Vervoersplannen MRDH 2021

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor OVinDelft » 20 maart 2020 15:38

Met de huidige situatie rondom het coronavirus is dit misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar gisteren heeft het MRDH de conceptvervoersplannen voor 2021 gepubliceerd. Misschien in elk geval een leuke afleiding.

https://mrdh.nl/nieuws/concept-vervoerp ... -gemeenten
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor KevinRandstadrail » 24 jun 2022 12:51

Interessant artikel op Tv west. Nieuwe tramlijn Binckhorst

https://www.omroepwest.nl/nieuws/459781 ... -voorkomen
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor iljitsch » 24 jun 2022 17:52

Hm, vanaf waar takt de nieuwe route van 1 dan af van de oude? Blijft-ie nog wel langs de vliet rijden?
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor Lange_Dre » 24 jun 2022 21:30

Bij de herestraat in Rijswijk zou de aansluiting op de huidige route zijn. Oude plannen waren om lijn 1 dan via lijn 15 en 19 naar Delft te laten rijden. Maar of dat door gaat geen idee.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor Admin » 24 jun 2022 22:42

De HTM wil al lange tijd v/d route langs de Vliet af. Er is nauwelijks vervoersvraag (en dan nog meestal tijdens de spitsen) en de Hoornbrug is dringend toe aan vervanging door een hoger exemplaar. De aansluiting v/h tracé langs de Vliet op de brug zou dan betekenen dat de oprit zodanig steil wordt dat veilig gebruik heel moeilijk wordt (en dus in bestuurlijk Nederland onmogelijk) dus het vervallen v/h Vliettracé zou heel veel geld schelen. Ook de gemeente (Rijswijk) is daarom voorstander van opheffing/omleggen, met als bijkomend voordeel dat de Delftweg ter plaatse dan "fatsoenlijk" kan worden heringericht. Uiteráárd speelt het feit dat de tram zich momenteel om de Rijswijkse "goudkust" (De Ruijt) heen piept geen en-ke-le rol bij het besluit om lijn 1 te verleggen en ook de geplande mogelijke ontwikkeling v/e nieuwe remise Zuiderweg aldaar is nooit een overweging geweest in de besluitvorming..... :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2022 07:10

Maar zo wordt 1 wel een stuk trager, en wordt de tramverbinding tussen Delft en Den Haag in feite een wassen neus.

Het zou dan logischer zijn om inderdaad 1 via binkhorst, CS, route 9 te laten rijden. En dan 9 vanaf HS route 1. Betekent natuurlijk wel dat mensen die nu met 9 naar CS gaan een overstap op 17 ofzo moeten maken. Maar op die manier worden zowel 1 als 9 sneller.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor Lange_Dre » 25 jun 2022 07:49

Wanneer lijn 1 via de Binckhorst en CS gaat, hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat de lijnen 1 en 9 ingeklapt hoeven te worden.. Lijn 9 kan gewoon de huidige route blijven rijden. Lijn 1 kan natuurlijk na CS via het korte Voorhout en de lange Vijverberg naar de kneuterdijk en vervolgens via de huidige route naar Scheveningen.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2022 08:47

Maar als je 1 vanaf de binkhorst min of meer in een rechte lijn via madurodam laat rijden is dat korter en sneller. Zelfde als je 9 vanaf het spui verder laat rijden via het vredespaleis.

Ja, vervelend voor de mensen die vanuit het achterland van 9 naar CS willen. Maar hoeveel zijn dat er? Voor overstappen op andere tramlijnen hoef je niet op CS te zijn, voor de trein richting Amsterdam of Rotterdam ook niet. En voor de ministeries naast CS kan je ook op het spui uitstappen, twee minuten langer lopen. Als ze 9 en 17 een beetje goed afstemmen voor een overstap op HS ben je waarschijnlijk bijna net zo snel op CS als nu via 9.

Lijn 1 niet meer door het centrum is jammer, maar via de kneuterdijk is wat dat betreft geen verbetering.

Als de hoornbrug inderdaad tramloos wordt dan zou ik liever 1 en 15 via de binkhorst direct naar CS laten rijden in plaats van om te rijden via de geestbrug. Maar dan moet er wel iets anders komen om de rijswijkseweg te bedienen. Je zou bijvoorbeeld 12 na de lus bij het rijswijkseplein door kunnen laten rijden naar de huidige halte hoornbrug. (Jammer dat het spoor om na CS rechtsaf te slaan er niet meer is.) Of iets dat lijkt op de oude lijn 10 terugbrengen.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor Admin » 25 jun 2022 12:26

Ho ho! De Hoornbrug wordt helemaal niet tramloos, lijn 15 blijft er gewoon rijden! Het probleem is de aftakking naar de Delftweg, de huidige oprit is al erg steil, bij een hoger gelegen brug is er gevaar bij slechte weersomstandigheden dat de tram hetzij niet meer omhoog komt, danwel niet meer kan stoppen. Natuurlijk is het technisch allemaal op te lossen, maar dat kost nogal wat. De meest voor de hand liggende optie zou zijn om de splitsing te verleggen voorbij de halte Broekpolder en op het viaduct een aftakking te maken in zuidelijke richting langs de A13 om bij 's Gravenmade weer op de oude baan te komen. Kost miljoenen en dan moet Rijkswaterstaat nog wel meewerken. Dan zal verleggen van lijn 1 en opheffen v/h Vliettracé heel wat goedkoper zijn.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor wattman » 25 jun 2022 17:38

In 2023 wordt de bestaande Hoornbrug nog gerenoveerd:
https://www.duravermeer.nl/nieuws/start ... -rijswijk/
Bij de aanbesteding werd dit gemeld. (Vet van mij):
Vanwege vervangings- c.q. verbouwingsplannen is onderhoud lang uitgesteld. Inmiddels zijn deze plannen van tafel en dient het achterstallig onderhoud te worden uitgevoerd. De onderhoudsstaat van de civieltechnische constructie is slecht en behoeft renovatie.
.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2022 18:01

Ook niet alsof de hoornbrug de laagste brug over de vliet is... Best irritant als je weer op zo'n boot moet wachten.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 18:56

Al mijn hele leven rij ik met tram 1 naar Den Haag. Het aantal keer dat je in de tram voor de Hoornbrug moest wachten is in mijn beleving op de vingers van een hand te tellen.

Je opmerking klopt. Alleen valt het in de praktijk gelukkig mee.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor wattman » 25 jun 2022 19:45

We dwalen wel sterk af van het vervoersplan 2021.

Een samenvatting voor de hoogtepunten van de Jaardienst voor de tram:
- versterkingsritten op lijn 2 (Kraayenstein - CS) en inzet van Regiocitadis (vrijgekomen van lijn 19).
- lijn 11 naar 6 ritten per uur i.v.m. afstemming samenloopdeel met lijn 12 (HS - markt)
- lijn 19 krijgt Avenio (zie 2), en - niet te geloven - de tram gaat zodra het mogelijk is naar Delft Campus Zuid (holle lach...). Positief: na de beperking van de frequentie door de Corona maatregelen naar 20 minuten, gaat deze weer terug naar elke 15 minuten.
- diverse maatregelen voor het winkelend publiek: koopavondritten op 2, 6 en 9 / weekend 1,2 en 6 verhoging frequentie, Korttraject lijn 3 Loosduinen - CS op zondag
- spitstram lijn 10 Moerwijk - Scheveningen Noord (elke 10 minuten)

Interessant zijn voorts proeven met een verplaatsbare abri voor tijdelijke haltes, en een vereenvoudiging van de info bij opheffing haltes, etc. Geen tekst, maar beelden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor willem » 25 jun 2022 20:16

Tegelijk denk ik dat het vervoerplan voor 2021 anno 2022 achterhaald is wegens zowel corona als personeelstekorten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor wattman » 25 jun 2022 21:06

Ja, inderdaad geweldig. Een gekickt topic uit 2020, n.a.v. de tram door de Binckhorst dat niets met het achterhaalde vervoersplan te maken heeft. 8-)

Wellicht dat de admin deze kan sluiten, om de verwarring niet groter te maken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Vervoersplannen MRDH 2021

Berichtdoor Admin » 25 jun 2022 23:26

Had inderdaad niet gezien dat dit een niet-meer-relevant onderwerp is, dus gaat er een slotje op en mogen jullie verder in andere, wel relevante draadjes.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron