Lijn 3 is in 1985 doorgetrokken naar Loosduinen. De keerlus (HTM had behalve het museum- en werkmaterieel geen 2-richting trams meer) ging rond het PTT Postkantoor (nu een "
wellnesscentre"). Toen later het politiebureau werd gebouwd op braakliggende grond (na 1990, IIRC) ging de tram tussen de gebouwen door. De vrijgekomen grond is sindsdien gebruikt voor een parkeerterrein en grasveld. De lus kende een voorsorteerspoor linksaf om het rondje vol te maken. Ik woonde indertijd in een nabijgelegen flat en was zeer geïnteresseerd toen 2 HTM-ers met een draagbaar VETAG kastje de wissels omlegden! (tijdens testen, voor de opening door de toenmalige minister Neelie Smit-Kroes. Die, ja
) Het prachtige met bomen en struiken omzoomde speelveld tussen Pisuissestraat, Louis Davidsstraat en Aaltje Noorderwierstraat is in de jaren 80 gehalveerd tbv volkstuintjes en in 2005/6 volgeplempt met een nieuwe juppenwijk. Ook het nieuwe politiebureau en de vierkante woonflats bij de Louis Davidsstraat dateren van na m'n vertrek aldaar in 1986. Ik heb het huidige L'duinse centrum rond de Arnold Spoelstraat gebouwd zien worden. (jaja, de 5 komt in zicht, met rasse schreden!
) De gemeente Wateringen grensde nog aan Rijswijk en waar nu een gigantische woonwijk staat lagen vroeger kassen en weilanden. En volkstuintjes! Ach die goeie ouwe tijd
Lijn 6 is pas eind jaren 80 (88/89? zoiets) via de Delftselaan/Parallelweg gaan rijden, voorheen via de Herman Costerstraat (die nog doorliep tot de Delftselaan). Lijn 12 reed al deze route, zodat tussen Paul Krugerlaan en Hobbemaplein een parallelle lijnvoering bestond. Wegens stadsvernieuwing (de oude huizen waren echt
he-le-maal uitgewoond, niet geholpen door de bevolkingssamenstelling in de wijk, die sindsdien nauwelijks is veranderd) en natuurlijk bezuinigingen (Den Haag was indertijd een "Artikel 12" gemeente) wilde de gemeente af van de sporen in de Herman Costerstraat*.
Lijn 12 maakte indertijd een rondje Centrum en kruiste zichzelf op het Rijswijkseplein. Later is het deel tussen CS en Moerwijk als lijn 16 omgenummerd.
*de reden voor deze gang van zaken was lijn11 en het goederenvervoer dat sinds 1927 door de HTM uitgevoerd werd. Het overgave-emplacement lag aan de Delftselaan, met de loods voor de bekende HTM E-loks H51 en H52 en het NS spoor langs de Haagse markt liep dan ook dwars over het plein. Daardoor konden er geen bogen uit de Herman Costerstraat richting Wouwermanstraat worden aangelegd voor lijn 12, de haakse kruising met 3 sporen was al gecompliceerd (kostbaar!) genoeg! Nadat de HTM het goederenvervoer in 1974 "tijdelijk" staakte kwam in de jaren 80 de realiteit dat de staking v/d bediening de laatste klanten definitief had verjaagd en dus formeel kon worden overgegaan tot opheffing, na levering v/d toen gloednieuwe GTL-8 serie, welke per spoor werden aangeleverd door BN.