Kortom, plan is aardig, maar praktisch al lang niet meer haalbaar. Overigens, de 1700-en hebben hun langste tijd wel gehad en ik verwacht dan ook dat ze worden vervangen door TRAXXen of Vectrons, waarbij de mogelijkheid bestaat dat NS-Int alleen nog maar personeel beschikbaar stelt en de loks van DB komen. Dit scheelt enorm mbt het tijdrovende lokwisselen in Bad Bentheim. (waarbij vermeld moet worden dat ik het treinwereldje in NL al een tijd niet meer volg, te veel lange tenen naar mijn smaak, dus de actualiteit kan anders zijn!)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 26 dec 2021 20:17

Al met al lijkt het er toch op dat de NS ervan overtuigd is dat er alleen geld te verdienen valt met woon/werkverkeer.

Hoewel de versnelling van Vlissingen naar Amsterdam een goed teken is, maar vast niet het idee van NS.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 27 dec 2021 07:21

Toen de IC Berlijn nog naar Schiphol reed en uitliep op Hoofddorp waren er plannen om deze door te trekken naar Den Haag CS. Maar met de toekomstige verbouwing van het emplacement zal dat wel niet meer gebeuren. Tis dat CS een kopstation is anders had men er ook een doorstroomstation van willen maken zoals Utrecht heeft en Amsterdam krijgt.
Een eens per twee uur rijdende Thalys via de Oude Lijn of een deel van een 'koppelstel' naar Den Haag te laten rijden zal het wel niet worden met de metroachtige dienstregeling die men nu houdt. Zelfs de laatste Benelux is op 11/12 vertrokken vanaf HS waardoor Den Haag momenteel helemaal geen reguliere internationale bestemming meer heeft.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 27 dec 2021 09:07

Ruimte op het spoor lijkt me niet het probleem, Den Haag LvNOI - Leiden is al helemaal viersporig en zonder sneltreinstops. Zometeen Den Haag HS - Delft Zuid ook en zit je alleen met een kleine bottleneck bij Schiedam.

En mocht dat één of twee "metro's" per uur kosten dan kan ik daar prima mee leven. Dat zo'n soort dienstregeling tussen Leiden en Rotterdam relatief beperkte toegevoegde waarde heeft blijkt al uit het feit dat je op dit moment moet overstappen als je van een stoptreinstation tussen Leiden en LvNOI naar een stoptreinstation tussen HS en Rotterdam wilt reizen.

HS is natuurlijk wel een station waar je onderweg tussen Rotterdam en schiphol/Amsterdam kan stoppen. Iets minder ideaal dan CS maar ruimschoots goed genoeg.

Maar ja de gedachte dat je op bepaalde trajecten de reiziger zonder overstappen met vele treinen per uur/dag bedient en op andere trajecten helemaal niet in plaats van meer overstaploze trajecten met een wat lagere frequentie heeft diep wortel geschoten in de Nederlandse spoorwereld.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Lange_Dre » 27 dec 2021 20:02

De Duitse treinen zullen in de nabije toekomst naar Amsterdam Zuid ipv CS gaan rijden. Mocht er een trein pad vrij kunnen komen zou de IC Berlijn eens in de twee uur best door kunnen naar Den Haag CS spoor 11 of 12. Daar zou best rustig de trein schoongemaakt en aangevuld kunnen worden. En als dat dan een in de twee uur één sprinter kost, dan heb ik dat er best voor over. In de randstad vertrekken er zat treinen per uur, dus eens in de twee uur kunnen reizigers best wel een keer wat eerder op pad of een paar minuten langer op het station wachten.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Trein algemeen

Berichtdoor iljitsch » 27 dec 2021 20:35

Staan de sprinters Den Haag CS - Amsterdam nog steeds 12 minuten stil in Leiden tegenwoordig? Dat was me een enorme doorn in het oog toen de rechtstreekse treinen Den Haag - Amsterdam Lelylaan afgeschaft werden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trein algemeen

Berichtdoor Chris » 27 dec 2021 23:38

iljitsch schreef:Ruimte op het spoor lijkt me niet het probleem, Den Haag LvNOI - Leiden is al helemaal viersporig en zonder sneltreinstops. Zometeen Den Haag HS - Delft Zuid ook en zit je alleen met een kleine bottleneck bij Schiedam.
Je beschrijft het zelf al. Heb je meteen de reden van alle beperkingen...
En die houden bij Schiedam niet op. Het is dan wel weer viersporing naar Rotterdam maar daar is niks voorbereid om dat voordeel van vier sporen goed aan te laten sluiten op het station...

Lange_Dre schreef:De Duitse treinen zullen in de nabije toekomst naar Amsterdam Zuid ipv CS gaan rijden.
Daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Volgens mij voelt NS International, die voor deze trein onder DB valt, daar niet veel voor. Eén voordeel voor doorrijden naar Den Haag Centraal is wel dat tegen de tijd dat dit ooit gaat gebeuren met voor de IC Berlijn een soort trek/duw trein gaat gebruiken. Scheelt weer loc omlopen of wisselen op het kopstation.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Volgende

Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten