Chris is (grotendeels) correct, zij het dat spoorverdubbeling en electrificatie v/d Oude Lijn niet tegelijk plaats vonden: er lag al dubbelspoor voordat tot electrificatie werd besloten. Maar dat terzijde
Wie wil weten hoe soppig de Hollandse klei is hoeft slechts te kijken naar de bouw van het tramlijntje Gouda-Schoonhoven: vele, vele kuubs zand zijn in het veen gestort en bleken de volgende dag verdwenen, simpelweg omdat het veen het gewicht niet aankon. Dat de lijn ooit af kwam is te danken aan "het spoor" want de tramwegmaatschappij is er aan ten onder gegaan. (zover mijn info en geheugen reikt) In onze regio was het de Hofpleinlijn. De ZHESM wist dat op sommige stukken zompig veen lag (men had het voornoemde debacle nog vers voor ogen en had uitgebreid sondages laten uitvoeren, waardoor de bodemgesteldheid redelijk nauwkeurig bekend was) en heeft ter plekke de nieuwe baan onderheid. meer details in het boek over de lijn.
Het Hoofdrailnet (waar NS-R op rijdt) kent baanvakken voor een aslastcategorie D: 22,5 ton. In Europees verband is de (minimum) aslastcategorie voor doorgaand internationaal verkeer vastgelegd op 20 ton, cat. C. Zover mij bekend is er slechts 1 spoorlijn zwaarder uitgevoerd, de ertslijn Narvik-Kiruna-Lulea in Zweden, waar de LKAB met erts-wagens van 125 ton rijdt (25t eigen gewicht, 100t lading) voor een aslast van ruim 30 ton. Met een typische treinlengte van 68 wagens geeft dat een lading-capaciteit van 6800 ton, waarmee de men zware ertstreinen vanaf de Maasvlakte naar het Ruhrgebied (ca 4400t) decimeert.
Zelf heb ik in m'n spoortijd op diverse baanvakken langzamer gereden dan de baanvaksnelheid toeliet, met name tussen Gouda en Woerden en rond Lage Zwaluwe stuiterde je soms van je stoel. Beide waren toen al ruim een eeuw in gebruik!